Ders Sorumluları
|
Dr. Öğr. Üyesi Nazan TURAN |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
Ön koşul bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı; hastalığın duygusal alanlarıyla, sağlığı etkileyen yaşam krizleriyle ya da psikiyatrik bozukluklarla baş etme güçlüğü yaşayan bireylere yardım etmek için gerekli hemşirelik bilgi ve becerilerinin öğretilmesi, hastalıklara verilen psikososyal yanıtların özelliklerini anlama ve değerlendirebilme yeteneğinin geliştirilmesidir. |
Dersin İçeriği |
Bu dersin içeriğini; psikososyal hemşirelik becerileri, hastalığa psikososyal yanıt, psikososyal hemşirelik değerlendirmesi, hemşirelerin zor hasta davranışlarına tepkileri, krize müdahale,öfke problemleri, anksiyeteli hasta ile çalışma, konfüzyon problemleri vb. konular oluşturur. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
1- Hastalığa verilen duygusal tepkide, beden imajı, benlik saygısı, güçsüzlük, kayıp, umutsuzluk gibi kavramları tanımlayabilir.
2- Hastanın hastalığa yanıt olarak kullandığı savunma mekanizmalarını ve yaygın olarak kullanılan baş etme mekanizmalarını açıklayabilir.
3- Hastanın psikososyal hemşirelik değerlendirmesini yapabilir.
4- Terapötik iletişim tekniklerini ve hastayı kabullenme, güven oluşturma, benlik saygısını artırma gibi psikososyal becerileri gibi kullanabilir.
5- Anksiyete, konfüzyon, ağrı deneyimleyen ya da öfke gibi problemi olan hastaların psikososyal hemşirelik girişimlerini planlayabilir.
6- Hastanın kriz tepkisini değerlendirebilir ve kriz görüşmesi yapabilir.
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Psikososyal hemşirelik, psikososyal bakım ve önemi
|
2. Hafta |
Hastalık durumunda gözlenen psikososyal tepkiler
|
3. Hafta |
Zor hasta kavramı ve hemşirelerin zor hasta davranışlarına olası tepkileri
|
4. Hafta |
Ağrı ve ağrı sorunu olan bireye hemşirelik yaklaşımı
|
5. Hafta |
Agresif ve şiddet potansiyeli olan birey ve hemşirelik yaklaşımı |
6. Hafta |
Öfke, anskiyete ve hemşirelik yaklaşımı |
7. Hafta |
Beslenme problemleri ve hemşirelik yaklaşımı |
8. Hafta |
Spirütüel sıkıntısı olan birey ve hemşirelik yaklaşımı |
9. Hafta |
Konfüzyon ve konfüze bireye hemşirelik yaklaşımı |
10. Hafta |
Manipülatif / uyumsuz hasta/ talep edici/ bağımlı hasta ve hemşirelik yaklaşımı
|
11. Hafta |
Seksüel sorunu olan birey ve hemşirelik yaklaşımı
|
12. Hafta |
Madde kullanım bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımı
|
13. Hafta |
Kriz ve krize müdahale |
14. Hafta |
Film tartışması
|
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA
2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011.
3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | ÖÇ1 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 3 | 2 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 3 | ÖÇ4 | 2 | 4 | 2 | 2 | 3 | 1 | 5 | 5 | 2 | 1 | 2 | 3 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 2 | 1 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 1 | 2 | 3 | ÖÇ6 | 5 | 5 | 3 | 1 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 1 | 2 | 3 |
|