Ders Sorumluları
|
Dr. Teslime ERDOĞAN |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
İlaç ve ilaçların özelliklerini anlatan Genel Farmakoloji eğitimi ile insan vücudundaki çeşitli sistemlere (GİS, KVS, Endokrin sistem gibi) etkili ilaçlar hakkında temel bilgileri vermeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği |
Farmakoloji (FAR201) dersi, öğrencilere hangi hastalıkta hangi ilacı kullanabileceğini öğreten, doğru tedaviyi doğru hastaya, doğru dozda ve doğru yolla uygulamaya yönelik bilgi ve tutum edinme imkânı sağlayan bir derstir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi alıp başarıyla tamamlayan öğrencilerin edineceği kazanımlar şunlardır:
ÖÇ-1. Temel Farmakoloji kavramları, ilaç şekilleri ve uygulama yöntemlerini, ilacın vücuttaki (absorpsiyon-dağılım-metabolizma-eliminasyon) akıbetini öğrenmek.
ÖÇ-2. İlaç reseptör etkileşmesi kavramını ve ilaç dozlarının nasıl belirlendiğini öğrenmek.
ÖÇ-3. İlaç etkileşmeleri, ilaç yan etkileri ve toksik etkilerini ve bunlara bağlı oluşan durumlarda yapılması gerekenleri öğrenmek.
ÖÇ-4.Otonom Sinir Sistemi ve nörotransmitterlerini, bu sistemde kullanılan ilaçları, Kardivasküler ve Santral Sinir Sistemi hastalıklarında kullanılan ilaçları öğrenmek.
ÖÇ-5. Solunum, sindirim ve endokrin sistem bozukluklarında kullanılan ilaçları öğrenmek.
ÖÇ-6. Antiromatizmal, Non-steroidal ve Kemoterapötik ilaçları öğrenmek
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Farmakolojiye Giriş:
· Temel kavramlar
· İlaçların kaynakları
· İlaçların terapötik ve farmakolojik sınıflandırması
· Kimyasal, Jenerik ve Ticari (Müstahzar) ilaç isimleri
· Kimyasal eşdeğerlik, biyoeşdeğerlik, terapötik eşdeğerlik
· Reçete ve OTC (over the counter) ilaçlar |
2. Hafta |
Genel farmasötik, farmakokinetik ve farmakodinamik özellikler |
3. Hafta |
İlaçların farmasötik şekilleri ve ilaç veriliş yolları, ilaçlarda doz hesaplanması
İlaç etkisini değiştiren faktörler, |
4. Hafta |
Çocuklarda, yaşlılarda, gebelik ve laktasyonda ilaç kullanımı
İlaç etkileşmeleri,
İlaç uygulamalarında hemşirenin rolü ve sorumluluğu |
5. Hafta |
İlaçların toksik etkileri
Akut ilaç zehirlenmesine yaklaşım |
6. Hafta |
OSS Farmakolojisi |
7. Hafta |
OSS Farmakolojisi |
8. Hafta |
KVS Farmakolojisi |
9. Hafta |
KVS Farmakolojisi |
10. Hafta |
Antipsikotik ilaçlar ve Antiparkinson ilaçlar
Antidepresan ilaçlar |
11. Hafta |
SSS stimülanları, analeptik ve Antiepileptik ilaçlar
Opioid analjezikler, ilaç ve madde bağımlılığı |
12. Hafta |
Non-steroid antiinflamatuvarlar
Sindirim sistemi ilaçları, emetik ve antiemetikler |
13. Hafta |
Antiseptik-dezenfektanlar, O2 ve diğer tedavi gazları,
Sıvı-elektrolit dengesi bozukluklarında kullanılan ilaçlar |
14. Hafta |
Kemoterapötikler |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
1- Kayaalp, S.O. (2009). Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji. Pelikan Kitabevi, Ankara.
2- Cingi, İ., Erol, K. (1996). Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Sağlık Personeli Ön Lisans Eğitimi, Farmakoloji.
3- Dökmeci, İ. (2001): Meslek Yüksekokulları için Farmakoloji Dersleri, Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul.
4- Dökmeci, İ., Dökmeci A.H., (2016). Sağlık Bilimleri Fakülteleri ve Sağlık Yüksekokulları için Farmakoloji, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
5- Approach Nursery
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | ÖÇ1 | 5 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | ÖÇ2 | 5 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | ÖÇ3 | 5 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | ÖÇ4 | 5 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | ÖÇ5 | 5 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | ÖÇ6 | 5 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 |
|