Ders Sorumluları
|
Dr.Öğr.Üyesi Ayşe Sevim ÜNAL |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
YOK |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Yaşam Sonu Fizyolojik Bakım dersinin amacı; öğrenciye, yaşamın son döneminde olan bireyin gereksinimlerini, bütüncül bakış açısı ile değerlendirmeyi öğretmektir. |
Dersin İçeriği |
Bu derste, son günlerini yaşayan hastaların fiziksel gereksinimlerinin değerlendirilmesi ve gerekli hemşirelik becerileri öğretilecektir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi alıp başarıyla tamamlayan öğrencilerin edineceği kazanımlar şunlardır:
ÖÇ-1 Yaşam sonu bakım ve ölüm kavramını anlar.
ÖÇ-2 Yaşam sonu bakım ve özelliklerini anlar.
ÖÇ-3 Yaşam sonu dönemde hemşirelik bakımı, beslenme ve ağrı yönetiminin önemini anlar.
ÖÇ-4 Yaşam sonu dönemde etik yaklaşımlar uygular.
ÖÇ-5 Hemşirelik alanında yapılmış ilgili araştırmaları değerlendirir.
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Yaşam sonu dönem nedir? |
2. Hafta |
Ölüm kavramı anlamı |
3. Hafta |
Yaşam sonu bakım ve özellikleri |
4. Hafta |
Yaşam sonu dönemde beslenme |
5. Hafta |
Ağrı yönetimi |
6. Hafta |
Vücut bakımı |
7. Hafta |
Bilişsel değişimler |
8. Hafta |
Koma |
9. Hafta |
Ölümün yaklaştığını gösteren olası işaretler
|
10. Hafta |
Tıbbi tedavide karar verme süreci |
11. Hafta |
Yaşam sonu dönemdeki bireyin ailesinin bakımı |
12. Hafta |
Türkiye'de yaşam sonu bakım |
13. Hafta |
Genel tartışma ve tekrar |
14. Hafta |
Yaşam son döneminde etik yaklaşım |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
1- Cimete G., Ölümcül Hastalarda Yaşam sonu Bakım, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara 2002
2- Fadıloğlu Ç, Uyar M, Karabulut B. Kanser Hastaları ve Aileleri için Palyatif Bakım, İzmir, 2010.
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | ÖÇ1 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 1 | 4 | 1 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 4 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | 1 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 5 | ÖÇ5 | 1 | 5 | 5 | 1 | 3 | 5 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 | 1 |
* Katkı Düzeyi: 1-Çok düşük, 2-Düşük, 3-Orta, 4-Yüksek, 5-Çok yüksek |