Ders Sorumluları
|
Dr. Mehmet Haydar KAYA |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Ön koşul bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı; insanı ve insan davranışlarını anlamayı temel alarak, ruh sağlığını etkileyen gelişimsel, biyopsikososyal değişimler ışığında sağlıklı/ruh sağlığı bozulmuş birey, aile ve toplumu değerlendirebilmeyi, ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi ve iyileştirilmesine yönelik ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği temel ilke, kavram, yöntem ve uygulamalarını açıklamaktır. |
Dersin İçeriği |
Bu dersin içeriğini; ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğine ilişkin koruyucu, tedavi edici ve rehabilite edici teorik ve uygulamalı bilginin anlatım ve vaka tartışmaları; öğrencinin duygu, düşünce, davranış ve kişiler arası ilişki becerilerinin farkına vararak terapötik iletişim becerilerini kazanabilmesi ve hemşirelik sürecine aktarabilmesine yönelik bilgi ve uygulamalar oluşturur. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
1. İnsan ve ruh sağlığı kavramını, insanın ruh sağlığını etkileyen dinamikleri, ruh sağlığının korunmasında psikiyatri hemşiresinin rollerini tanımlayabilir.
2. Ruhsal sağlık, hastalık ve koruma kavramlarını bilir; dünyada ve ülkemizde ruh sağlığının önemi, korunması, sürdürülmesi, geliştirilmesini ve bu alanda hemşirenin sorumluluklarının farkına varır.
3. İnsanın normal ve normal olmayan davranış örüntülerini ve bu davranışları etkileyen faktörleri açıklayabilir.
4. Ruhsal bozukluğu olan hasta ile görüşme yaparken terapötik iletişim becerilerini kullanır.
5. Ruhsal bozukluğu olan bireyin gözlemini yapar ve gözlem raporu yazmanın önemini farkına varır.
6. Fiziksel hastalığı olan ve hastalığın duygusal sorunlarını ve yaşam krizleri yaşayan hastalara yardım etmek için “psikososyal hemşirelik değerlendirmesi” yapar.
7. Toplumda ruh sağlığı yönünden risk taşıyan grupları değerlendirir, bireylerin ruh sağlığını koruma, iyileştirme ve rehabilite etme yönünden ailesiyle birlikte değerlendirerek hemşirelik müdahalelerini planlar ve uygular.
8. Ruhsal bozuklukların tedavisinde hemşirenin rol ve sorumluluklarını algılar.
9. Psikiyatri hemşireliğinde etik ilkeleri bilir ve uygular.
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Psikiyatri Hemşireliği Tarihçesi
Teoriler
Benliğin Savunma Düzenekleri
Kişilik Gelişimi
|
2. Hafta |
Psikiyatri Hemşireliğinde Temel Kavramlar
Tedavi Edici Ortam ve İletişim
Grup Girişimleri
Hemşire-hasta İlişkisi
Ruhsal Durum Muayenesi ve Psikiyatrik Görüşme
|
3. Hafta |
Psikoz ve Nevroz
Duygulanım Bozuklukları
|
4. Hafta |
Şizofreni,
Sanrılı (Paranoid) Bozukluklar
|
5. Hafta |
Nevrotik, Stresle İlgili Somatoform Bozukluklar-I |
6. Hafta |
Nevrotik, Stresle İlgili Somatoform Bozukluklar-II |
7. Hafta |
Kişilik Bozuklukları
Cinsel Uyum Sorunları
Psikosomatik Hastalıklar
|
8. Hafta |
Organik Ruhsal Bozukluklar
Psikoaktif Madde Kullanımına Bağlı Bozukluklar
|
9. Hafta |
Çocukluk Çağı Ruhsal Sorunlar ve Bozukluklar
|
10. Hafta |
Ruhsal Bozukluklarda İlaç Sağaltımı
Ruhsal Bozukluklarda Somatik Sağaltım
Psikoterapiler
|
11. Hafta |
Konsültasyon Liyezon Psikiyatri
Acil Psikiyatrik Hizmetler
Kriz Kavramı ve Krize Müdahale |
12. Hafta |
Yaşlılık
Toplum Ruh Sağlığı
Koruyucu Ruh Sağlığı Hizmetleri
|
13. Hafta |
Yasal ve etik konular
Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğine uygun olan kültürel ve spirütüel kavramlar |
14. Hafta |
Hemşirelik Süreci
Uygulama Çalışmaları |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
1. Kum, N. ve Ark.,(1996) Psikiyatri Hemşireliği El Kitabı, Koç Yayınları; İstanbul.
2. Öztürk, O, Uluşahin A.,(2015) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Bayt Yayın Hizmetleri; Ankara.
3. Townsend, M.C., (2014) Essentials of Psychiatric Mental Health Nursing, Sixth Edition, F.A Davis Company; Philadelphia
4. Varcoralis E.M. (2016). Foundations of Psychiatric-Mental Health Nursing, W.B. Saunders Company; Philadelphia
5. Butcher N., Mineka S., Hooley N.J. (2013). Abnormal Psychology. (Çeviri Editörü:İhsan D.). Anormal Psikoloji.Kaknüs Yayınları,İstanbul.
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | ÖÇ1 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 1 | 5 | ÖÇ2 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 2 | 5 | ÖÇ3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 1 | 2 | 5 | ÖÇ4 | 3 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 1 | 1 | 5 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 5 | 2 | 5 | 5 | 2 | 1 | 4 | 5 | ÖÇ6 | 3 | 4 | 3 | 1 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 1 | 3 | 5 | ÖÇ7 | 4 | 4 | 3 | 2 | 5 | 2 | 5 | 5 | 2 | 1 | 3 | 5 | ÖÇ8 | 3 | 2 | 2 | 1 | 5 | 3 | 3 | 5 | 2 | 1 | 1 | 5 | ÖÇ9 | 2 | 1 | 5 | 1 | 2 | 1 | 3 | 3 | 5 | 1 | 1 | 5 |
|