Ders Sorumluları
|
Öğr.Gör. Birsen EROL |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Dersin amacı, sağlığın korunması ve geliştirilmesine temel sağlık hizmetleri ile ilgili kavram ve kuramlar doğrultusunda birey, aile ve toplum boyutlarında odaklanarak, halk sağlığı hemşiresinin temel uygulama alanlarına özel ve esas rol ve fonksiyonlarını öğretmektir. |
Dersin İçeriği |
Bu ders, bireyin, ailenin ve toplumun biyo-psiko-sosyal sağlığının korunması, geliştirilmesi, hastanın evde bakımı ve topluma yeniden kazandırılması ile sağlığı etkileyen olumsuz durumların düzeltilmesi için gerekli hemşirelik hizmetleri sürecini temel sağlık hizmetleri yaklaşımı içinde inceler ve uygulamaya geçirilmesini sağlar. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi alıp başarıyla tamamlayan öğrencilerin edineceği kazanımlar şunlardır:
ÖÇ 1: Halk sağlığı hemşireliğinin tarihsel gelişimini açıklar.
ÖÇ 2: Halk sağlığı hemşireliğinin felsefesini açıklar.
ÖÇ 3: Halk sağlığı hemşiresinin değişen ve gelişen rol ve fonksiyonlarını sayar.
ÖÇ 4: Halk sağlığı hemşiresinin hizmet verdiği toplumu ve yaşam alanlarını değerlendirir.
ÖÇ 5: Sağlık sistemini ve sağlık sisteminin örgütlenmesini özetler.
ÖÇ 6: Sağlık politikalarının temel sağlık hizmetlerine yansımasını ilişkilendirir.
ÖÇ 7: Ailenin yapı ve işlevlerini, sağlık durumunu ve etkileyen faktörleri ilişkilendirir.
ÖÇ 8: Sağlık eğitiminin ilkelerini kullanarak bir sağlık eğitimini etkili şekilde planlar.
ÖÇ 9: Sağlık taramalarını organize eder.
ÖÇ 10: Nüfus, çevre ve sağlık ilişkisini yorumlar.
ÖÇ 11: Yaşam dönemlerine (bebeklik, çocukluk, yetişkinlik, yaşlılık) ve cinsiyetlere göre bireylerin sağlığını değerlendirir.
ÖÇ 12: Bulaşıcı olmayan hastalıklara bağlı prematüre ölümlerin ortak risk faktörlerini ve bu risk faktörlerinin kontrolünün önemini sayar.
ÖÇ 13: Halk sağlığı hemşiresinin bulaşıcı hastalıkların önlenmesi ve kontrolüne yönelik sorumluluklarını açıklar.
ÖÇ 14: Dezavantajlı grupların sağlık gereksinimlerinin önemi ve önceliğini açıklar.
ÖÇ 15: Ülkemizde sık görülen olağan dışı durumları ve halk sağlığı hemşiresinin konuyla ilgili sorumluluklarını sınıflandırır.
ÖÇ 16: Toplumun ruh sağlığını etkileyen faktörleri sayar.
ÖÇ 17: Sağlık okuryazarlığının toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesindeki önemini yorumlar.
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Halk Sağlığı Hemşireliğinin Tarihsel Gelişimi, Tanımı, Rol ve Fonksiyonları
Halk Sağlığı Hemşiresinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Saha Uygulaması
|
2. Hafta |
Dünya ve Türkiye’de Sağlık Hizmetlerinin Tarihsel Gelişimi ve Örgütlenmesi
Saha Uygulaması
|
3. Hafta |
Aile Sağlığı Hemşireliği, Ev Ziyaretleri,
Evde Bakım Hemşireliği, Halk Sağlığı Hemşireliği ve Etik
Saha Uygulaması
|
4. Hafta |
Sağlam Çocuk ve Adölesan Sağlığı ve İzlemi
Okul Sağlığı Hizmetleri
Saha Uygulaması
|
5. Hafta |
15-49 Yaş Kadın ve Gebe İzlemi
Saha Uygulaması
|
6. Hafta |
Yaşlı Sağlığı ve İzlemi
Saha Uygulaması
|
7. Hafta |
Sağlık Eğitiminde Kullanılan Model ve Teoriler
Sağlık Okuryazarlığı
Saha Uygulaması
|
8. Hafta |
Erken Tanı ve Taramaların Halk Sağlığı Açısından Önemi
Saha Uygulaması
|
9. Hafta |
İş Sağlığı ve Güvenliği ve Halk Sağlığı Hemşiresinin Sorumlulukları, Saha Uygulaması |
10. Hafta |
Küreselleşme, Göçler, Nüfus, Çevre ve Sağlık İlişkisi
Saha Uygulaması
|
11. Hafta |
Olağanüstü Durumlar, Afetlere Hazırlık ve Halk Sağlığı Hemşireliği
Saha Uygulaması
|
12. Hafta |
Toplumsal Şiddet ve Toplum Ruh Sağlığının Korunmasında Halk Sağlığı Hemşiresinin Sorumlulukları
Saha Uygulaması
|
13. Hafta |
Dezavantajlı Grupların Gereksinimleri ve Halk Sağlığı Hemşireliği
Saha Uygulaması
|
14. Hafta |
Tamamlayıcı-Alternatif Tedaviler ve Halk Sağlığı Hemşireliği
Saha Uygulaması
|
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
1. Güler, Ç., & Akın, L. (Ed). Halk Sağlığı Temel Bilgiler. (3 Cilt). 3. Baskı, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2015.
2. Ayaz-Alkaya, S. (Ed). Sağlığın Geliştirilmesi. Hedef CS Basın Yayın, Ankara, 2017.
3. Bilgili, N., & Kitiş, Y. (Ed). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı. Vize Yayıncılık, Ankara, 2017.
4. Yıldız, A. N. ve Sandal, A. (Ed.). İş Sağlığı ve Güvenliği Meslek Hastalıkları. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2020.
5. Rector, C., & Stanley, M. J. (Ed). Community and Public Health Nursing. 10th Edition, Lippincott Williams & Wilkins, 2021.
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 2 | 2 | 5 | 3 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | ÖÇ6 | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | ÖÇ7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | ÖÇ8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ÖÇ9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | ÖÇ10 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | ÖÇ11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | ÖÇ12 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | ÖÇ13 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ÖÇ14 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ15 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ÖÇ16 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | ÖÇ17 | 5 | 5 | 5 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
* Katkı Düzeyi: 1-Çok düşük, 2-Düşük, 3-Orta, 4-Yüksek, 5-Çok yüksek |