Ders Sorumluları
|
Öğr. Gör. Nefise Oya Toker |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Dersin bir ön şartı bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Türk Dili dersinin amacı; kişiler ve kitleler arasındaki dil becerilerini artırmak, Türk Dili bilincini geliştirip; dil düşünce ilişkisinin önemini vurgulamak, Türkçenin yapı ve işleyiş özelliklerini kavratmak, dilin yazılı ve sözlü anlatımda anlaşılır bir şekilde kullanılmasını kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği |
Temel dil becerilerini üniversite öğrencilerinin düzeyi ve gereksinimleri doğrultusunda geliştirmek.
Doğru ve güzel ifadenin gelişmesini, dilin unsurlarını başarılı bir şekilde kullanmanın önemini öğretmek.
İnsan ilişkilerinde ve iş yaşamında iyi ve doğru iletişim kurabilme; resmi yazışmaları eksiksiz ve yanlışsız yazabilme becerisi kazandırmak. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
1. Türkçeyi doğru ve etkin, konuşma kurallarına uygun, iyi bir iletişimi sağlayacak şekilde kullanabilme
2.Yazı dilinin özelliklerine, işleyiş ve kurallarına hakim olarak uygulama.
3.Metinler aracılığıyla söz varlığını geliştirebilme
4.Genel anlatım bozukluklarına dikkat ederek dili kullanabilme
5.Topluluk önünde sunum yapabilme becerisini geliştirme.
6.Düşündüğünü, okuduğunu, gözlem ve araştırmalarını sözlü ve yazılı aktarabilmeyi uygulama.
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Giriş ve Ders içeriğinin İncelenmesi |
2. Hafta |
Dil (tanımı, doğuşu, özellikleri) |
3. Hafta |
Dil ve iletişim ilişkisi / dil ve kültür ilişkisi /dil ve düşünce ilişkisi |
4. Hafta |
Dil ile ilgili diğer kavramlar: konuşma dili, yazı dili, şive, ağız, lehçe, meslek dili, grup dili |
5. Hafta |
Türkçenin tarihi gelişimi |
6. Hafta |
Türkçenin özellikleri Yapısal, Kaynaksal, Sözdizimsel özellikler |
7. Hafta |
Türkçenin yazım özellikleri ve noktalama işaretleri |
8. Hafta |
Türkçenin yazım özellikleri ve noktalama işaretleri |
9. Hafta |
Dünya dillerinin sınıflandırılması |
10. Hafta |
Türkçenin bugünkü durumu |
11. Hafta |
Dil kullanımındaki yanlışlar. Anlam bakımından |
12. Hafta |
Dil kullanımındaki yanlışlar. Yapı bakımından yanlışlar |
13. Hafta |
Sözlü anlatım türleri (tek kişilik anlatımlar; bilgilendirme, konferans,seminer) |
14. Hafta |
Öğrenci sunumları ve dersin değerlendirilmesi |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
10 |
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
50 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
ADALI, Oya (2003) .Anlamak ve Anlatmak. İstanbul: Pan Yayıncılık
AKSAN, Doğan (2000). Her yönüyle Dil-Ana Çizgileriyle Dil Bili. Ankara: TDK Yayınları
AKSAN, Doğan (1998). Türkçenin Gücü. Ankara: Bilgi yayınevi.
AKSAN, Doğan (2000). Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugünü, Yarını. Ankara: Bilgi Yayınevi.
BANGUOĞLU, Tahsin (2015). Türkçenin Grameri. Ankara: TDK Yayınları.
CAN, Kaya (1999-2001). Üniversite ve Yüksekokullar için Türk Dili. İstanbul: Kıral Matbaası.
ÇOTUKSÖKEN, Yusuf (2001). Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili I, II.
İstanbul: Papatya Yayıncılık
DEMİR, Nurettin; Emine, Yılmaz (2009). Türk Dili: Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
ERGİN, Muharrem (2009). Üniversiteler İçinTürk Dili. İstanbul: Bayrak Basım Yayın Dağıtım.
GÜNAY, Doğan (2003). Metin Bilgisi. İstanbul: Multilingual Yayınları.
GÜNAY, Doğan (2004). Dil ve İletişim. İstanbul Multilingual Yayınları.
KARAHAN, Leyla (1999). Türkçede Söz Dizimi. Ankara: Akçağ yayınları.
KAVCAR, Cahit (2009). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Anı Yayıncılık.
KORKMAZ, Zeynep (2003). Türkiye Türkçesi Grameri. Ankara: TDK Yayınları.
ÖZDEMİR, Emin (2007). YazınsalTtürler. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
ÖZDEMİR, Emin (2010). Anlatım Sanatı/Kompozisyon. İstanbul: Remzi Kitabevi.
UÇAR, İlhan (2007). İletişim Beden Dili ve Sunum Teknikleri. Ankara: Cantekin Matbaacılık.
URAL, Birol (2006). Doğru ve Güzel Konuşma./Uygulama Ve Örneklerle. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
Güncel Türkçe Sözlük ve Yazım Kılavuzu. Ankara: TDK Ve Türk Dil Derneği.
|
Staj / Uygulama |
Ders kapsamında bir staj/uygulama bulunmamaktadır. |
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY 1 | PY 2 | PY 3 | PY 4 | PY 5 | PY 6 | PY 7 | PY 8 | PY 9 | PY 10 | PY 11 | PY 12 | PY 13 | ÖÇ1 | 1 | 1 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ2 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | ÖÇ3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | ÖÇ4 | 1 | 1 | 0 | 2 | 1 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | ÖÇ5 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ÖÇ6 | 2 | 0 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |