Ders Sorumluları
|
Prof. Dr. Eda KARACAN |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
Dersin bir önkoşulu bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, toplumsal cinsiyetin nasıl yapılandırıldığı, sürdürüldüğü ve yaşamımızın farklı alanlarındaki anlamlarına yönelik kuramsal ve kavramsal yaklaşımları ele almaktır. |
Dersin İçeriği |
Bu ders kapsamında toplumsal cinsiyetle ilgili kuramlar, temel kavramlar, toplumsal cinsiyet kalıpyargıları, önyargıları, cinsiyet ayırımcılığı ve cinsiyet rollerinin sonuçları farklı açılardan değerlendirilecektir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin toplumsal cinsiyet alanı ile ilgili elde edeceği kazanımlar şunlardır:
1- Toplumsal cinsiyetle ilgili temel kuram ve yaklaşımların bakış açısını tanımlama
2- Cinsiyet rolleri ile ilgili kültürel ve tarihsel farklılıklara yönelik açıklama yapma
3- Toplumsal cinsiyetle ilgili psikoloji araştırmalarını izleyerek eleştirel perspektiften değerlendirerek problem çözme
4- Toplumsal cinsiyetle ilgili bilgisini farklı sosyal alanlara uygulama
5- Günlük yaşamda toplumsal cinsiyetin sosyal etkileşimleri nasıl etkilediğine yönelik ilişkileri belirleme |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Toplumsal Cinsiyet Tanımı ve Temel Kavramlar |
2. Hafta |
Cinsiyet Benzerlikleri ve Farklılıkları
|
3. Hafta |
Toplumsal Cinsiyetle İlgili Temel Kuramlar-I
(Psikanalitik Kuram; Biyolojik Açıklamalar; Sosyobiyolojik Kuram; Sosyal Öğrenme Kuramı)
|
4. Hafta |
Toplumsal Cinsiyetle İlgili Temel Kuramlar-II
(Sosyal Bilişsel Kuram;-Bilişsel Gelişim Kuramı;-Toplumsal Cinsiyet Şeması Kuramı;- Toplumsal Cinsiyet Şemasıyla Bilgi İşleme Kuramı;-Toplumsal Cinsiyet Kalıpyargısının Öğeleri Modeli
-Sosyal Rol Kuramı;-Benlik Sunuşu Kuramı; Feminist Kuram ve Yaklaşımları)
|
5. Hafta |
Toplumsal Cinsiyet Kalıpyargıları ve Cinsiyet Ayrımcılığı |
6. Hafta |
Benlik ve Toplumsal Cinsiyet I |
7. Hafta |
Benlik ve Toplumsal Cinsiyet II |
8. Hafta |
Benlik Saygısı ve Toplumsal Cinsiyet |
9. Hafta |
Kitle İletişim Araçlarında Cinsiyetlerin ve Cinsiyet Rollerinin Ele Alınışı |
10. Hafta |
İş yaşamındaki sonuçlar |
11. Hafta |
Güç ve şiddeti içeren sonuçlar |
12. Hafta |
Aile ilişkilerindeki sonuçlar |
13. Hafta |
Toplumsal kalıcılık ve toplumsal değişim I |
14. Hafta |
Toplumsal kalıcılık ve toplumsal değişim II |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Ders Kitabı:
- Dökmen, Z.Y. (2016). Toplumsal Cinsiyet: Sosyal Psikolojik Açıklamalar. Remzi Kitabevi.
Kaynaklar:
- Sancar, S. (2013). Erkeklik: İmkansız İktidar: Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkekler. İstanbul: Metis Yayınları.
- Boratav, H.B., Fişek, G.O., Ziya, H.E. (2017). Erkekliğin Türkiye Halleri. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
- Mutluer, N. (2008). Cinsiyet Halleri: Türkiye’de Toplumsal Cinsiyetin Kesişim Sınırları. İstanbul: Varlık Yayınları.
- Göka, S. ve Göka, E. (2008). Kadınlar, erkekler, aşıklar. İstanbul: Timaş Yayınları.
- Fromm, E. (2004). Anaerkil Toplum ve Kadın Hakları (çeviren: Acar Doğangün). İstanbul: Arıtan Yayınevi
- Chodorow, N.J. (2007). Duyguların gücü: Psikanalizde, cinsiyette ve kültürde kişisel anlam. (çeviren: Jale Özata Dirlikyapan). İstanbul: Metis Yayıncılık. |
Staj / Uygulama |
Ders kapsamında staj/uygulama bulunmamaktadır. |
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 1 | 4 | 3 | 3 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 5 | 3 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 1 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 1 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ4 | 3 | 3 | 5 | 4 | 1 | 2 | 2 | 4 | 2 | 1 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 2 | 2 | 5 | 4 | 2 | 2 | 2 | 5 | 3 | 1 | 5 | 5 | 5 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |