Ders Sorumluları
|
Öğr.Gör.Dr. Kutluhan ERTEKİN |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Dersin bir ön şartı bulunmamaktadır |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Canlıların temel özelliklerinin kavramsal düzeyde verilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği |
Bu derste öğrencilere canlılığın kökeni, evrenin oluşumu, endosimbiyotik hipotez; Hücre, hücre organelleri, hücrenin kimyasal yapısı; Karbonhidratlar, proteinler, lipidler, nükleik asitler; Hücre metabolizması ve Enzimler, Mutasyonlar; Protein sentezi; Eukaryot ve prokaryot hücre; Hücre döngüsü, mitoz, mayoz bölünme Dokular; Üreme ve gelişme; Mendel Genetiği; Sinir sisteminin evrimi ve çeşitliliği; Davranış Biyolojisi konuları öğretilmektedir.
|
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersin sonunda öğrenci
1. Evrenin ve canlılığın nasıl oluştuğunu,
2. Canlının temel taşı olan hücre yapısını ve bileşenlerini,
3. Protein sentezini, Eukaryot ve prokaryot hücrelerin farklılıklarını,
4. Hücre döngüsünü, mitoz ve mayoz bölünmenin nasıl gerçekleştiğini,
5. Canlı vücudundaki dokuların yapı ve işlevlerini,
6. Çoğalma tiplerini ve embriyonal gelişimi,
7. Temel genetik kavramlarını,
8. Sinir sisteminin evrimi
9.Sinir sisteminin yapısını ve organizasyonunu
10. Canlı davranışlarının temelinde yatan olayları ve davranış biçimlerini
açıklayabilecek, tartışabilecek ve yorumlayabilecektir.
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Organik ve Anorganik evrim; evrenin oluşumu, atmosferin oluşumu ve oksijensiz evre, moleküler oluşum ve hücresel evrim, oksijenli solunuma geçiş ve mitokondrilerin evrimi, canlıların ortak özellikleri. |
2. Hafta |
Organik ve Anorganik evrim; evrenin oluşumu, atmosferin oluşumu ve oksijensiz evre, moleküler oluşum ve hücresel evrim, oksijenli solunuma geçiş ve mitokondrilerin evrimi, canlıların ortak özellikleri. |
3. Hafta |
Hücre; prokaryot ve ökaryot hücrelerin temel yapıları, hücre zarı ve işlevleri, hücre zarında madde taşınımı, hücre organelleri yapı ve işlevleri. |
4. Hafta |
Nükleik asitler; DNA, RNA. Protein sentezi; replikasyon, translasyon, transkripsiyon. Mutasyonlar; çeşitleri ve etkileri |
5. Hafta |
Nükleik asitler; DNA, RNA. Protein sentezi; replikasyon, translasyon, transkripsiyon. Mutasyonlar; çeşitleri ve etkileri |
6. Hafta |
Hücre metabolizması ve Enzimler; yağ ve protein metabolizması, enzimlerin çalışma ilkeleri ve etkileyen faktörler, bazı kalıtsal metabolik hastalıkların temeli ve etkisi. |
7. Hafta |
Dokular; Epitel doku, Bağ dokusu, Kan dokusu; kan pıhtılaşması, bağışıklık, kan grupları |
8. Hafta |
Dokular; Kıkırdak doku, Kemik doku, Kas dokusu, Sinir doku. |
9. Hafta |
Üreme ve gelişme; hücre döngüsü, mitoz ve mayoz bölünme, spermatogenez ve oogenez. |
10. Hafta |
Döllenme ve embriyonal gelişim; döllenme tipleri, zigot gelişimi, ikizlilik. |
11. Hafta |
Kalıtımın temel ilkeleri; mendel yasaları, genler ve alleler, monohibrit çaprazlama, genetik olasılık, genotip hesaplaması ve eşey tayini. |
12. Hafta |
Sinir sisteminin evrimi ve çeşitliliği; İnsan sinir sistemi ve çalışma dinamiği |
13. Hafta |
Davranış biyolojisi; davranış ve belleğin evrimi, refleksler, davranış şekillerini ortaya çıkaran uyartı ve işaretler. |
14. Hafta |
Davranış biyolojisi; davranışı araştırma yöntemleri, davranış belirleyiciler, davranış şekilleri, devirsel davranış ve biyolojik zaman ayarı, toplumsal davranış. |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
-Ders Sorumlusu Tarafından Hazırlanan Powerpoint Sunuları
Önerilen Ek Kaynaklar:
Ali Demirsoy Yaşamın Temel Kuralları (1985), Genel Biyoloji Kısım I.
N.A. Campbell, J.B. Reece, (2011). Biyoloji (Çeviri Editörü: Ertunç Gündüz), Palme Yayınevi.
E.P. Solomon, L.R. Berg, D.W. Martin - Biology, P.H. Raven, G.B. Johnson, J.B. Losos, S.R. Singer (2002), Biology
|
Staj / Uygulama |
Ders kapsamında bir staj/uygulama bulunmamaktadır. |
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | | 4 | 4 | | 4 | 3 | 4 | | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | ÖÇ2 | | 4 | 4 | | 4 | 3 | 4 | | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ3 | | 4 | 4 | | 4 | 3 | 4 | | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | ÖÇ4 | | 4 | 4 | | 4 | 3 | 4 | | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | ÖÇ5 | | 4 | 4 | | 4 | 4 | 4 | | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | ÖÇ6 | | 4 | 4 | | 4 | 4 | 4 | | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | ÖÇ7 | | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ8 | | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ9 | | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ10 | | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |