Ders Sorumluları
|
Doç. Dr. Meltem ANAFARTA ŞENDAĞ |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Dersin bir önkoşulu bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Psikolojik değerlendirme sürecinde araç seçimi ve kullanımıyla ilgili temel bilgilerin, klinik psikoloji özelinde aktarılması ve yaygın kullanılan değerlendirme araçlarının tanıtılması. |
Dersin İçeriği |
İki ana bölümden oluşan bu dersin ilk bölümünde, meslek etiği ilkelerine uygun, sağlıklı bir psikolojik değerlendirmenin gereklilikleri aktarılır. Ayrıca, klinik psikoloji uygulama ve araştırmalarında en yaygın kullanılan güncel değerlendirme araçları (Cümle tamamlama testleri, Rorscach, TAT, çizim testleri ve MMPI) gelişim, amaç, uygulama, puanlama ve yorumlama özellikleriyle tanıtılır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin psikolojik testler ile ilgili elde edeceği kazanımlar şunlardır;
1- Psikolojik test ile test uygulayan psikoloğun rol tanımı ve tarihsel süreçte bu tanım ve rollerde yaşanan değişimleri belirtir,
2- Psikolojik testlerin uygun kullanımı için gerekli olan psikometrik özellikleri tanımlar,
3- Psikolojik testlerin seçimine ve kullanımına yönelik etik ilkeleri benimser,
4- Klinik Psikoloji alanında yaygın olarak kullanılan testler, özellikleri ve kullanım alanlarını tanır,
5- MMPI testini uygular. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Ders tanıtımı
Sınıf uygulaması (Deneyimleyerek öğrenme amacıyla, 10 testten oluşan bataryanın öğrenciler tarafından tamamlanması)
|
2. Hafta |
Psikolojik değerlendirme ve testlerde tanım ve özellikler,
Tarihsel süreçte değişen tanım ve roller
|
3. Hafta |
Psikolojik değerlendirme ve test sonuçlarını etkileyen dış faktörler |
4. Hafta |
Psikometrik özellikler: Standardizasyon, geçerlik ve güvenirlik |
5. Hafta |
Psikometrik özellikler: Sınıf uygulamasını içeren testler ve istatistik sonuçları üzerinden psikometrik kavramların uygulamalı tekrarı |
6. Hafta |
Psikometrik özellikler: Sınıf uygulamasını içeren testler ve istatistik sonuçları üzerinden psikometrik kavramların uygulamalı tekrarı |
7. Hafta |
Psikolojik değerlendirmede etik ilkeler |
8. Hafta |
Ara Sınav |
9. Hafta |
Projektif testler: Rorscach |
10. Hafta |
Projektif testler: Tematik Algı Testi |
11. Hafta |
Projektif testler: Çizim testleri ve cümle tamamlama testleri |
12. Hafta |
Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri: Tanım, gelişim ve psikometrik özellikler |
13. Hafta |
Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri: Profil çıkartma |
14. Hafta |
Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri: Geçerlik ve klinik skalaların yorumlanması |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
10 |
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
40 |
Diğer (%) |
10 |
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
• Anafarta-Şendağ, M. (2020). Klinik Psikolojik Değerlendirmede Süreç ve Araçlar. Eğitim Yayınevi.
• Ceyhun, B & Oral, N. (2003). Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri - Değerlendirme Kitabı. Gazi Kitabevi
• Cohen, R. J., & Swerdlik, M. E. (2013). Psikolojik test ve değerleme: Testlere ve ölçmeye giriş. (Çev. E. Tavşancıl). Ankara: Nobel Yayıncılık. (Orijinal Yayın Tarihi, 2010).
• Graham, J. R. (1998). MMPI uygulama ve yorumlama rehberi. (Çev. O. Sorias). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. (Orijinal Yayın Tarihi, 1992).
• Türk Psikologlar Derneği Etik Yönetmeliği (2018). https://www.psikolog.org.tr/tr/files/folder/etik-yonetmeligi-x389.pdf |
Staj / Uygulama |
Ders kapsamında bir staj ve/veya uygulama bulunmamaktadır. |
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 5 | 1 | 2 | 2 | 5 | 2 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | ÖÇ2 | 5 | 1 | 5 | 1 | 3 | 5 | 5 | 3 | 2 | 1 | 1 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 3 | 5 | 3 | 3 | 1 | 3 | 5 | 3 | ÖÇ4 | 4 | 1 | 5 | 1 | 2 | 3 | 5 | 4 | 3 | 1 | 2 | 3 | 2 | ÖÇ5 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 | 1 | 5 | 3 | 5 | 1 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |