Ders Sorumluları
|
Doç. Dr. Rahşan Balamir Bektaş |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Dersin bir önkoşulu bulunmamaktadır |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı sosyolojinin temel kavramlarını, sosyoloji alanındaki kuramlar ve araştırmaları ve Sosyolojinin temel bir bilim olarak ana çalışma alanlarının giriş düzeyinde tanıtılmasıdır. |
Dersin İçeriği |
Bu derste öğrencilere sosyolojinin temel kavramları (toplumsal etkileşim, aile, kitle iletişimi, popüler kültür,suç, sapma, beden,kentleşme) kuramsal ikilemler ve sosyolojik araştırma yöntemleri tanıtılmaktadır.
|
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin sosyolojiye Giriş dersinden elde edeceği kazanımlar şunlardır;
1.Sosyoloji alanının temel kavramlarını ve araştırmalarını tanır.
2- Sosyolojinin geçmişini ve tarihini açıklar.
3- Araştırma yöntemlerinin temel ilkelerini uygulayabilir.
4- Sosyolojik kuramları açıklar.
5-Toplumsal dünyaya ilişkin sosyolojik bakış açısını etik ilke ve değerler çerçevesinde kullanır.
6-Sosyolojinin disiplinlerarası boyutunu açıklar.
7-Toplumdaki kişilerarası sorunlara yönelik farkındalık kazanır.
8-Günlük yaşamdaki olayları sosyolojik kavram ve kuramlar aracılığıyla değerlendirir. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
İktidar, küreselleşme insan hakları |
2. Hafta |
Aile, Evlilik ve Kişisel Yaşam |
3. Hafta |
Kitle İletişim Araçları ve Popüler Kültür |
4. Hafta |
Sapkınlık ve Suç |
5. Hafta |
Sapkınlık ve Suç |
6. Hafta |
Sosyal kontrol |
7. Hafta |
Beden: Hastalık ve Yaşlılık |
8. Hafta |
Beden: Hastalık ve Yaşlılık |
9. Hafta |
Din |
10. Hafta |
Irk ve etnik kimlik |
11. Hafta |
Irk ve etnik kimlik |
12. Hafta |
Siyaset |
13. Hafta |
Siyaset |
14. Hafta |
Postmodernite |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
10 |
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
50 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
DersKitabı: Macionis, J. Sosyoloji (2017) (Çev. Vildan Akan). Ankara: Nobel Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar:
Bauman, Z. (1998). Sosyolojik Düşünmek (Çev. Abdullah Yılmaz). İstanbul: AyrıntıYayınları.
Bilton, T,, .Bonnett K., Jones P. (2009) Sosyoloji. Ankara:Siyasal Kitabevi
Bottomore, T. ve Nisbet, R. (1990). Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi (Çev. Mete Tunçay-Aydın Uğur). Ankara: V Yayınları.
Cole, S. (1999). Sosyolojik Düşünme Yöntemi (Çev: Bekir Demirkol). Ankara: VadiYayınları.
Collins , R.(2015) Sosyolojide Dört Ana Gelenek (Çev.Ümit Tatlıcan) İstanbul : Sentez
Elliott, A.(2017). Çağdaş Sosyal Teoriye Giriş. Ankara: Dipnot Yayınları
Giddens, A. (1998). Sociology, U.K: Oxford University Press.
Giddens, A. (1999). Toplumun Kuruluşu (Çev. Hüseyin Özel). Ankara: Bilim ve SanatYayınları.
Giddens, A. (1994). Sosyoloji, Eleştirel Bir Yaklaşım (Çev. M. Ruhi Esengün-İsmail Öğretir). İstanbul: Birey Yayıncılık.
Sağlam B.E., Boyacıoğlu , Ö.A. ve Bakacak , G.A. (2018). Sosyoloji. .Ankara:Siyasal Kitabevi
Sezai, İ. (2003). Sosyolojiye Giriş, Ankara: Martı Kitabevi.
Thorpe, C.(2015).Sosyoloji Kitabı. İstanbul: Alfa Yayınları
Zencirkıran , M. (2017).Sosyoloji.Bursa: Dora yayıncılık |
Staj / Uygulama |
Ders kapsamında bir staj uygulaması bulunmamaktadır. |
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 2 | 2 | 3 | 5 | 2 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 2 | 2 | 3 | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 2 | 2 | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ6 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |