Ders Sorumluları
|
Prof. Dr. Orhan Aydın |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Yok. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Öğrenme psikolojisine giriş niteliğindeki bu dersin amacı öğrencilerin öğrenme psikolojisinin temel kavram, kuram ve yaklaşımları ile uygulama alanları hakkında bilgi kazanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği |
Bu derste doğuştan gelen davranış kalıpları, öğrenmenin işlevi ve tanımı ,öğrenme psikolojisinin tarihsel gelişimi, deneysel yaklaşım,klasik koşullama, edimsel koşullama, gözlem yoluyla öğrenme, öğrenme psikolojisinin uygulama alanları gibi konular işlenmektedir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin öğrenme psikoloji alanı ile ilgili elde edeceği kazanımlar şunlardır;
1- Öğrenme Psikolojisinin temel kavram, kuram ve yaklaşımlarını tanımlayabilme
2- Öğrenme psikolojisinin araştırma yöntemlerinin temel ilkelerini açıklayabilme
3- Öğrenme kuram ve yaklaşımlarının katkılarını, farklılıklarını ve sınırlılıklarını değerlendirebilme
4- Değişik kuramların öngördüğü öğrenme ilkelerini günlük davranışların açıklanmasına uygulayabilme
5- Öğrenme psikolojisinin uygulama alanlarını tanımlayabilme |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Giriş: Bilim ve deneysel yaklaşım, doğuştan gelen davranış kalıpları, öğrenmenin işlev ve tanımı |
2. Hafta |
Öğrenme psikolojisinin tarihsel gelişimi |
3. Hafta |
Klasik Koşullama: Pavlov ve Temel kavramlar |
4. Hafta |
Klasik koşullama: Klasik koşullama işlem yolları ve klasik koşullanmayı belirleyen etmenler, |
5. Hafta |
Klasik koşullama: Alışma, duyarlılaşma, genelleme, sönme, kendiliğinden geri gelme |
6. Hafta |
Klasik koşullama: Kuramsal yaklaşımlar |
7. Hafta |
Edimsel Koşullama: Tarihsel gelişim, Thorndike ve etki yasası, Skinner |
8. Hafta |
Edimsel Koşullama: Edimsel davranış, pekiştirme, birincil ve ikincil pekiştireçler, ceza |
9. Hafta |
Edimsel koşullama:Davranış şekillendirme, ayırt etme, genelleme ve sönme |
10. Hafta |
Edimsel Koşullama:Pekiştirme tarifeleri |
11. Hafta |
Bilişsel Öğrenme: Tolman ve gizil öğrenme |
12. Hafta |
Gözlem Yoluyla Öğrenme: Bandura ve sosyal-bilişsel kuram |
13. Hafta |
Gözlem Yoluyla Öğrenme: Miller ve Dollard |
14. Hafta |
Öğrenme psikolojisinin uygulama alanları |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Alıcı, T. (2010). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Ankara:Palme Yayıncılık
Terry, W. S. (2012) Öğrenme ve Bellek (Çev. Ed. Banu Cangöz). Ankara: Anı Yayıncılık
|
Staj / Uygulama |
Ders kapsamında bir staj/uygulama bulunmamaktadır. |
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 3 | 3 | 4 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ4 | 1 | 1 | 4 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ5 | 1 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 4 | 4 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |