Ders Sorumluları
|
Prof. Dr. Emel Erdoğan Bakar |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Dersin bir önkoşulu bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu ders çocuklar ve yetişkinler için zekanın değerlendirilmesine odaklanmaktadır. Zeka teorileri, tarihçesi, zeka fonksiyonun değerlendirmede kullanılan temel testler (Wechsler Ölçekleri, RSPM, Stanfort Binet Zeka Testi) ve ilişkili istatistiksel prensipler ele alınıp değerlendirilecektir. |
Dersin İçeriği |
Bu derste amaçlanan zeka becerisini değerlendirme, bu değerlendirmedeki teorik ve uygulamaya yönelik temel bilgiler, sınırlılıklar hakkında bilgi geliştirmeleridir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin bu ders ile ilgili elde edeceği kazanımlar şunlardır;
1. Psikolojik ölçümlerdeki temel prensipleri tanımlamak ve tartışabilir(Geçerlik, güvenirlik, standart puan).
2. Psikolojik ölçümler ile ilgili teorik, etik ve profesyonel konulara aşina olur.
3. Yetişkinlik ve çocukluk döneminde sık kullanılan zeka testlerini uygulama, puanlama ve yorumlama becerisini kazanır.
4. Yaptığı değerlendirmenin sonuçlarını sözelleştirebilir ve/veya rapor yazabilir. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Ders 1: Ölçme ve Değerlendirmeye giriş |
2. Hafta |
Ders 2: Psikolojik Değerlendirme: Tanımı, Aşamaları |
3. Hafta |
Ders 3: Ölçme hakkındaki ilkeler: Geçerlilik, Güvenirlik, Hata ve Standardizasyon |
4. Hafta |
Ders 4: Zeka Teorileri, Tarihsel Süreç ve Türkiye’ de Kullanılan Zeka Testleri |
5. Hafta |
Ders 5: WISC-R uygulama ve puanlama |
6. Hafta |
Ders 6: WISC-R Yorumlama ve Rapor Yazma-WISC-R |
7. Hafta |
Ders 7: WAIS-R uygulama, puanlama, yorumlama ve rapor yazma |
8. Hafta |
Ders 8: Raven Standart Progresive Matrix Test (RSPM) uygulama, puanlama ve yorumlama |
9. Hafta |
Ders9: Stanfort Binet Test uygulama, puanlama, yorumlama ve rapor yazma |
10. Hafta |
Ders 10: Nöropsikolojik Değerlendirme: Tanımı, Aşamaları |
11. Hafta |
Ders 11: Nöropsikolojik Testler: Dikkat, Yönetici İşlevler |
12. Hafta |
Ders 12: Nöropsikolojik Testler: Öğrenme, Bellek |
13. Hafta |
Ders 13: Nöropsikolojik Testler: Algılama, Dil |
14. Hafta |
Ders14: Tekrar |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
30 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
10 |
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Cohen R. J. & Swerdlik M. E.(1999) PsychologicalTesting and Assessment (4th Ed), Boston: Mc Graw Hill
Lezak MD (1997) Principles of neuropsychological assesment. In: Feinberg TE, Farah MJ (eds.), Behavioral neurology and neuropsychology. New York: McGrow-Hill.
Savaşır I, Şahin N (1995) Wechsler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği (WISC-R) El Kitabı. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Raven JC,Court JH, Raven J (1992) Manual for Raven’s Standard Progressive Matrices. Oxford: Oxford Psychologists Pr.
Karakaş, S., Doğutepe Dinçer, E. (2011). Nöropsikolojik Testlerin Yetişkinler için Araştırma ve Geliştirme Çalışmaları: BİLNOT-Çocuk (Cilt I) Konya: Eğitim Yayınevi.
Karakaş, S., Doğutepe Dinçer, E. (2011). Nöropsikolojik Testlerin Yetişkinler için Araştırma ve Geliştirme Çalışmaları: BİLNOT-Çocuk(Cilt II) Konya: Eğitim Yayınevi.
Karakaş, S., Erdoğan Bakar, E., Doğutepe Dinçer, E. (2013). Nöropsikolojik Testlerin Yetişkinler için Araştırma ve Geliştirme Çalışmaları: BİLNOT-Yetişkin (Cilt I) Konya: Eğitim Yayınevi.
Karakaş, S., Erdoğan Bakar, E., Doğutepe Dinçer, E. (2013). Nöropsikolojik Testlerin Yetişkinler için Araştırma ve Geliştirme Çalışmaları: BİLNOT-Yetişkin (Cilt II) Konya: Eğitim Yayınevi.
Erden, G., Karakaş, S., Erdoğan Bakar, E., Doğutepe, E. (2017). Özgül Öğrenme Bozukluğu Genişletilmiş Nöropsikometri Bataryası El Kitabı (ÖÖB-GNP BATARYASI). Konya: Eğitim Yayınevi. |
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 4 | 4 | | | 2 | 2 | 2 | 4 | 2 | 4 | 4 | 1 | 2 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 1 | | | | | 4 | 1 | 2 | 4 | 5 | 3 | ÖÇ3 | 1 | | | | | | | 4 | | | 4 | 2 | 5 | ÖÇ4 | | | | | | | | 4 | 1 | 5 | 4 | 3 | 2 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |