Ders Sorumluları
|
Dr. Öğr. Üyesi Melisa EBEOĞLU DUMAN |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
Dersin bir ön şartı bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu ders kapsamında yaşlılık döneminin fiziksel, bilişsel, sosyal ve duygusal örüntülerinin yaşam boyu gelişim perspektifi ile incelenmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği |
Bu derste öğrencilere yaşlanma ve ileri yetişkinlik ile ilgili kavram ve kuramlar, biyolojik yaşlanma, yaşlılık döneminde bireylerde meydana gelen bilişsel ve sosyo-duygusal değişimler, ileri yetişkinlerin yaşam süresi boyunca değişen rolleri ve sorumlulukları, yaşlılık döneminde sık görülen rahatsızlıklar, ölüm ve yas süreçleri tanıtılmaktadır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin yaşlılık alanı ile ilgili elde edeceği kazanımlar şunlardır:
1-Yaşlanma ve ileri yetişkinlik ile ilgili temel kavramları ve kuramları tanımlayabilme
2-Yaşlanma ve ileri yetişkinlik alanı ile ilgili araştırma yöntemlerini ve etik ilkeleri değerlendirebilme
3-Yaşlılık döneminde görülen fiziksel, bilişsel, duygusal ve sosyal değişimleri özetleyebilme
4-Yaşlılık döneminde sık görülen rahatsızlıkları tanımlayabilme
5-Yaşlılık dönemi ile ilgili güncel çalışmaları değerlendirebilme
6-Ölüm ve yas sürecini tanımlayabilme |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Tanışma ve Ders Tanıtımı |
2. Hafta |
Yaşlanma ve İleri Yetişkinliğe Giriş |
3. Hafta |
Yaşlanma ve İleri Yetişkinliği Çalışmada Kullanılan Kuram ve Yöntemler |
4. Hafta |
Biyolojik Yaşlanma ve Sağlık |
5. Hafta |
Dikkat ve Bellek |
6. Hafta |
Problem Çözme ve İşlem Hızı |
7. Hafta |
Zihinsel İşlevsellik |
8. Hafta |
ARA SINAV |
9. Hafta |
Sosyal Etkileşim ve Sosyal Bağlar |
10. Hafta |
İstihdam, Emeklilik ve Yaşam Düzenlemeleri |
11. Hafta |
Kişilik, Baş Etme ve Uyum |
12. Hafta |
Yaşlı İstismarı |
13. Hafta |
Akıl Sağlığı, Psikopatoloji ve Terapiler |
14. Hafta |
Ölüm, Yas ile Başa Çıkmak ve Gelecekte Yaşlanma |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
10 |
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
50 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Dersin Kitabı:
Erber, J. T. (2018). Yaşlanma ve ileri yetişkinlik (3. Baskı). (Z. Uçanok, Çev.) Ankara: Nobel Yayınevi. (Orijinal çalışma basım tarihi 2013).
Diğer Kaynaklar:
Kalınkara, V. (2011). Temel gerontoloji: Yaşlılık bilimi. Ankara: Nobel Yayınevi.
Onur, B. (2014). Gelişim psikolojisi, yetişkinlik, yaşlılık, ölüm. Ankara: İmge Kitabevi.
Özden, S. Y. (2018). Yaşlanmanın psikolojisi ve psikopatolojisi. Ankara: Nobel Yayınevi.
Tufan, İ. (2016). Antik Çağ’dan günümüze yaşlılık ve yaşlanma. Ankara: Nobel Yayınevi. |
Staj / Uygulama |
Ders kapsamında bir staj/uygulama bulunmamaktadır. |
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | ÖÇ2 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 5 | 2 | ÖÇ3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 1 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 2 | ÖÇ4 | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 3 | 2 | 1 | 3 | 2 | 2 | ÖÇ5 | 1 | 1 | 3 | 2 | 1 | 2 | 3 | 1 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | ÖÇ6 | 4 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |