Ders Sorumluları
|
Doç. Dr. Meltem ANAFARTA ŞENDAĞ |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bağlanma kuramının temelleri, değerlendirilmesi, yaşam boyu gelişim ve psikopatoloji ile ilişkisinin aktarılması. |
Dersin İçeriği |
Bu derste öncelikle bağlanma kuramının temelleri, tarihsel gelişimi ve güncel bilimsel bulgular aktarılır. Ardından bağlanmanın yaşam boyu gelişimde ve psikopatoloji etiyolojisindeki rolü hakkında bilgi verilir. Son olarak, farklı gelişimsel dönemlerde bağlanma değerlendirmede kullanılan farklı yöntem ve araçlar, uygulamalı olarak tanıtılır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin elde edeceği kazanımlar şunlardır;
1- Bağlanma kuramının temellerini, tarihsel gelişimi ve sürece damgasını vuran araştırmaları tanır,
2- Bağlanmada bireysel farklılıkları ortaya çıkaran kaynakları açıklar,
3- Bağlanmanın yaşam boyu gelişim ve psikopatoloji ile ilişkisini belirler,
4- Bağlanma değerlendirme yöntem ve araçlarını tanır,
5- Bağlanma değerlendirme yöntem ve araçlarını karşılaştırır,
6- Yöntem ve araçları kullanarak bağlanmayı değerlendirir.
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Bağlanma kuramının temelleri: Bowlby ve Ainsworth |
2. Hafta |
Bağlanmada bireysel farklılıklar: Çocukluktan yetişkinliğe |
3. Hafta |
Anne duyarlılığı |
4. Hafta |
Yaşam boyu bağlanma transferi |
5. Hafta |
Bağlanma ve gelişim (duygu ve davranış düzenleme becerilerinin gelişimi) |
6. Hafta |
Bağlanma ve psikopatoloji |
7. Hafta |
Çocuklukta bağlanmayı değerlendirme (Gözlem araçları) |
8. Hafta |
Ara sınav |
9. Hafta |
Çocuklukta bağlanmayı değerlendirme (Projektif yöntemler ve kendilik bildirimleri) |
10. Hafta |
Yetişkinlikte bağlanmayı değerlendirme (Gözlem ve görüşme araçları) |
11. Hafta |
Yetişkinlikte bağlanmayı değerlendirme (Projektif yöntemler ve kendilik bildirimleri) |
12. Hafta |
Vaka uygulamaları |
13. Hafta |
Vaka uygulamaları |
14. Hafta |
Vaka uygulamaları |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
30 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
10 |
Uygulamalar (%) |
30 |
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
30 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
• Bowlby J. (1979) Sevgi Bağlarının Kurulması ve Bozulması. Psikoterapi Enstitüsü Eğitim Yayınları.
• Bowlby J. (1998) Güvenli Bir Dayanak. Ebeveyn Çocuk Bağlanması ve Sağlıklı İnsan Gelişimi. Psikoterapi Enstitüsü Eğitim Yayınları.
• Cesur Soysal G. ve Öncel Arı E. (editörler) (2020). Duygu Düzenleme. Nobel Yayıncılık.
|
Staj / Uygulama |
Ders kapsamında staj/uygulama bulunmamaktadır. |
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ2 | 4 | 4 | 5 | 2 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ3 | 4 | 2 | 4 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ4 | 4 | 5 | 4 | 2 | 3 | 5 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ5 | 3 | 5 | 5 | 1 | 3 | 5 | 5 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ6 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 | 1 | 3 | 4 | 5 | 4 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |