Ders Sorumluları
|
Doç. Dr. Rahşan Balamir Bektaş |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
Dersin bir önkoşulu bulunmamaktadır.
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı tarihsel süreç boyunca varolan uygarlıkların ve bu uygarlıkların bilim alanına katkılarını değerlendirebilmek ve bilimsel etkinliğin geçirdiği dönüşümü kavrayabilmektir. |
Dersin İçeriği |
Bu ders daha çok Batı Uygarlığı referans alınarak ilk uygarlıklardan (Mezopotamya Mısır, Yunan ,Roma, Ortaçağ Avrupa'sı, İslam Medeniyeti) günümüze kadar var olan medeniyetler bu medeniyetlerin düşüncenin ve bilimin gelişimine yaptıkları katkıların değerlendirilmesini içerir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin elde edeceği kazanımlar şunlardır;
1. Bilimsel bilginin gelişim sürecini tarihsel süreç içerisinde açıklar.
2. Sosyal bilimler ile doğa bilimleri arasındaki ilişkiyi açıklar.
3. Bilim ve toplumsal yaşam arasındaki ilişkiyi tarihsel dönemler çerçevesinde yorumlar.
4. Sosyal bilimlerle doğa bilimleri arasındaki yöntemsel ve kuramsal farklılaşmaları yorumlar.
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Bilim felsefesi
Bilimsel yöntem, bilimsel bilgi, bilimsel nesnellik nedir? Kültür ve doğa bilimlerinin ilgi konuları mı, metodolojileri mi farklıdır? Bilgi ve iktidar ilişkisi nasıl kurulur?
|
2. Hafta |
Tarih ve tarih bilimi. Bilinen ilk yerleşik uygarlıklar ve yazılı tarihin başlangıcı: Sümer, Babil ve Mısır uygarlıkları. |
3. Hafta |
İsrail Oğulları |
4. Hafta |
Yunan ve Hellenistik Uygarlık
|
5. Hafta |
Antik Yunan ve Helen Felsefesi Aristoteles-Platon, Epikürcülük- Stoacılık |
6. Hafta |
Cumhuriyetten, İmparatorluğa Roma,
|
7. Hafta |
Hristiyanlığın Doğuşu, ilk dini temel ayrışmalar ve manastırcılık |
8. Hafta |
Bizans İmparatorluğu ve Kültürü
|
9. Hafta |
İslam Uygarlığı |
10. Hafta |
Coğrafi keşifler |
11. Hafta |
Rönesans ve Reform |
12. Hafta |
Bilimsel Devrimler |
13. Hafta |
Aydınlanma ve bilim |
14. Hafta |
Bir Teori ve İdeoloji olarak Evrim |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
30 |
Kısa Sınavlar (%) |
10 |
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Agibalova, Y. ve Donskoy, G. (2017). Ortaçağ Tarihi. (Çev. Çağdaş Sümer) İstanbul: Yordam Kitapçılık
Alatlı, ,A. (2010). Batı’ya Yön Veren Metinler. Kapodokya: Melisa Matbacılık
Burns, E. McNall, R. & Meacham, S. (1998). Western Civilizations: Their History and Their Culture, 2 vols., 13th Edition, New York, Norton.
Çotuksöken, B. ve Babür, S .(2000). Ortaçağda Felsefe, İstanbul: Kabalcı.
Davies, N.(2006). Avrupa Tarihi. Ankara:İmge Kitabevi
Diamond, J.(2004). Tüfek Mikrop ve Çelik. Ankara:Tübitak Yayınları
Freeman, C. (2005). Mısır Yunan ve Roma, (Çev. Suat Kemal Angı). Ankara: Dost Kitabevi.
Herrin , J. (2010). Bizans (Çev. Uygır Kocabaşoğlu). İstanbul:İletişim
Koyre, A. (2000). Bilim Tarihi Yazıları, (Çev. K. Dinçer). Ankara: Tübitak .
Koyre, A. (2006). Bilim, Devrim ve Newton, (Çev. N. Küçük). İstanbul: Salyangoz Yayınları.
Lapidus,I.(2002). İslam Toplumları Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları
Lindberg, D. (1992). The Beginnings of Western Science, Chicago: Chicago Univ. Press .
Özlem, D. ( (2003). Felsefe ve Doğa Bilimleri, İstanbul: İnkılâpYayınları.
Özlem, D. (2003). Bilim Felsefesi ( Ders Notları ), İstanbul: İnkılâp Yayınları.
Tekin, O. 2003). Eski Yunan Tarihi .İstanbul: İletişim Yayınları
Maalouf, A. (1998). Arapların Gözüyle Haçlı Seferleri. (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay). İstanbul:Telos
|
Staj / Uygulama |
Ders kapsamında bir staj uygulaması bulunmamaktadır. |
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | ÖÇ2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | ÖÇ3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | OÇ4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |