Ders Sorumluları
|
Prof. Dr. Eda KARACAN |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Dersin bir önkoşulu bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı bilimsel yöntemin temel kavram ve teknikleri ile bilimsel araştırma süreç ve etiğinin tanıtılmasıdır. |
Dersin İçeriği |
Bu ders psikolojide kullanılan bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine bir giriş niteliğindedir. Bu derste bilim ve bilimsel bilginin özellikleri, bilimsel araştırma döngüsü, bilimsel araştırma etiği ve eleştirel düşünme gibi konular incelenmektedir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin araştırma yöntemleri ile ilgili elde edeceği kazanımlar şunlardır;
1- Bilimsel araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları tanıma,
2- Bilimsel araştırma yöntemlerini açıklama,
3- Temel araştırma yöntemlerini ve uygulamalarını sınıflama,
4- Literatür taramasını özetleme,
5- Araştırma sorusu ve hipotezleri ayırt etme,
6- Bir bilimsel araştırma sürecinin etik ilke ve esaslarını tanımlama, |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Dersin tanıtım |
2. Hafta |
Bilimsel Araştırmanın Temelleri |
3. Hafta |
Pozitif Bilim Yaklaşımı: Bir Bilim Olarak Psikoloji |
4. Hafta |
Bilimsel araştırma yöntem kavramları |
5. Hafta |
Araştırma Yöntemlerinde Etik ilkeler |
6. Hafta |
Araştırma Süreci Aşamaları: Araştırma sorusu, literatür tarama ve araştırma amacı |
7. Hafta |
Araştırma Süreci Aşamaları: Değişken kavramı ve hipotez oluşturma |
8. Hafta |
Araştırma Süreci Aşamaları: Değişken Ölçme Düzeyleri |
9. Hafta |
Gözlem Araştırma Yöntemi I: Davranıştan örnek seçme |
10. Hafta |
Gözlem Araştırma Yöntemi II: Gözleme Dayalı Yöntemler |
11. Hafta |
Gözlem Araştırma Yöntemi III: Gözleme Dayalı Verilerin Analizi |
12. Hafta |
Anket Araştırmaları I: Evren ve örnekleme teknikleri |
13. Hafta |
Anket Araştırmaları II: Anket araştırma desenleri |
14. Hafta |
Anket Araştırmaları III: Anket Formu, Öz Bildirim Ölçümlerinin Güvenirlik ve Geçerlikleri |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Ders Kitabı:
1) Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2014). Research methods in psychology. Boston: McGraw-Hill.
Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2016). Psikolojide Araştırma Yöntemleri (çev. Editörü: Doç. Dr. İlyas Göz). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Kaynaklar:
2) Gliner, J.A. & Morgan, G. A. (2000). Research Methods In Applied Settings: An Integrated Approach to Design and Analysis. London: Lawrance Erlbaum Associates.
Gliner, J.A. & Morgan, G. A. & Leech, N.L. (2015). Uygulamada Araştırma Yöntemleri: Desen ve Analizi Bütünleştiren Yaklaşım (çev. Editörü: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
3) Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (12. Basım). Ankara: Pegem.
4) Erkuş, A. (2013). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma
|
Staj / Uygulama |
Ders kapsamında staj/uygulama bulunmamaktadır. |
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 3 | 2 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | ÖÇ2 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 | 5 | 5 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | ÖÇ3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 | 5 | 5 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | ÖÇ4 | 2 | 2 | 4 | 2 | 3 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | ÖÇ5 | 2 | 2 | 3 | 1 | 2 | 5 | 5 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ6 | 2 | 2 | 3 | 1 | 2 | 5 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | 5 | 3 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |