Ders Sorumluları
|
|
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
Dersin bir önkoşulu bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu ders, ulusal ve uluslararası çatışmaların engellenmesi, değiştirilmesi ve çözümlenmesi yollarını inceler. Derste öğrenciler, çatışmayı çözümleme, yönetme, çatışmalarda müzakere teknikleri ve gelecekte olası çatışmaları önleme ilke ve yöntemlerine aşinalık kazanacaktır. Bu ders, ulusal ve uluslararası çatışmaların engellenmesi ve olayların analiz edilmesini hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği |
Bu ders, çatışma yönetimi sürecine, yani çatışan tarafların şiddet içeren etkileşimlerden kalıcı barışa geçme sürecine odaklanmaktadır. Müzakerelerin başlamasından, bir uzlaşmaya varılmasına ve düşmanlıkların sona ermesinden barışın uygulanmasına kadar bu sürecin her aşaması dikkate alınıp, tarafların karşılaştığı zorluklara özellikle incelenmektedir. Barışçıl uygulamaları hem kolaylaştıran aktörlere hem de bu uygulamaların başarılı olmasını engellemeye çalışan aktörlere odaklanılmaktadır. Bölgesel koşulların ve uluslararası toplumun önemi de vurgulanmaktadır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu derse katılan ve dönem sonunda başarılı olan öğrenciler aşağıdakileri kazanımları elde edecektir;
1. Farklı analiz düzeylerinde ve çatışma yönetimi sürecinin farklı aşamalarındaki koşulları ve sorunları yapılandırmak ve sınıflandırmak.
2. Çatışma yönetimi süreçleri yoluyla savaşların ve diğer çatışmaların nasıl sonlandırılabileceğini etkileyen merkezi faktörleri ve koşulları anlamak.
3. Çatışma yönetimi süreçlerinde farklı aşamaların birbirleriyle nasıl etkileşime girdiğini ve farklı analiz düzeyleri (yerel, ulusal, bölgesel ve küresel düzey) arasındaki ilişkileri anlamak.
4. Barış ve çatışma araştırmaları alanındaki temel teorileri ve kavramları kullanarak nesnel olarak olayları analiz etmek.
5. Çağdaş silahlı çatışmalarda, barış inşası ve uzlaşma çabalarının karşılaştığı zorluklarla ilgili fikir sahibi olmak. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Çatışma Yönetimi Kavramı |
2. Hafta |
Çatışma Yönetimi Yaklaşımları |
3. Hafta |
Devletlerarası Çatışmaların Yönetimi |
4. Hafta |
İç Savaşlarda Çatışma Yönetimi |
5. Hafta |
Devlet Kurma Çatışmalarının Yönetimi |
6. Hafta |
Uluslararası Çatışma Yönetiminde Barışçıl Teknikler |
7. Hafta |
Uluslararası Çatışma Yönetiminde Askeri Teknikler |
8. Hafta |
Uluslararası Çatışmaların Kültürel Dinamikleri |
9. Hafta |
Etnik ve Mezhepsel Sorunların Uluslararası Çatışmalardaki Rolü |
10. Hafta |
Uluslararası Ekonomik Uyuşmazlıkların Analizi |
11. Hafta |
Uluslararası Çatışmaların Yönetiminde Uluslararası Örgütleri İşlevi |
12. Hafta |
Örnek Vaka Analizi 1: Kıbrıs Meselesi |
13. Hafta |
Örnek Vaka Analizi 2: Filistin Problemi |
14. Hafta |
Örnek Vaka Analizi 3: Keşmir Sorunu |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
20 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
10 |
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
10 |
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
- Bercovitch, J. & J. Fretter, J. (2004) Regional Guide to International Conflict and Management, Washington D.C.: CQ Press.
- Beriker, N. (2010) Çatışmadan Uzlaşmaya, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
- Butler, M. (2009) International Conflict Management, Londra & New York: Routledge.
- Carr, F. & Callan, T. (2002) Managing Conflict in the New Europe, New York: Palgrave.
- Çakmak, H. (2004) Uluslararası Krizler ve Türk Silahlı Kuvvetleri, Ankara: Platin Yayınları
- Çakmak, H. (2013) Kriz Yönetimi ve TSK, İstanbul: Kaynak Yayınları.
- Çakmak, H. (2016) Türk Dış Politikasında 41 Kriz, 1924-2012, Ankara: Kripto Kitaplar.
- Galtung, J. (2009) Çatışmaları Aşarak Dönüştürmek, USAK.
- Güngörmüş Kona, G. (2005) Uluslararası Çatışma Alanları ve Türkiye'nin Güvenliği, İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık.
- Ramsbotham, O., Woodhouse, T. & Miall, H. (2005) Contemporary Conflict Resolution, Londra: Polity.
- Sandıklı, A. (2012) Teoriler Işığında Güvenlik, Savaş, Barış ve Çatışma Çözümleri, Bilge Adamlar Stratejik Araştırmalar Merkezi Yayınları.
- Ury, W. (2000) The Third Side:Why We Fight And How We Can Stop, New York: Penguin Group.
- Wallensteen, P. (2002) Understanding Conflict Resolution: War Peace and the Global System, Londra: SAGE Publications. |
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY 1 | PY 2 | PY 3 | PY 4 | PY 5 | PY 6 | PY 7 | PY 8 | PY 9 | PY 10 | PY 11 | PY 12 | PY 13 | PY 14 | PY 15 | PY 16 | PY 17 | PY 18 | ÖÇ 1 | | 5 | 5 | | | | | | | | 5 | | | | | | | 5 | ÖÇ 2 | | 5 | 5 | | | | | | | 5 | 5 | | | | | | | | ÖÇ 3 | 5 | 5 | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ 4 | 5 | 5 | | | | | | | | | 5 | | | | | | | 5 | ÖÇ 5 | | 5 | 5 | | 5 | | | | | | | | | | | | | 5 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |