Ders Sorumluları
|
|
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Dersin bir önkoşulu bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu derste, öğrencilere Türk Dilinin özellikleriyle kuralları ve temel dilbilgisi vererek, okuduğunu anlama, yazma ve konuşma becerilerini kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği |
Bu ders, Türk Dili bilincinin geliştirilmesi; dil-düşünce ilişkisinin öneminin vurgulanması ve bilimsel ve teknolojik alanda üretken, yaratıcı olunması için dil-düşünce ilişkisinin geliştirilmesi konularından oluşur. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin Türk Dili ile ilgili elde edeceği kazanımlar şunlardır;
1- Dilin tanımını yapabilme,
2- Dünya dilleri hakkında fikir edinebilme,
3- Okuma, anlama, sözlü ve yazılı anlatma, kendini ifade edebilme,
4- İşletme alanıyla ilgili belgeler hazırlayabilme,
5- Sözlü veya yazılı olarak sunum yapabilme. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Dil (Tanımı, özellikleri ve nitelikleri) Dil kültür ilişkisi; dünya dilleri hakkında genel bilgi. |
2. Hafta |
Anadil ve anadili kavramlarıyla, dile ilişkin diğer kavramların anlamları. |
3. Hafta |
Anadil; ölçünlü dil(standart dil); lehçe, ağız, argo, özel diller (meslek dilleri, grup dilleri)
Konuşma Dili ve Türkçenin söyleyiş özellikleri (Konuşma diline ilişkin kimi özelliklerin örneklerle anlatımı.)
|
4. Hafta |
Yazı dili ve Türkçe'nin yazım kuralları.
Vurgu, tonlama ve yabancı sözcüklerin vurgusu.
Türkçedeki sesler ve sesletimleri; Ezgi
|
5. Hafta |
Noktalama imleri (Düşüncelerin yazılı olarak aktarılışında anlaşılabilirlik açısından büyük önemi olan ( nokta, virgül vb) noktalama imlerinin örneklerle anlatımı.) |
6. Hafta |
Türkçe'nin özellikleri, yapısal özellikleri, kaynaksal özellikleri, anlamsal özellikleri,anlatım yolları |
7. Hafta |
Türkçenin bugünkü durumu
Türkçedeki yabancı sözcükler, kısaltmalar
Dil kullanımındaki yanlışlar |
8. Hafta |
Anlam bakımından yanlışlar
Yapı bakımından yanlışlar
Çeviri yanlışları |
9. Hafta |
Metin oluşturma (Bir metni oluştururken doğru tümcelerin nasıl kurulacağı, anlatılmak istenene göre bu tümcelerin nasıl ilişkilendirileceği, metin içinde düşüncelerin nasıl sıralanacağı, etkileyici bir metnin nasıl oluşturulacağı, kuralları ve örnekleriyle açıklanır.) |
10. Hafta |
Plan; Paragraf kurma; Anlatım biçimleri
|
11. Hafta |
Anlatım türleri; Sözlü anlatım türleri |
12. Hafta |
Tek kişilik sözlü anlatım türleri |
13. Hafta |
Sunu (bilgilendirme) , konferans, seminer (uygulamalı)
|
14. Hafta |
Genel tekrar
|
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
20 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
20 |
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY 1 | PY 2 | PY 3 | PY 4 | PY 5 | PY 6 | PY 7 | PY 8 | PY 9 | PY 10 | PY 11 | PY 12 | PY 13 | PY 14 | PY 15 | PY 16 | PY 17 | PY 18 | ÖÇ1 | | | | | | | 5 | 3 | 2 | | | 4 | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | 3 | 1 | 2 | | | 2 | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | 4 | 3 | 5 | 2 | | 5 | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | 3 | 4 | 5 | | | 3 | | 5 | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | 5 | 3 | 2 | | | 4 | | | | | | |
Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |