Ders Sorumluları
|
|
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
Dersin bir önkoşulu bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Balkanları tanıyan bir öğrencinin, Balkanlarda yer alan siyasi gelşmeleri doğru analiz etmesi, aniden beliren siyasi veya sosyal sapmaların ne yönde gelişebileceğini analiz edebilmesi ve Türkiye’nin güvenliği açısından alınması icap eden tedbirleri doğru olarak tespit edebilme yeteneğinin geliştirilmesidir. |
Dersin İçeriği |
Ders, Balkanlar yöresini, tarihi, coğrafi, siyasi ve sosyal boyutları ile öğrenciye tanıtmayı amaçlamaktadır. Dersin gayesi Balkanların Türkiye açısından önemi, Balkanlarda ki devletlerin genel yapısı, özellikleri, Türkiye ve birbirleri ile olan ilişkileri anlatmak ve analiz etmektir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
1- Balkan devletlerinin konum ve işleyişini anlamak, analiz edebilmek;
2- Balkan devletleri ile Türkiye arasındaki ilişkileri, güvenlik sorunlarını ve diğer sorunları tespit etmek ve analiz edebilmek yeteneğinin geliştirilmesi,
3- Günümüzün değişen global eğilimler ve bölgesel değişiklikler içinde Balkanların ve Türkiye’nin hangi istikamette gelişmesi gerektiğini analiz ve tespit etme kabiliyetinin geliştirilmesi
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Giriş ve bölgenin tanıtımı |
2. Hafta |
Balkanlar yöresini, tarihi, coğrafi, siyasi ve sosyal boyutları ile tanıtmak |
3. Hafta |
Türk Yunan ilişkileri - I: tarihi, gelişimi, problemleri |
4. Hafta |
Türk Yunan ilişkileri - II: tarihi, gelişimi, problemleri |
5. Hafta |
Kıbrıs olayları, Türk Barış Operasyonu ve Türk dış politikası ile Balkan politikalarına etkisi |
6. Hafta |
Bulgaristan'ın tanıtımı, problemleri, işbirliği alanları. KEİB tanımı ve çalışması |
7. Hafta |
Makedonya'nın yapısı, komşuları ile problemleri, Türkiye ile ilişkileri |
8. Hafta |
Yugoslavya'nın konumu, tanıtımı, politik önemi ve tarihi gelişimi |
9. Hafta |
Yugoslavya'nın politik etkileri: kuruluşu, yaşamı ve dağılması |
10. Hafta |
Bosna-Hersek savaşı, Balkan mücadelesi, Yugoslavya'nın dağılması |
11. Hafta |
Kosova, Karadağ ve Sırbıstan'ın politik varlıkları, problemleri, Balkan politikalarına katkıları |
12. Hafta |
Kosova, Makedonya ve Arnavutluk bağlamında Arnavut politikaları ve gelişmeler |
13. Hafta |
Romanya ve Moldovya’ya genel bir bakış |
14. Hafta |
Genel Değerlendirme ve Tartışma |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Ömer E. Lütem-Birgül Demirtaş Çoşkun,ed. Balkan Diplomasisi, ASAM Yayınları,Balkan araştırmaları Dizisi no:3, Ankara, 2001
- Hugh Poulton, Balkanlar: Çatışan Azınlıklar, Çatışan Devletler. Sarmal Yayınevi, İstanbul , 1991.
- Şükrü Gürel, Tarihsel Boyut İçinde Türk Yunan İlişkileri (1821-1993), Ümit Yayıncılık,Ankara, 1993.
- Ahmet Zeki Bulunç,ed. Kıbrıs Görüşme Süreci, Tehditler ve KKTC Seçimleri, Başkent Üniversitesi Stratejik Araştırmalar Merkezi Yayını, 2009.
- M. Tahir Hatipoğlu, Bosna’ya Farklı Bakış Selvi Yayınları, Ankara, 1996.
- T.C.Genelkurmay Askeri Tarih ve Stratejik Etütü Başkanığı, Türk Yunan İlişkileri ve Megalo İdea, Gnkur. Basımevi, Ankara, 1985
- ATO ( Ticaret Odası), derleyen, Annan Planı ve Bilinmeyen Gerçekler
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY 1 | PY 2 | PY 3 | PY 4 | PY 5 | PY 6 | PY 7 | PY 8 | PY 9 | PY 10 | PY 11 | PY 12 | PY 13 | PY 14 | PY 15 | PY 16 | PY 17 | PY 18 | ÖÇ1 | | 3 | | | 5 | | | | | | 2 | | | | | | | 5 | ÖÇ2 | | 4 | 3 | | 5 | | 2 | | | 3 | 3 | | | | | | | 5 | ÖÇ3 | | | | | 5 | | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | | | | | | | 5 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |