Ders Sorumluları
|
|
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri I dersi lisans düzeyindeki öğrencilerin akademik metin yazmalarını kolaylaştırmak için gerekli akademik donanımı vermeyi amaçlamaktadır. Ders, öğrencilere genel olarak sosyal bilimlerde, özel olarak siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanlarında bilimsel bilginin üretimi ve tüketimi konularında temel bilgi ve beceriler kazandırmak üzere tasarlanmıştır. Derste, siyaset ve uluslararası ilişkiler bilimlerinde bilimsel yaklaşımın anlamı ve gereği, kavram ve kuramlar, literatürün kapsamı ve nasıl yararlanılacağı, bilimsel bilgi üretiminde etik, farklı yöntembilim yaklaşımları ve araştırma tasarımları ile araştırma sorununu belirlemekten başlayarak araştırma süreci ve uygulaması hakkında bilgi ve becerilerin geliştirilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği |
Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler bilimlerinde bilimsel bilgi eksikliklerinin giderilmesi amacıyla kullanılan nicel ve nitel araştırma yöntem ve teknikleri, araştırma etiği, araştırma sorununa uygun yöntemsel tasarımlar ve bunların uygulanışları, araştırma ile elde edilen yeni bilimsel bilgilerin literatüre kazandırılması ve mevcut araştırmalardan etkin biçimde yararlanma. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu derste öğrencilere kazandırılmaya çalışılacak donanımlar şunlardır:
1. En temel anlamda akademik soruların tasarlanması,
2. Literatür araştırması, akademik okuma yöntemleri, bölümleme, kaynak gösterme,
3. Varsayımlar ve hipotez üretmeden nitel ve nicel veri analizi ile öğrencilerin araştırma sürecinde ontoloji, epistemoloji ve metodoloji kavrayışının güçlendirilmesi. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Tanışma ve Giriş |
2. Hafta |
Yazmak ve Akademik Metin: Bilimsel Çalışma Nedir? |
3. Hafta |
Araştırma Sorusu, Literatür Çalışması, Akademik Okuma |
4. Hafta |
Bölümleme, Alıntı yapma, Dipnot, Kaynakça |
5. Hafta |
Varsayım ve Hipotez Farkı |
6. Hafta |
Nitel ve Nicel Veri Nedir? |
7. Hafta |
Nitel ve Nicel Veri Analizi - I |
8. Hafta |
Nitel ve Nicel Veri Analizi - II |
9. Hafta |
Ontoloji ve Epistemoloji Nedir? |
10. Hafta |
Metodoloji - I (Pozitivizm, Yorumsama, Realizm) |
11. Hafta |
Metodoloji - II (Pozitivizm, Yorumsama, Realizm) |
12. Hafta |
Makale, Rapor, Tez ve Akademik Kitap Yazma - I |
13. Hafta |
Makale, Rapor, Tez ve Akademik Kitap Yazma - II |
14. Hafta |
Genel Değerlendirme |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
10 |
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
50 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
- Day, Robert A. (1996), Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır, (Çev. Gülay Aşkar Altay), Ankara: Tübitak Yayınları.
- Sunar, İlkay (1979), Düşün ve Toplum. Ankara: Kültür Bakanlığı Yay. |
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY 1 | PY 2 | PY 3 | PY 4 | PY 5 | PY 6 | PY 7 | PY 8 | PY 9 | PY 10 | PY 11 | PY 12 | PY 13 | PY 14 | PY 15 | PY 16 | PY 17 | PY 18 | ÖÇ1 | | | | | | | 5 | 5 | | 5 | 4 | | 5 | | | | 5 | | ÖÇ2 | | | | | | | 5 | | | | | | 5 | | 5 | | 5 | | ÖÇ3 | | | | | | | 5 | | | | 5 | | 5 | | | | 5 | |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |