Ders Sorumluları
|
|
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Dersin bir önkoşulu bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Dersin başlıca amaçları arasında uygarlık kavramının çözümlenmesi ve söz konusu kavramın çeşitli kullanımlarının incelenmesi yer almaktadır. Bu bağlamda; ders, uygarlıklar ve toplumların kültürel alt yapılarına dair kavramsal bilgi sunmayı amaçlamaktadır. Bu kuramsal temelin yardımıyla farklı uygarlıkların ortaya koydukları siyasal, toplumsal ve ekonomik kurumların, sistemlerin, dünya görüşlerinin ve diğer oluşumların kendi özgünlükleri kapsamında ele alınması amaçlanmaktadır. Bu yolla, İnsanlığın tarihi boyunca karmaşık bir uygarlıklar çoğulluğu içinde gelişim sergilediği göz önüne serilmektedir. Böylece, İnsanlık tarihinin dinamik yapısını oluşturan uygarlıklar arasındaki etkileşimin çözümlenmesi ve söz konusu analizler ışığında günümüz dünyasının kültürel, toplumsal, siyasal ve ekonomik arka planının irdelenmesi dersin diğer amaçlarını oluşturmaktadır. |
Dersin İçeriği |
Uygarlık Tarihi İnsanlığın ortaya çıkışından günümüze kadar süregelen uzun gelişim süreci boyunca içinde bulunduğu ve yaşam koşullarını büyük ölçüde şekillendiren kültürel, toplumsal, siyasal ve ekonomik alt yapıyı analiz etmektedir. Bu bağlamda, ders İnsanlık tarihine önemli oranda yön veren Uzakdoğu, Hint, Mezopotamya, Yunan uygarlıklarının oluşum süreçlerini, tarihsel dönüşümlerini ve günümüz uygarlıklarının ortaya çıkmasındaki ve biçimlenmesindeki etkilerini incelemektedir. Ayrıca, söz konusu uygarlıklar, aralarındaki ilişkilerinin tarihsel olarak irdelenmesi aracılığıyla, karşılaştırmalı bir analize tabi tutulurken aralarındaki çeşitli benzerliklerin ve farklılıkların altı çizilmektedir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler:
1- Uygarlık ve kültür gibi Uygarlık Tarihi alanının temel kavramlarını ve bu kavramların çeşitli ele alınışlarını kavrar.
2- Uygarlıkların ortaya çıkış, gelişim ve çöküş süreçlerini tarihsel olarak ele alma yeteneğini edinir.
3- Uygarlıkların insanlık tarihi boyunca dönüşümlerine hakim olarak söz konusu uygarlıkların gelecekte tecrübe edebilecekleri gelişmeler hakkında öngörü sahibi olur.
4- Uygarlıklar arasındaki karmaşık ilişkiselliği incelemek kaydıyla insanlığın içinde bulunduğu duruma dair akademik analiz yapabilme kabiliyeti ile donanır.
5- Çeşitli uygarlıkların dünya görüşlerini ve hayatı yorumlayışlarını gözeterek insanlığın gelişimini düşünce tarihi bağlamında inceler. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Uygarlığın başlangıcının M. Ö. 1700’e kadarki ilk evresi. |
2. Hafta |
M.Ö. 1700-500 arasında Ortadoğu’da gelişmeler. Barbar dünyada M.Ö. 1700’den M.Ö. 500’e kadar meydana gelen değişiklikler. |
3. Hafta |
Hint, Yunan ve Çin Uygarlıklarının M.Ö. 500’ kadar biçimlenişi. |
4. Hafta |
Yunan uygarlığının M.Ö. 500-300 arasındaki gelişimi. Helenistik uygarlığın ve Asya’nın İ.Ö. 500-200 arasında yayılışı. |
5. Hafta |
M.S. 200-600 arasında, Hint Uygarlığının gelişimi, Barbar istilaları ve Uygar toplumların tepkisi |
6. Hafta |
İslamın yükselişi |
7. Hafta |
M.S. 600-1000 arasında Çin, Hindistan ve Avrupa |
8. Hafta |
1000-1500 yılları arasında Ortaçağ Avrupası ve Japonya |
9. Hafta |
Büyük keşifler ve dünya çapındaki sonuçları. Avrupa’nın 1500-1648 yılları arasındaki değişimi ve buna bağlı olarak 1500-1648 yılları arasında Amerika kıtası ve Rusya. |
10. Hafta |
1500-1700 yılları arasında Hindu ve İslam dünyası |
11. Hafta |
1500-1700 yılları arasında Uzakdoğu |
12. Hafta |
Avrupa’da Eski Rejim: 1648-1789 ve buna bağlı olarak 1648-1789 yılları arasında Amerika kıtası ve Rusya. |
13. Hafta |
1700-1850 yılları arasında Avrupa’nın Eski Rejim’ine Asya’nın tepkisi. |
14. Hafta |
Genel değerlendirme ve tartışma |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
McNeill, William H., Dünya Tarihi, İmge Yayınevi, 2010, Ankara. |
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | PY14 | PY15 | PY16 | PY17 | PY18 | ÖÇ1 | 5 | | | | | | | | | | 3 | | | | | | | | ÖÇ2 | | | 5 | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | 3 | | | | 4 | 5 | 4 | | 5 | | | | | | | | ÖÇ4 | | 4 | | | | | 5 | | 3 | | 4 | | 5 | | | | | 5 | ÖÇ5 | 5 | | | | | | | | | | 2 | | | | | | | 2 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |