Ders Sorumluları
|
Doç. Dr. Ö. YÜCEL/ Dr. Öğr. Üyesi M.ŞAHİN/ Dr. Öğr. Üyesi F.S. ŞAHİN / Dr. Öğr. Üyesi N. DEMİRAY |
Dersin Sunulduğu Dil |
İngilizce (English) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Hukuki ve toplumsal sorunları uluslararası hukuk bağlamında, toplumsal cinsiyete ilişkin bakış açısıyla değerlendirmek |
Dersin İçeriği |
Derste toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramlar yanında feminizm ve feminist hukuk teorisi, queer teori, toplumsal cinsiyetin medeni hukukla ilişkisi, ev içi şiddet ve cinsiyet temelli şiddetle mücadelenin hukuksal yolları, eşitlik ve ayrımcılık ile nefret söylemi ve nefret suçları ve kesişimsellik ele alınmaktadır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
1. İnsan haklarına ilişkin toplumsal sorunları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme
2. Hukuki sorunları değerlendirirken toplumsal cinsiyete ilişkin bakış açısına sahip olma
3. Toplumsal cinsiyet sorunlarına uluslararası hukuk çerçevesinden bakabilme
4. Hukuk sorunlarını feminist hukuk teorisi bağlamında değerlendirebilme
5. Hukuk literatürünü tarayabilme |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Giriş, cinsiyet, cinsiyet kimliği, toplumsal cinsiyet ifadesi, cinsel yönelim ve cinsel özellikler - Dr. Öğr. Üy. Muhittin Şahin |
2. Hafta |
Toplumsal cinsiyetin inşası: Toplumsal ve hukuksal normlar – Dr. Öğr. Üy. Muhittin Şahin
Kamusal ve özel alan – Dr. Öğr. Üy. F. Süzgün Şahin
|
3. Hafta |
Feminist teori ve uygulama, feminizmin dalgaları – Dr. Öğr. Üy. F. Süzgün Şahin |
4. Hafta |
Feminist hukuk teorisi – Dr. Öğr. Üy. F. Süzgün Şahin |
5. Hafta |
Toplumsal cinsiyetin yıkımı: Queer teori – Dr. Öğr. Üy. Muhittin Şahin |
6. Hafta |
Toplumsal cinsiyete ilişkin iç hukuk düzenlemelerine eleştirel yaklaşım: Cinsiyet kimliğinin yasal olarak tanınması, erken, çocuk yaşta ve zorla evlilikler, aile adı, üreme hakları – Dr. Öğr. Üy. Özge Yücel
|
7. Hafta |
Cinsiyet temelli şiddet, şiddet türleri, Mahrem (yakın) ilişkilerde şiddet: Ev içi şiddet and flört şiddeti – Dr. Öğr. Üy. Özge Yücel |
8. Hafta |
Ara Sınav |
9. Hafta |
Sinema filmi gösterimi |
10. Hafta |
Cinsiyet temelli şiddet ve ev içi şiddetle mücadelede bütüncül yaklaşım, şiddet ve ayrımcılık ilişkisi – Dr. Öğr. Üy. Özge Yücel
|
11. Hafta |
Eşitlik ilkesi: şekli ve maddi eşitlik
Olumlayıcı eylemler (Pozitif ayrımcılık) – Dr. Öğr. Üy. Nezahat Demiray
|
12. Hafta |
Ayrımcılık yasağı, ayrımcılığın türleri – Dr. Öğr. Üy. Nezahat Demiray |
13. Hafta |
Nefret söylemi ve nefret suçları – Ar. Gör. Gökçe Serim |
14. Hafta |
Kesişimsellik ve "Empati Oyunu", Rawls'ın perspektifiyle "Bilgisizlik Peçesi" - Dr. Öğr. Üy. Özge Yücel, Dr. Öğr. Üy. F. Süzgün Şahin
Forum Tartışması - Asst. Prof. Dr. Nezahat Demiray, Asst. Prof. Dr. Muhittin Şahin, Res. Assist. Gökçe Serim |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
Students must have minimum attendance of 50%. If the students attend %80, 5 points will be added to the final exam points. |
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Annamarie Jagose, Queer Theory - An Introduction, New York University Press, New York 1996
Bonita Meyersfeld, Domestic Violence and International Law, Hart Publishing, Oxford and Portland, Oregon 2012
Catherine A. MacKinnon, Toward a Feminist Theory of the State, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts 1989
Gülriz Uygur ve Nadire Özdemir (Editörler), Hukuk ve Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2018 |
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 3 | 4 | 3 | | 3 | 5 | | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | | 3 | | 3 | 5 | ÖÇ4 | 4 | 3 | 3 | 3 | | | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 3 | 3 | | | 4 | 4 | 5 | 4 | | 3 | 5 | 3 | 4 |
|
|