Ders Sorumluları
|
Öğr. Gör. Sema OKUR |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu derste, öğrencilere Türk Dilinin özellikleriyle kuralları ve temel dilbilgisi vererek, okuduğunu anlama, yazma ve konuşma becerilerini kazandırmak amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği |
Bu ders, Türk Dili bilincinin geliştirilmesi; dil-düşünce ilişkisinin öneminin vurgulanması ve bilimsel ve teknolojik alanda üretken, yaratıcı olunması için dil-düşünce ilişkisinin geliştirilmesi konularından oluşur. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin Türk Dili ile ilgili elde edeceği kazanımlar şunlardır; 1- Dilin tanımını yapabilme, 2- Dünya dilleri hakkında fikir edinebilme, 3- Okuma, anlama, sözlü ve yazılı anlatma, kendini ifade edebilme, 4- İşletme alanıyla ilgili belgeler hazırlayabilme, 5- Sözlü veya yazılı olarak sunum yapabilme. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Dil (Tanımı, özellikleri ve nitelikleri) Dil kültür ilişkisi; dünya dilleri hakkında genel bilgi. |
2. Hafta |
Anadil ve anadili kavramlarıyla, dile ilişkin diğer kavramların anlamları. |
3. Hafta |
Anadil; ölçünlü dil(standart dil); lehçe, ağız, argo, özel diller (meslek dilleri, grup dilleri) Konuşma Dili ve Türkçenin söyleyiş özellikleri (Konuşma diline ilişkin kimi özelliklerin örneklerle anlatımı.) |
4. Hafta |
Yazı dili ve Türkçe'nin yazım kuralları. Vurgu, tonlama ve yabancı sözcüklerin vurgusu. Türkçedeki sesler ve sesletimleri; Ezgi |
5. Hafta |
Noktalama imleri (Düşüncelerin yazılı olarak aktarılışında anlaşılabilirlik açısından büyük önemi olan ( nokta, virgül vb) noktalama imlerinin örneklerle anlatımı.) |
6. Hafta |
Türkçe'nin özellikleri, yapısal özellikleri, kaynaksal özellikleri, anlamsal özellikleri,anlatım yolları |
7. Hafta |
Türkçenin bugünkü durumu
Türkçedeki yabancı sözcükler,
Kısaltmalar
Dil kullanımındaki yanlışlar |
8. Hafta |
Anlam bakımından yanlışlar
Yapı bakımından yanlışlar
Çeviri yanlışları |
9. Hafta |
Metin oluşturma (Bir metni oluştururken doğru tümcelerin nasıl kurulacağı, anlatılmak istenene göre bu tümcelerin nasıl ilişkilendirileceği, metin içinde düşüncelerin nasıl sıralanacağı, etkileyici bir metnin nasıl oluşturulacağı, kuralları ve örnekleriyle açıklanır.) |
10. Hafta |
Plan; Paragraf kurma; Anlatım biçimleri |
11. Hafta |
Anlatım türleri; Sözlü anlatım türleri |
12. Hafta |
Tek kişilik sözlü anlatım türleri |
13. Hafta |
Sunu (bilgilendirme) , konferans, seminer (uygulamalı) |
14. Hafta |
Genel tekrar |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Ali Yakıcı, Mustafa Yücel, Mehmet Doğan, V. Savaş Yelok, Üniversiteliler için Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara 2012
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | | 4 | | 5 | | 4 | 4 | | | | 4 | | | ÖÇ2 | 5 | 4 | | 4 | | | 4 | | 4 | | | | | ÖÇ3 | 4 | | 4 | 4 | | | | 4 | | | 5 | | | ÖÇ4 | | 4 | | | | | 3 | 5 | | | 4 | 5 | | ÖÇ5 | 4 | | 4 | 5 | | | | 4 | 4 | | | 5 | |
|