- Genel Bilgi
- Kazanılan Derece
- Derece Seviyesi
- Kabul ve Kayıt Koşulları
- Önceki Öğrenmenin Tanınması
- Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
- Program Profili
- Program Kazanımları
- İstihdam Olanakları
- Üst Derece Programlarına Geçiş
- Dersler - Dönemi, Kredisi ve AKTS Kredisi
- Ölçme ve Değerlendirme
- Mezuniyet Koşulları
- Çalışma Şekli
- Program Yöneticisi
- Ders - Program Kazanımları Matrisi
- TYYÇ/Program Yeterlilikleri Matrisi
-
Genel Bilgi
Ufuk Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı 2011 yılında kurulmuştur. Lisans ve yüksek lisans düzeyinde öğretim yapılmaktadır. Akademik kadrosunda 1 Prof.Dr., 3 Dr.Öğr.Üyesi, 2 Öğrt.Gör., ve 2 aArş.Gör. bulunmaktadır.
-
Kazanılan Derece
Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans derecesi (Bachelor of Science) almaya hak kazanmaktadırlar.
-
Derece Seviyesi
Lisans
-
Kabul ve Kayıt Koşulları
Öğrenciler ÖSYM tarafından yapılan merkezi giriş sınavı ile alınır. Genel kabul koşulları Türk öğrenciler ve diğer ülkelerden gelen öğrenciler için geçerlidir.
-
Önceki Öğrenmenin Tanınması
Ufuk Üniversitesi’nde öğrenim gören öğrenciler, bazı derslerden belirli yönetmelikler çerçevesinde muaf olabilirler. Başka bir kurumda alınan dersin içeriğinin, Ufuk Üniversitesi'nde verilen dersin içeriğine uygun olması ve ilgili fakülte/enstitü müdürlüğü tarafından onaylanması durumunda, öğrenci bu dersten muaf tutulabilir.
-
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Mezun olabilmek için öğrencinin programdaki tüm zorunlu ve seçmeli dersleri başarmış olması, F1 ya da F2 notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.
-
Program Profili
İnsanı merkeze alan, seven, saygı duyan, insanı anlayan ve kişiliğinin bir bütün olarak (bedensel,zihinsel, sosyal ve duygusal) tüm kapasitelerini kendi ilgi ve yetenekleri doğrultusunda gelişmesine katkıda bulunmayı hedefleyen Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalımız, bu yönde bilimsel araştırma , yayın ve öğretim etkinliklerini sürdüren , meslek etiğine bağlı , bireylere ve topluma rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunmayı kendisine vizyon edinmiştir.
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı ; sosyal, kültürel, ekonomik ve teknolojik değişimler karşısında ülkenin gereksinim duyduğu – değişimlere açık , üretken, etik ilkeleri benimsemiş psikolojik danışmanlar yetiştirmeyi misyon olarak belirlemiştir. Bu kapsamda,
Milli Eğitim Bakanlığı başta olmak üzere diğer kamu kurum ve kuruluşlarının ihtiyacı olan alanlarda ( okul psikolojik danışmanlığı, aile danışmanlığı, kariyer danışmanlığı , endüstriyel danışmanlık ) konularında yeterlik sahibi psikolojik danışmanlar yetiştirmek,
Yükseköğretimin ihtiyacı olan öğretim elemanı yetiştirmek,
Öğretmen adaylarının mesleki yeterliliklerini desteklemek,
Kamu kurum ve kuruluşlarının yanı sıra, özel sektörün ihtiyacı olan bireysel ve kurumsal gelişmeye katkıda bulunabilecek psikolojik danışmanlar yetiştirmek,
Lisans ve lisansüstü derecelere yönelik disiplinlerarası programlar yürütmek
Öğrencilerimizin toplumsal sorunlara duyarlı, kişisel ve sosyal sorumluluk alabilen bireyler olmasını desteklemek
Toplumsal sorumluluk kapsamında konferans, seminer, panel düzenlemek veya düzenleyen kurum ve kuruluşlara katkı sağlamak
Farklı disiplinlerdeki öğretim üyeleriyle ve kamu kurum ve kuruluşlarıyla işbirliği yaparak eğitim-öğretim faaliyetleri ,ile araştırma projelerini yürütmek ve danışmanlık hizmeti sunmak lisans programımızın amaçlarını oluşturmaktadır.
-
Program Kazanımları
Bölüm : Eğitim Bilimleri Bölümü
Anabilim Dalı: Rehberlik ve Psikolojik Danışma Anabilim Dalı
Program : Lisans
No:
Program Yeterlilikleri
1
Psikolojik danışma ve rehberlik alanının temel kavramlarını; kişilik, gelişim ve farklı uzmanlık alanlarına ilişkin psikolojik danışma kuramlarını; temel ilke ve tekniklerini açıklar.
2
İnsan ve toplumun davranış, biliş ve duygularına; felsefi, sosyolojik, psikolojik ve eğitsel açıklamalar getirir.
3
Normal ve normal dışı davranışlar gösteren bireyleri ya da özel gereksinimli bireyleri ayırt eder.
4
Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetleri sunar.
5
Alanın gerektirdiği mesleki değerleri, etik ilkeleri, etik kodları ve kuralları içselleştirir; mesleki uygulamalarında bunlara bağlı kalır; etik ikilem çözer.
6
Oryantasyondan mesleki rehberliğe ve eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.
7
Alanında edinmiş olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, çalıştığı bağlamdaki paydaşlarına (aileler, öğretmenler vb.) ve topluma eğitim hizmeti sunar.
8
Etkili iletişim ve psikolojik danışma becerilerini; bilimsel ve kanıta dayalı bir kuramsal yaklaşım dahilinde, uygulayarak bireyle ve grupla psikolojik danışma hizmetlerini yürütür.
9
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
10
Test ve test dışı bireyi tanıma tekniklerini etkili şekilde kullanır; ihtiyaç doğrultusunda rehberlik programları hazırlar; kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki rehberlik faaliyetlerini planlar, uygular ve değerlendirir.
11
Bilimsel araştırma basamaklarını izleyerek alanına ilişkin bir araştırmayı uzman gözetiminde planlayabilir, yürütebilir, basit istatistiksel analizleri gerçekleştirebilir ve sonuçları raporlaştırabilir.
12
Kişisel ve profesyonel niteliğine katkıda bulunacak bilgi ve iletişim teknolojilerini (MS Office, Spss, bilimsel veritabanları vs.) temel-orta düzeyde düzeyde kullanabilir; B1 düzeyinde İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.
13
Hem kişisel hem profesyonel yaşamında empatik anlayış, koşulsuz olumlu kabul içtenlikle iletişim kurmaya sadık kalır; çok kültürlü olmaya ve kendini gerçekleştirmeye yönelmiş çaba gösterir.
14
Bireyin esenliği ve iyi oluşunu gözeterek; birincil, ikincil ve üçüncül koruma düzeylerinde koruyucu-önleyici ruh sağlığı hizmeti sunar.
15
Bireyi tanıma, bilgi toplama ve yayma, yerleştirme, izleme, oryantasyon, araştırma-değerlendirme ve çevreyle ilişkiler gibi rehberlik hizmetlerini çalıştığı kurumlarda bir bütünlük içinde uygular.
-
İstihdam Olanakları
Başta Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel okullarda, dershanelerde, Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde ve Milli Eğitim Bakanlığı’nın merkez ve taşra teşkilatlarında “rehber öğretmen” olarak çalışmaktadırlar. Ayrıca Kamu ve özel kurumların ruh sağlığı merkezlerinde, insan kaynakları merkezlerinde çalışmaktadırlar. Askeri ve emniyet birimlerinin psikolojik danışma hizmetlerine gereksinim duyulan her alanda istihdam edilmektedir.
-
Üst Derece Programlarına Geçiş
Bu programdan mezun olan öğrenciler, lisansüstü programlarda öğrenim görmek üzere başvuruda bulunabilirler.
-
Dersler - Dönemi, Kredisi ve AKTS Kredisi
- 1 - Dönemi Türü Ders Kodu Ders Adı Kredisi AKTS Kredisi 1 Zorunlu GKZ100 Atatürk İlkeleri ve Inkılap Tarihi 1 2 3 1 Zorunlu GKZ101 Yabancı Dil I 2 3 1 Zorunlu GKZ120 Türk Dili 1 3 5 1 Zorunlu GKZ140 Bilişim Teknolojileri 3 5 1 Zorunlu GKZ150 Sosyolojiye Giriş 2 3 1 Zorunlu GKZ170 Felsefeye Giriş 2 3 1 Zorunlu MBZ100 Eğitim Bilimine Giriş 3 4 1 Zorunlu RPDZ101 Psikolojiye Giriş 3 4 - 2 - Dönemi Türü Ders Kodu Ders Adı Kredisi AKTS Kredisi 2 Zorunlu GKZ102 Yabancı Dil 2 2 3 2 Zorunlu GKZ110 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi 2 2 3 2 Zorunlu GKZ130 Türk Dili 2 3 5 2 Zorunlu GKZ160 Kariyer Planlama 2 4 2 Zorunlu MBZ130 Öğretim Teknolojileri 2 3 2 Zorunlu RPDZ 104 Fizyolojik Psikoloji 3 4 2 Zorunlu RPDZ102 Gelişim Psikolojisi 1 (Çocukluk ve Ergenlik) 3 4 2 Zorunlu RPDZ108 Kaynak Tarama ve Rapor Yazma 2 4 - 3 - Dönemi Türü Ders Kodu Ders Adı Kredisi AKTS Kredisi 3 Zorunlu MBZ200 Öğretim İlke ve Yöntemleri 2 3 3 Zorunlu MBZ250 İstatistik 1 3 4 3 Zorunlu RPDZ201 Gelişim Psikolojisi 2 (Yetişkinlik ve Yaşlılık) 2 3 3 Zorunlu RPDZ203 Öğrenme Psikolojisi 2 3 3 Zorunlu RPDZ205 Sosyal Psikoloji 2 3 3 Zorunlu RPDZ209 Rehberlik ve Psikolojik Danışmaya Giriş 2 3 3 Seçmeli GKS003 Bilim Tarihi ve Felsefesi 2 3 3 Seçmeli GKS004 Bilim ve Araştırma Etiği 2 3 3 Seçmeli GKS023 Kültürel Antropoloji 2 3 3 Seçmeli GKS025 Gönüllülük Çalışmaları 2 3 3 Seçmeli MBS022 Eğitim Sosyolojisi 2 4 3 Seçmeli MBS025 Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi 2 4 3 Seçmeli RPAS011 Aile İçi Şiddet ve Ailede Sağlıklı İletişim 2 4 3 Seçmeli RPAS013 Çocuk İstismarı ve İhmali 2 4 3 Seçmeli RPKS001 İş Analizi ve Performans Değerlendirme 2 4 3 Seçmeli RPOS004 Özel Yetenekli Çocuklar ve Eğitimi 2 4 3 Seçmeli RPOS019 Manevi Danışmanlık 2 4 3 Seçmeli RPOS 007 Sosyal Beceri Eğitimi 2 4 - 4 - Dönemi Türü Ders Kodu Ders Adı Kredisi AKTS Kredisi 4 Zorunlu GKZ200 Topluma hizmet Uygulamaları 2 3 4 Zorunlu MBZ220 Eğitimde Araştırma Yöntemleri 2 4 4 Zorunlu MBZ240 Sınıf Yönetimi 2 3 4 Zorunlu MBZ260 İstatistik 2 3 4 4 Zorunlu RPDZ210 Test Dışı Teknikler 2 5 4 Zorunlu RPDZ212 İnsan İlişkileri ve İletişim 2 4 4 Seçmeli GKS001 Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele 2 3 4 Seçmeli GKS007 İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi 2 3 4 Seçmeli GKS022 Çocuk Hukuku 2 3 4 Seçmeli GKS024*** Karakter ve Değer Eğitimi 2 3 4 Seçmeli MBS001*** Açık ve Uzaktan Öğrenme 2 4 4 Seçmeli MBS023 Türk Eğitim Tarihi 2 4 4 Seçmeli MBS026 Eğitim Felsefesi 2 4 4 Seçmeli RPKS002 İnsan Kaynakları Yönetimi 2 4 - 5 - Dönemi Türü Ders Kodu Ders Adı Kredisi AKTS Kredisi 5 Zorunlu MBZ310 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme 3 4 5 Zorunlu RPDZ301 Davranış Bozuklukları 1 2 3 5 Zorunlu RPDZ303 Psikolojik Testler 3 4 5 Zorunlu RPDZ305 Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri 3 4 5 Zorunlu RPDZ309 Mesleki Rehberlik 2 3 5 Zorunlu RPDZ311 Kişilik Kuramları 3 4 5 Seçmeli MBS006 Eğitim Tarihi 2 4 5 Seçmeli MBS020* Eğitim ve Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri 2 4 5 Seçmeli RPAS003* Ana-Baba Eğitimi 2 4 5 Seçmeli RPAS005* Yakın İlişkiler Psikolojisi 2 4 5 Seçmeli RPKS003* Çalışma Sosyolojisi 2 4 5 Seçmeli RPKS004* Yaşam Boyu Kariyer Gelişimi 2 4 5 Seçmeli RPKS005* Okullarda Yaşam Kariyeri Gelişimi 2 4 5 Seçmeli RPKS008 Kariyer Bilgi Kaynakları 2 4 5 Seçmeli RPOS002* Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma 2 4 5 Seçmeli RPOS005* Duyuşsal Eğitim 2 4 5 Seçmeli RPOS010* Yaratıcı Drama 2 4 - 6 - Dönemi Türü Ders Kodu Ders Adı Kredisi AKTS Kredisi 6 Zorunlu RPDZ302 Davranış Bozuklukları 2 2 3 6 Zorunlu RPDZ304 Psikolojik Danışma Becerileri 2 4 6 Zorunlu RPDZ306 Grupla Psikolojik Danışma 3 4 6 Zorunlu RPDZ308 Mesleki Rehberlik Uygulamaları 2 4 6 Zorunlu RPDZ312 Psikolojik Danışma Kuramları 3 4 6 Zorunlu RPDZ314 Meslek Etiği ve Yasal Konular 2 3 6 Seçmeli MBS 009 Eğitimde Program Geliştirme 3 4 6 Seçmeli MBS014* Karşılaştırmalı Eğitim 2 4 6 Seçmeli MBS021 Yetişkin Eğitimi ve Hayat Boyu Öğrenme 2 4 6 Seçmeli RPAS004 Toplumsal Cinsiyet Eşitliği 2 4 6 Seçmeli RPAS012* Evlilik Öncesi Psikolojik Danışma 2 4 6 Seçmeli RPKS007 Endüstride Rehberlik ve Psikolojik Danışma 2 4 6 Seçmeli RPKS009 Kariyer Danışmanlığında Görüşme Becerileri 2 4 6 Seçmeli RPOS008 Okulda Ruh Sağlığı 2 4 6 Seçmeli RPOS008 Okulda Ruh Sağlığı 2 4 6 Seçmeli RPOS018* Çocuk ve Ergenlerde Zorbalık ve Şiddet 2 4 6 Seçmeli RPOS020* Pozitif Psikoloji 2 4 - 7 - Dönemi Türü Ders Kodu Ders Adı Kredisi AKTS Kredisi 7 Zorunlu MBZ400* Özel Eğitim ve Kaynaştırma 2 3 7 Zorunlu MBZ401 Okullarda RPD Uygulamaları 1 5 10 7 Zorunlu RPDZ405 RPD'de Program Geliştirme 3 3 7 Zorunlu RPDZ407 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması 3 6 7 Seçmeli MBS007 Eğitimde Drama 2 4 7 Seçmeli MBS018 Öğrenme Güçlüğü 2 4 7 Seçmeli RPAS007* Aile danışmanlığında Postmodern Yaklaşımlar 2 4 7 Seçmeli RPAS010* Boşanma ve Boşanma Arabuluculuğu 2 4 7 Seçmeli RPAS014* Cinsel Sağlık Eğitimi ve Danışmanlığı 2 4 7 Seçmeli RPKS010* Bilgisayar Destekli Kariyer Danışmanlığı Sistemleri 2 4 7 Seçmeli RPKS012 Dezavantajlı Gruplarla Kariyer Danışmanlığı 2 4 7 Seçmeli RPOS011* Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma 2 4 7 Seçmeli RPOS012 Kısa Süreli Psikolojik Danışma 2 4 7 Seçmeli RPOS014* RPD'de Konsültasyon 2 4 7 Seçmeli RPOS015* Psikolojik Danışma Semineri 2 4 7 Seçmeli RPOS021* Kendine Yardım ve Destek Grupları 2 4 7 Seçmeli RPOS022* Kriz Yönetimi 2 4 - 8 - Dönemi Türü Ders Kodu Ders Adı Kredisi AKTS Kredisi 8 Zorunlu MBZ402* Okullarda RPD Uygulamaları 2 5 10 8 Zorunlu RPDZ404* Travma Sonrası Psikolojik Danışma 2 4 8 Zorunlu RPDZ410 Çocuk ve Ergenlerde Psikolojik Danışma 2 4 8 Zorunlu RPDZ412* Aile Danışmanlığı 3 4 8 Zorunlu RPDZ414* Psikolojik Danışmada Çağdaş Yaklaşımlar 2 4 8 Seçmeli MBS003 Dikkat Eksikliği ve hiperaktivite Bozukluğu 2 4 8 Seçmeli MBS010 Eğitimde Proje Hazırlama 2 4 -
Ölçme ve Değerlendirme
Programda, küçük sınav(lar) (quiz), ara sınav(lar), ödev(ler), uygulama(lar), proje(ler), pratik(ler) ve final sınavı gibi çok çeşitli değerlendirme yöntemleri uygulanır. Derslere ait başarı değerlendirmesinde dikkate alınacak olan kriterler (ara sınav, ödev, final sınavı vb.) ve bunlara ait oranlar, dönem başında öğrencilere dağıtılan ya da web sitesinde yayınlanan müfredat programlarında belirtilir. Final sınavları, Üniversite tarafından ilan edilen tarihlerde, belirtilen yer ve zamanda yapılır. Öğrencilerin dönem sonu başarı notları; ara sınav, final sınavı notları ile dönem içerisinde yürüttükleri çalışmalar ve derse devam kurallarına göre dersten sorumlu olan öğretim üyesi/görevlisi tarafından verilir. Programdan mezun olmak için Genel Not Ortalaması'nın en az 2.00 olması gerekir. Ders notu yukarıda belirtilen değerlendirme yöntemlerinin değerlendirilmesinden oluşur ve harf notlarından birisi ile belirlenir. Harf notları ve karşılık gelen ağırlıkları aşağıda belirtilmiştir;
Başarı not çizelgesi
Harf Notu
Katsayı
Harf Not Aralığı
(100 üzerinden)
AA
4,00
90-100
BA
3,50
80-89
BB
3,00
70-79
CB
2,50
65-69
CC
2,00
60-64
DC
1,50
55-59
DD
1,00
50-54
FF
0,00
0-49
Ayrıca ortalamaya katılmayan harf notlarından;
S: Başarılı,
U: Başarısız,
EX: Muaf,
W: Dersten çekilmiş,
I: Kesin notu belli olmayan ders,
FF1: Sınava girme hakkı olduğu halde sınava girmedi, başarısız,
FF2: Devamsızlık nedeni ile yarıyıl sınavına girme hakkı yok, başarısız,
P: Devam eden,olarak belirlenir.
-
Mezuniyet Koşulları
Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin;
- Öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden en az DD/S notu alarak minimum 240 AKTS kredisinden başarılı olmaları
- 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları gerekmektedir.
-
Çalışma Şekli
Tam zamanlı
-
Program Yöneticisi
Prof.Dr. Mustafa KILIÇ
Ufuk Üniversitesi,
Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı
Dr. Rıdvan Ege Kampüsü, Kızılcaşar mah. 06830
İncek-Gölbaşı/Ankara
-
Ders - Program Kazanımları Matrisi
Bölüm : Eğitim Bilimleri
Anabilim Dalı : Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Program : Lisans (6.Düzey)
Program Yeterlilikleri
Dersler
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Program Yeterlilikleri:
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans programımızdan mezun olan öğrenciler;
1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının temel kavramlarını; kişilik, gelişim ve farklı uzmanlık alanlarına ilişkin psikolojik danışma kuramlarını; temel ilke ve tekniklerini açıklar.
2. İnsan ve toplumun davranış, biliş ve duygularına; felsefi, sosyolojik, psikolojik ve eğitsel açıklamalar getirir.
3. Normal ve normal dışı davranışlar gösteren bireyleri ya da özel gereksinimli bireyleri ayırt eder.
4. Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetleri sunar.
5. Alanın gerektirdiği mesleki değerleri, etik ilkeleri, etik kodları ve kuralları içselleştirir; mesleki uygulamalarında bunlara bağlı kalır; etik ikilem çözer.
6. Oryantasyondan mesleki rehberliğe ve eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.
7. Alanında edinmiş olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, çalıştığı bağlamdaki paydaşlarına (aileler, öğretmenler vb.) ve topluma eğitim hizmeti sunar.
8. Etkili iletişim ve psikolojik danışma becerilerini; bilimsel ve kanıta dayalı bir kuramsal yaklaşım dahilinde, uygulayarak bireyle ve grupla psikolojik danışma hizmetlerini yürütür.
9. Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
10. Test ve test dışı bireyi tanıma tekniklerini etkili şekilde kullanır; ihtiyaç doğrultusunda rehberlik programları hazırlar; kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki rehberlik faaliyetlerini planlar, uygular ve değerlendirir.
11. Bilimsel araştırma basamaklarını izleyerek alanına ilişkin bir araştırmayı uzman gözetiminde planlayabilir, yürütebilir, basit istatistiksel analizleri gerçekleştirebilir ve sonuçları raporlaştırabilir.
12. Kişisel ve profesyonel niteliğine katkıda bulunacak bilgi ve iletişim teknolojilerini (MS Office, Spss, bilimsel veritabanları vs.) temel-orta düzeyde düzeyde kullanabilir; B1 düzeyinde İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.
13. Hem kişisel hem profesyonel yaşamında empatik anlayış, koşulsuz olumlu kabul içtenlikle iletişim kurmaya sadık kalır; çok kültürlü olmaya ve kendini gerçekleştirmeye yönelmiş çaba gösterir.
14. Bireyin esenliği ve iyi oluşunu gözeterek; birincil, ikincil ve üçüncül koruma düzeylerinde koruyucu-önleyici ruh sağlığı hizmeti sunar.
15. Bireyi tanıma, bilgi toplama ve yayma, yerleştirme, izleme, oryantasyon, araştırma-değerlendirme ve çevreyle ilişkiler gibi rehberlik hizmetlerini çalıştığı kurumlarda bir bütünlük içinde uygular.
MBZ 100
X
X
X
MBZ 110
X
X
X
X
GKZ 100
X
X
GKZ 101
X
GKZ 120
X
X
GKZ 140
X
X
RPDZ 101
X
X
X
X
X
RPDZ 103
X
X
MBZ 120
X
X
X
X
MBZ 130
X
X
X
X
GKZ 110
X
X
GKZ 102
X
GKZ 130
X
X
RPDZ 102
X
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 104
X
X
X
RPDZ 106
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
MBZ 200
X
X
X
X
X
X
RPDZ 201
X
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 203
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 205
X
X
X
X
RPDZ 207
X
X
MBZ 210
X
X
MBZ 220
X
X
X
X
X
X
GKZ 200
X
X
X
X
RPDZ 204
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 206
X
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 208
X
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 210
X
X
X
X
X
X
X
X
MBZ 300
X
X
X
MBZ 310
X
X
X
X
X
X
RPDZ 301
X
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 303
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 305
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 307
X
X
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 309
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
MBZ 320
X
X
X
X
X
MBZ 330
X
X
X
X
X
X
RPDZ 302
X
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 304
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 306
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 308
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 310
X
X
X
X
X
X
X
MBZ 401
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
MBZ 400
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 401
X
X
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 403
X
X
X
X
X
RPDZ 405
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 407
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
MBZ 402
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 402
X
X
X
X
X
X
RPDZ 404
X
X
X
X
X
X
X
X
RPDZ 406
X
X
X
X
RPDZ 408
X
X
X
X
X
X
X
X
-
TYYÇ/Program Yeterlilikleri Matrisi
Bölüm : Eğitim Bilimleri Bölümü
Anabilim Dalı : Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Program : Lisans (6.Düzey)
TYÇÇ Temel Alanı : Sosyal Hizmetler Temel Alanı (Akademik Ağırlıklı)
Program Yeterlilikleri:
Fakültemiz Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı Lisans programımızdan mezun olan öğrenciler;
1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının temel kavramlarını; kişilik, gelişim ve farklı uzmanlık alanlarına ilişkin psikolojik danışma kuramlarını; temel ilke ve tekniklerini açıklar.
2. İnsan ve toplumun davranış, biliş ve duygularına; felsefi, sosyolojik, psikolojik ve eğitsel açıklamalar getirir.
3. Normal ve normal dışı davranışlar gösteren bireyleri ya da özel gereksinimli bireyleri ayırt eder.
4. Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetleri sunar.
5. Alanın gerektirdiği mesleki değerleri, etik ilkeleri, etik kodları ve kuralları içselleştirir; mesleki uygulamalarında bunlara bağlı kalır; etik ikilem çözer.
6. Oryantasyondan mesleki rehberliğe ve eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.
7. Alanında edinmiş olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, çalıştığı bağlamdaki paydaşlarına (aileler, öğretmenler vb.) ve topluma eğitim hizmeti sunar.
8. Etkili iletişim ve psikolojik danışma becerilerini; bilimsel ve kanıta dayalı bir kuramsal yaklaşım dahilinde, uygulayarak bireyle ve grupla psikolojik danışma hizmetlerini yürütür.
9. Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
10. Test ve test dışı bireyi tanıma tekniklerini etkili şekilde kullanır; ihtiyaç doğrultusunda rehberlik programları hazırlar; kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki rehberlik faaliyetlerini planlar, uygular ve değerlendirir.
11. Bilimsel araştırma basamaklarını izleyerek alanına ilişkin bir araştırmayı uzman gözetiminde planlayabilir, yürütebilir, basit istatistiksel analizleri gerçekleştirebilir ve sonuçları raporlaştırabilir.
12. Kişisel ve profesyonel niteliğine katkıda bulunacak bilgi ve iletişim teknolojilerini (MS Office, Spss, bilimsel veritabanları vs.) temel-orta düzeyde kullanabilir; B1 düzeyinde İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.
13. Hem kişisel hem profesyonel yaşamında empatik anlayış, koşulsuz olumlu kabul içtenlikle iletişim kurmaya sadık kalır; çok kültürlü olmaya ve kendini gerçekleştirmeye yönelmiş çaba gösterir.
14. Bireyin esenliği ve iyi oluşunu gözeterek; birincil, ikincil ve üçüncül koruma düzeylerinde koruyucu-önleyici ruh sağlığı hizmeti sunar.
15. Bireyi tanıma, bilgi toplama ve yayma, yerleştirme, izleme, oryantasyon, araştırma-değerlendirme ve çevreyle ilişkiler gibi rehberlik hizmetlerini çalıştığı kurumlarda bir bütünlük içinde uygular.
TYÇÇ Yeterlilikleri
Program Yeterlilikleri
BİLGİ (Kuramsal, Olgusal)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
1- Sosyal hizmetler alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
X
X
X
X
X
X
X
X
2- Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
X
X
X
X
X
X
3- Sosyal hizmetler alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
X
X
X
BECERİLER (Bilişsel, Uygulamalı)
1-Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
2-Sosyal hizmetler ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
X
X
3-Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
X
X
X
X
4-Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
X
X
X
X
X
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1-Sosyal hizmetler alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
X
X
X
X
X
X
X
2-Sosyal hizmetler alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
X
X
3-Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir
X
4-Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar.
X
X
X
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
1-Sosyal hizmet alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
X
2-Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir.
X
3-Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir.
X
X
X
4-Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
X
X
X
X
5-Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.
X
X
X
X
X
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1-Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
X
X
X
X
X
X
2-Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
X
X
X
X
X
X
X
X
3-Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
X
X
X
4-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
X
5-Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
6-Sosyal hizmetler alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
X
X
X
7-Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
X
X
X
8-Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
X
X
X
X
9-Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar.
X
X
X
X
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
1-Sosyal hizmetler alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
X
X
X
X
X
X
2-Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
X
X
X
X
3-Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
X
4-Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
X
X
X
5-İnsan ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.
6-Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır.
X
7-Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini açıklar.
X