Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (2022/2023 Akademik Yılı ve Sonrası Program)


Genel Bilgi

Ufuk Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı 2011 yılında kurulmuştur. Lisans ve yüksek lisans düzeyinde öğretim yapılmaktadır. Akademik kadrosunda 1 Prof.Dr., 3 Dr.Öğr.Üyesi, 2 Öğrt.Gör., ve 2 aArş.Gör. bulunmaktadır.

Kazanılan Derece

Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans derecesi (Bachelor of Science) almaya hak kazanmaktadırlar.

Derece Seviyesi

Lisans

Kabul ve Kayıt Koşulları

Öğrenciler ÖSYM tarafından yapılan merkezi giriş sınavı ile alınır. Genel kabul koşulları Türk öğrenciler ve diğer ülkelerden gelen öğrenciler için geçerlidir.

Önceki Öğrenmenin Tanınması

Ufuk Üniversitesi’nde öğrenim gören öğrenciler, bazı derslerden belirli yönetmelikler çerçevesinde muaf olabilirler. Başka bir kurumda alınan dersin içeriğinin, Ufuk Üniversitesi'nde verilen dersin içeriğine uygun olması ve ilgili fakülte/enstitü müdürlüğü tarafından onaylanması durumunda, öğrenci bu dersten muaf tutulabilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Mezun olabilmek için öğrencinin programdaki tüm zorunlu ve seçmeli dersleri başarmış olması, F1 ya da F2 notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.

Program Profili

İnsanı merkeze alan, seven, saygı duyan, insanı anlayan ve kişiliğinin bir bütün olarak (bedensel,zihinsel, sosyal ve duygusal) tüm kapasitelerini kendi ilgi ve yetenekleri doğrultusunda gelişmesine katkıda bulunmayı hedefleyen Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalımız, bu yönde bilimsel araştırma , yayın ve öğretim etkinliklerini sürdüren , meslek etiğine bağlı , bireylere ve topluma rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunmayı kendisine vizyon edinmiştir.

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı ; sosyal, kültürel, ekonomik ve teknolojik değişimler karşısında ülkenin gereksinim duyduğu – değişimlere açık , üretken, etik ilkeleri benimsemiş psikolojik danışmanlar yetiştirmeyi misyon olarak belirlemiştir. Bu kapsamda,

  • Milli Eğitim Bakanlığı başta olmak üzere diğer kamu kurum ve kuruluşlarının ihtiyacı olan alanlarda ( okul psikolojik danışmanlığı, aile danışmanlığı, kariyer danışmanlığı , endüstriyel danışmanlık ) konularında yeterlik sahibi psikolojik danışmanlar yetiştirmek,

  • Yükseköğretimin ihtiyacı olan öğretim elemanı yetiştirmek,

  • Öğretmen adaylarının mesleki yeterliliklerini desteklemek,

  • Kamu kurum ve kuruluşlarının yanı sıra, özel sektörün ihtiyacı olan bireysel ve kurumsal gelişmeye katkıda bulunabilecek psikolojik danışmanlar yetiştirmek,

  • Lisans ve lisansüstü derecelere yönelik disiplinlerarası programlar yürütmek

  • Öğrencilerimizin toplumsal sorunlara duyarlı, kişisel ve sosyal sorumluluk alabilen bireyler olmasını desteklemek

  • Toplumsal sorumluluk kapsamında konferans, seminer, panel düzenlemek veya düzenleyen kurum ve kuruluşlara katkı sağlamak

  • Farklı disiplinlerdeki öğretim üyeleriyle ve kamu kurum ve kuruluşlarıyla işbirliği yaparak eğitim-öğretim faaliyetleri ,ile araştırma projelerini yürütmek ve danışmanlık hizmeti sunmak lisans programımızın amaçlarını oluşturmaktadır.

Program Kazanımları

Bölüm              : Eğitim Bilimleri Bölümü

Anabilim Dalı: Rehberlik ve Psikolojik Danışma Anabilim Dalı

Program           : Lisans 

No:

Program Yeterlilikleri

1

Psikolojik danışma ve rehberlik alanının temel kavramlarını; kişilik, gelişim ve farklı uzmanlık alanlarına ilişkin psikolojik danışma kuramlarını; temel ilke ve tekniklerini açıklar.

2

İnsan ve toplumun davranış, biliş ve duygularına; felsefi, sosyolojik, psikolojik ve eğitsel açıklamalar getirir.

3

Normal ve normal dışı davranışlar gösteren bireyleri ya da özel gereksinimli bireyleri ayırt eder.

4

Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetleri sunar.

5

Alanın gerektirdiği mesleki değerleri, etik ilkeleri, etik kodları ve kuralları içselleştirir; mesleki uygulamalarında bunlara bağlı kalır; etik ikilem çözer.

6

Oryantasyondan mesleki rehberliğe ve eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.

7

Alanında edinmiş olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, çalıştığı bağlamdaki paydaşlarına (aileler, öğretmenler vb.) ve topluma eğitim hizmeti sunar.

8

Etkili iletişim ve psikolojik danışma becerilerini; bilimsel ve kanıta dayalı bir kuramsal yaklaşım dahilinde, uygulayarak bireyle ve grupla psikolojik danışma hizmetlerini yürütür.

9

Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.

10

Test ve test dışı bireyi tanıma tekniklerini etkili şekilde kullanır; ihtiyaç doğrultusunda rehberlik programları hazırlar; kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki rehberlik faaliyetlerini planlar, uygular ve değerlendirir.

11

Bilimsel araştırma basamaklarını izleyerek alanına ilişkin bir araştırmayı uzman gözetiminde planlayabilir, yürütebilir, basit istatistiksel analizleri gerçekleştirebilir ve sonuçları raporlaştırabilir.

12

Kişisel ve profesyonel niteliğine katkıda bulunacak bilgi ve iletişim teknolojilerini (MS Office, Spss, bilimsel veritabanları vs.) temel-orta düzeyde düzeyde kullanabilir; B1 düzeyinde İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.

13

Hem kişisel hem profesyonel yaşamında empatik anlayış, koşulsuz olumlu kabul  içtenlikle iletişim kurmaya sadık kalır; çok kültürlü olmaya ve kendini gerçekleştirmeye yönelmiş çaba gösterir.

14

Bireyin esenliği ve iyi oluşunu gözeterek; birincil, ikincil ve üçüncül koruma düzeylerinde koruyucu-önleyici ruh sağlığı hizmeti sunar.

15

Bireyi tanıma, bilgi toplama ve yayma, yerleştirme, izleme, oryantasyon, araştırma-değerlendirme ve çevreyle ilişkiler gibi rehberlik hizmetlerini çalıştığı kurumlarda bir bütünlük içinde uygular.

İstihdam Olanakları

Başta Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel okullarda, dershanelerde, Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde ve Milli Eğitim Bakanlığı’nın merkez ve taşra teşkilatlarında “rehber öğretmen” olarak çalışmaktadırlar. Ayrıca Kamu ve özel kurumların ruh sağlığı merkezlerinde, insan kaynakları merkezlerinde çalışmaktadırlar. Askeri ve emniyet birimlerinin psikolojik danışma hizmetlerine gereksinim duyulan her alanda istihdam edilmektedir.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Bu programdan mezun olan öğrenciler, lisansüstü programlarda öğrenim görmek üzere başvuruda bulunabilirler.

Dersler - Dönemi, Kredisi ve AKTS Kredisi
- 1 -
Dönemi Türü Ders Kodu Ders Adı Kredisi AKTS Kredisi
1
Zorunlu
GKZ100
Atatürk İlkeleri ve Inkılap Tarihi 1
2
3
1
Zorunlu
GKZ101
Yabancı Dil I
2
3
1
Zorunlu
GKZ120
Türk Dili 1
3
5
1
Zorunlu
GKZ140
Bilişim Teknolojileri
3
5
1
Zorunlu
GKZ150
Sosyolojiye Giriş
2
3
1
Zorunlu
GKZ170
Felsefeye Giriş
2
3
1
Zorunlu
MBZ100
Eğitim Bilimine Giriş
3
4
1
Zorunlu
RPDZ101
Psikolojiye Giriş
3
4
- 2 -
Dönemi Türü Ders Kodu Ders Adı Kredisi AKTS Kredisi
2
Zorunlu
GKZ102
Yabancı Dil 2
2
3
2
Zorunlu
GKZ110
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi 2
2
3
2
Zorunlu
GKZ130
Türk Dili 2
3
5
2
Zorunlu
GKZ160
Kariyer Planlama
2
4
2
Zorunlu
MBZ130
Öğretim Teknolojileri
2
3
2
Zorunlu
RPDZ 104
Fizyolojik Psikoloji
3
4
2
Zorunlu
RPDZ102
Gelişim Psikolojisi 1 (Çocukluk ve Ergenlik)
3
4
2
Zorunlu
RPDZ108
Kaynak Tarama ve Rapor Yazma
2
4
- 3 -
Dönemi Türü Ders Kodu Ders Adı Kredisi AKTS Kredisi
3
Zorunlu
MBZ200
Öğretim İlke ve Yöntemleri
2
3
3
Zorunlu
MBZ250
İstatistik 1
3
4
3
Zorunlu
RPDZ201
Gelişim Psikolojisi 2 (Yetişkinlik ve Yaşlılık)
2
3
3
Zorunlu
RPDZ203
Öğrenme Psikolojisi
2
3
3
Zorunlu
RPDZ205
Sosyal Psikoloji
2
3
3
Zorunlu
RPDZ209***
Rehberlik ve Psikolojik Danışmaya Giriş
2
3
3
Seçmeli
GKS003
Bilim Tarihi ve Felsefesi
2
3
3
Seçmeli
GKS004
Bilim ve Araştırma Etiği
2
3
3
Seçmeli
GKS023
Kültürel Antropoloji
2
3
3
Seçmeli
GKS025
Gönüllülük Çalışmaları
2
3
3
Seçmeli
MBS022
Eğitim Sosyolojisi
2
4
3
Seçmeli
MBS025
Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi
2
4
3
Seçmeli
RPAS011
Aile İçi Şiddet ve Ailede Sağlıklı İletişim
2
4
3
Seçmeli
RPAS013
Çocuk İstismarı ve İhmali
2
4
3
Seçmeli
RPKS001
İş Analizi ve Performans Değerlendirme
2
4
3
Seçmeli
RPOS004
Özel Yetenekli Çocuklar ve Eğitimi
2
4
3
Seçmeli
RPOS019
Manevi Danışmanlık
2
4
- 4 -
Dönemi Türü Ders Kodu Ders Adı Kredisi AKTS Kredisi
4
Zorunlu
GKZ200
Topluma hizmet Uygulamaları
2
3
4
Zorunlu
MBZ220
Eğitimde Araştırma Yöntemleri
2
4
4
Zorunlu
MBZ240
Sınıf Yönetimi
2
3
4
Zorunlu
MBZ260
İstatistik 2
3
4
4
Zorunlu
RPDZ210
Test Dışı Teknikler
2
5
4
Zorunlu
RPDZ212
İnsan İlişkileri ve İletişim
2
4
4
Seçmeli
GKS001
Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele
2
3
4
Seçmeli
GKS007
İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi
2
3
4
Seçmeli
GKS022
Çocuk Hukuku
2
3
4
Seçmeli
GKS024***
Karakter ve Değer Eğitimi
2
3
4
Seçmeli
MBS001***
Açık ve Uzaktan Öğrenme
2
4
4
Seçmeli
MBS023
Türk Eğitim Tarihi
2
4
4
Seçmeli
MBS026
Eğitim Felsefesi
2
4
- 5 -
Dönemi Türü Ders Kodu Ders Adı Kredisi AKTS Kredisi
5
Zorunlu
MBZ310
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
3
4
5
Zorunlu
RPDZ301
Davranış Bozuklukları 1
2
3
5
Zorunlu
RPDZ303
Psikolojik Testler
3
4
5
Zorunlu
RPDZ305
Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri
3
4
5
Zorunlu
RPDZ309
Mesleki Rehberlik
2
3
5
Zorunlu
RPDZ311
Kişilik Kuramları
3
4
5
Seçmeli
MBS006
Eğitim Tarihi
2
4
5
Seçmeli
MBS020*
Eğitim ve Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri
2
4
5
Seçmeli
RPAS003*
Ana-Baba Eğitimi
2
4
5
Seçmeli
RPAS005*
Yakın İlişkiler Psikolojisi
2
4
5
Seçmeli
RPKS003*
Çalışma Sosyolojisi
2
4
5
Seçmeli
RPKS004*
Yaşam Boyu Kariyer Gelişimi
2
4
5
Seçmeli
RPKS005*
Okullarda Yaşam Kariyeri Gelişimi
2
4
5
Seçmeli
RPKS008
Kariyer Bilgi Kaynakları
2
4
5
Seçmeli
RPOS002*
Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma
2
4
5
Seçmeli
RPOS005*
Duyuşsal Eğitim
2
4
5
Seçmeli
RPOS010*
Yaratıcı Drama
2
4
- 6 -
Dönemi Türü Ders Kodu Ders Adı Kredisi AKTS Kredisi
6
Zorunlu
RPDZ302
Davranış Bozuklukları 2
2
3
6
Zorunlu
RPDZ304
Psikolojik Danışma Becerileri
2
4
6
Zorunlu
RPDZ305
Grupla Psikolojik Danışma
3
4
6
Zorunlu
RPDZ308
Mesleki Rehberlik Uygulamaları
2
4
6
Zorunlu
RPDZ312
Psikolojik Danışma Kuramları
3
4
6
Zorunlu
RPDZ314
Meslek Etiği ve Yasal Konular
2
3
6
Seçmeli
MBS 009
Eğitimde Program Geliştirme
3
4
6
Seçmeli
MBS014*
Karşılaştırmalı Eğitim
2
4
6
Seçmeli
MBS021
Yetişkin Eğitimi ve Hayat Boyu Öğrenme
2
4
6
Seçmeli
RPAS004
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
2
4
6
Seçmeli
RPAS012*
Evlilik Öncesi Psikolojik Danışma
2
4
6
Seçmeli
RPKS007
Endüstride Rehberlik ve Psikolojik Danışma
2
4
6
Seçmeli
RPKS009
Kariyer Danışmanlığında Görüşme Becerileri
2
4
6
Seçmeli
RPOS008
Okulda Ruh Sağlığı
2
4
6
Seçmeli
RPOS008
Okulda Ruh Sağlığı
2
4
6
Seçmeli
RPOS018*
Çocuk ve Ergenlerde Zorbalık ve Şiddet
2
4
6
Seçmeli
RPOS020*
Pozitif Psikoloji
2
4
- 7 -
Dönemi Türü Ders Kodu Ders Adı Kredisi AKTS Kredisi
7
Zorunlu
MBZ400*
Özel Eğitim ve Kaynaştırma
2
3
7
Zorunlu
MBZ401
Okullarda RPD Uygulamaları 1
5
10
7
Zorunlu
RPDZ405
RPD'de Program Geliştirme
3
3
7
Zorunlu
RPDZ407
Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması
3
6
7
Seçmeli
MBS007
Eğitimde Drama
2
4
7
Seçmeli
MBS018
Öğrenme Güçlüğü
2
4
7
Seçmeli
RPAS007*
Aile danışmanlığında Postmodern Yaklaşımlar
2
4
7
Seçmeli
RPAS010*
Boşanma ve Boşanma Arabuluculuğu
2
4
7
Seçmeli
RPAS014*
Cinsel Sağlık Eğitimi ve Danışmanlığı
2
4
7
Seçmeli
RPKS010*
Bilgisayar Destekli Kariyer Danışmanlığı Sistemleri
2
4
7
Seçmeli
RPKS012
Dezavantajlı Gruplarla Kariyer Danışmanlığı
2
4
7
Seçmeli
RPOS011*
Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma
2
4
7
Seçmeli
RPOS012
Kısa Süreli Psikolojik Danışma
2
4
7
Seçmeli
RPOS014*
RPD'de Konsültasyon
2
4
7
Seçmeli
RPOS015*
Psikolojik Danışma Semineri
2
4
7
Seçmeli
RPOS021*
Kendine Yardım ve Destek Grupları
2
4
7
Seçmeli
RPOS022*
Kriz Yönetimi
2
4
- 8 -
Dönemi Türü Ders Kodu Ders Adı Kredisi AKTS Kredisi
8
Zorunlu
MBZ402*
Okullarda RPD Uygulamaları 2
5
10
8
Zorunlu
RPDZ404*
Travma Sonrası Psikolojik Danışma
2
4
8
Zorunlu
RPDZ410
Çocuk ve Ergenlerde Psikolojik Danışma
2
4
8
Zorunlu
RPDZ412*
Aile Danışmanlığı
3
4
8
Zorunlu
RPDZ414*
Psikolojik Danışmada Çağdaş Yaklaşımlar
2
4
8
Seçmeli
MBS003
Dikkat Eksikliği ve hiperaktivite Bozukluğu
2
4
8
Seçmeli
MBS010
Eğitimde Proje Hazırlama
2
4
Ölçme ve Değerlendirme

Programda, küçük sınav(lar) (quiz), ara sınav(lar), ödev(ler), uygulama(lar), proje(ler), pratik(ler) ve final sınavı gibi çok çeşitli değerlendirme yöntemleri uygulanır. Derslere ait başarı değerlendirmesinde dikkate alınacak olan kriterler (ara sınav, ödev, final sınavı vb.) ve bunlara ait oranlar, dönem başında öğrencilere dağıtılan ya da web sitesinde yayınlanan müfredat programlarında belirtilir. Final sınavları, Üniversite tarafından ilan edilen tarihlerde, belirtilen yer ve zamanda yapılır. Öğrencilerin dönem sonu başarı notları; ara sınav, final sınavı notları ile dönem içerisinde yürüttükleri çalışmalar ve derse devam kurallarına göre dersten sorumlu olan öğretim üyesi/görevlisi tarafından verilir.  Programdan mezun olmak için Genel Not Ortalaması'nın en az 2.00 olması gerekir. Ders notu yukarıda belirtilen değerlendirme yöntemlerinin değerlendirilmesinden oluşur ve harf notlarından birisi ile belirlenir. Harf notları ve karşılık gelen ağırlıkları aşağıda belirtilmiştir;

Başarı not çizelgesi

 

Harf Notu

Katsayı

Harf Not Aralığı

(100 üzerinden)

AA

4,00

90-100

BA

3,50

80-89

BB

3,00

70-79

CB

2,50

65-69

CC

2,00

60-64

DC

 1,50

55-59

DD

 1,00

50-54

FF

 0,00

0-49

 

 Ayrıca ortalamaya katılmayan harf notlarından;

S: Başarılı,

U: Başarısız,

EX: Muaf,

W: Dersten çekilmiş,

I: Kesin notu belli olmayan ders,

FF1: Sınava girme hakkı olduğu halde sınava girmedi, başarısız,

FF2: Devamsızlık nedeni ile yarıyıl sınavına girme hakkı yok, başarısız,

P: Devam eden,olarak belirlenir.

Mezuniyet Koşulları

Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin;

  • Öğretim programlarında belirlenen tüm derslerden en az DD/S notu alarak minimum 240 AKTS kredisinden başarılı olmaları
  • 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları gerekmektedir.
Çalışma Şekli

Tam zamanlı

Program Yöneticisi

Prof.Dr. Mustafa KILIÇ

Ufuk Üniversitesi,

Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı

Dr. Rıdvan Ege Kampüsü, Kızılcaşar mah. 06830

İncek-Gölbaşı/Ankara

Ders - Program Kazanımları Matrisi

Bölüm                      : Eğitim Bilimleri

Anabilim Dalı       : Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık

Program                 : Lisans (6.Düzey)

 

Program Yeterlilikleri

 

Dersler

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Program Yeterlilikleri:

  Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık  lisans programımızdan mezun olan öğrenciler;

  1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının temel kavramlarını; kişilik, gelişim ve farklı uzmanlık alanlarına ilişkin psikolojik danışma kuramlarını; temel ilke ve tekniklerini açıklar.

  2. İnsan ve toplumun davranış, biliş ve duygularına; felsefi, sosyolojik, psikolojik ve eğitsel açıklamalar getirir.

  3. Normal ve normal dışı davranışlar gösteren bireyleri ya da özel gereksinimli bireyleri ayırt eder.

  4. Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetleri sunar.

  5. Alanın gerektirdiği mesleki değerleri, etik ilkeleri, etik kodları ve kuralları içselleştirir; mesleki uygulamalarında bunlara bağlı kalır; etik ikilem çözer.

  6. Oryantasyondan mesleki rehberliğe ve eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.

  7. Alanında edinmiş olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, çalıştığı bağlamdaki paydaşlarına (aileler, öğretmenler vb.) ve topluma eğitim hizmeti sunar.

  8. Etkili iletişim ve psikolojik danışma becerilerini; bilimsel ve kanıta dayalı bir kuramsal yaklaşım dahilinde, uygulayarak bireyle ve grupla psikolojik danışma hizmetlerini yürütür.

  9. Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.

  10. Test ve test dışı bireyi tanıma tekniklerini etkili şekilde kullanır; ihtiyaç doğrultusunda rehberlik programları hazırlar; kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki rehberlik faaliyetlerini planlar, uygular ve değerlendirir.

  11. Bilimsel araştırma basamaklarını izleyerek alanına ilişkin bir araştırmayı uzman gözetiminde planlayabilir, yürütebilir, basit istatistiksel analizleri gerçekleştirebilir ve sonuçları raporlaştırabilir.

  12. Kişisel ve profesyonel niteliğine katkıda bulunacak bilgi ve iletişim teknolojilerini (MS Office, Spss, bilimsel veritabanları vs.) temel-orta düzeyde düzeyde kullanabilir; B1 düzeyinde İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.

  13. Hem kişisel hem profesyonel yaşamında empatik anlayış, koşulsuz olumlu kabul  içtenlikle iletişim kurmaya sadık kalır; çok kültürlü olmaya ve kendini gerçekleştirmeye yönelmiş çaba gösterir.

  14. Bireyin esenliği ve iyi oluşunu gözeterek; birincil, ikincil ve üçüncül koruma düzeylerinde koruyucu-önleyici ruh sağlığı hizmeti sunar.

  15. Bireyi tanıma, bilgi toplama ve yayma, yerleştirme, izleme, oryantasyon, araştırma-değerlendirme ve çevreyle ilişkiler gibi rehberlik hizmetlerini çalıştığı kurumlarda bir bütünlük içinde uygular.

MBZ 100

X

X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MBZ 110

X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GKZ 100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

 

 

 

GKZ 101

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

 

 

 

GKZ 120

 

 

 

 

 

 

 

 

 X

 

 

X

 

 

 

GKZ 140

 

 

 

 

 

 

 

 

 X

 

 

 

 

 

RPDZ 101

 X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

 

 X

RPDZ 103

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MBZ 120

 

 

 

 

 

 

 

 X

 

 

X

 

 

MBZ 130

 

X

 

 

 

 X

 

 

 

 

 

X

 

 

GKZ 110

 

X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

 

 

 

GKZ 102

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GKZ 130

 

 

 

 

 

 

 

 

 X

 

 

 

 

 

RPDZ 102

 

 

 

 

 

 

 

RPDZ 104

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RPDZ 106

 

 

MBZ 200

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RPDZ 201

X

 

 

 

 

 

 

 

RPDZ 203

 

 

 

 

 

 

 

 

RPDZ 205

 X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RPDZ 207

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MBZ 210

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

MBZ 220

 

X

 

 

 

 

 

 

 

 

GKZ 200

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

RPDZ 204

 

 

 X

 

 

 

  

 

 

RPDZ 206

 

 

X

 

 

 

 

 

RPDZ 208

 

  

 

 X

 

 X

 

 

 

RPDZ 210

 

 

 

 

 

 

  

MBZ 300

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

MBZ 310

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RPDZ 301

 

 

 

 

 

 

 

RPDZ 303

 

 

 

 

 

RPDZ 305

 

 

 

RPDZ 307

 

 

 

 

 

 

RPDZ 309

 

 X

X

 

 X

 X

 X

 

 

MBZ 320

 

X

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MBZ 330

 

 

 

 X

 

 

 

 

 

 

RPDZ 302

 

 

 

 

X

 

 

 X

 

RPDZ 304

X

 

 

 X

 

RPDZ 306

X

 

 

 

 

RPDZ 308

X

 

 

X

 

 

RPDZ 310

 

 

 

 

 

 

 

 

MBZ 401

 

 

 

MBZ 400

 

 

 

X

  

X

 

X

RPDZ 401

 

 

 

 

 

 

RPDZ 403

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RPDZ 405

 

 

 

 

 

 

 

 

RPDZ 407

 X

  X

 

 

 

 

 

MBZ 402

 

X

 

 

RPDZ 402

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RPDZ 404

 

 

 

 

 

 

 

RPDZ 406

 

 

 

 

 

 

 

 

 X

X

 

 

 

RPDZ 408

 X

 

 

 

 

 

 

 

TYYÇ/Program Yeterlilikleri Matrisi

Bölüm                       : Eğitim Bilimleri Bölümü

Anabilim Dalı        : Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık

Program                  : Lisans (6.Düzey)

TYÇÇ Temel Alanı : Sosyal Hizmetler Temel Alanı (Akademik Ağırlıklı)

Program Yeterlilikleri:

 

Fakültemiz Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı Lisans programımızdan mezun olan öğrenciler;

   1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının temel kavramlarını; kişilik, gelişim ve farklı uzmanlık alanlarına ilişkin psikolojik danışma kuramlarını; temel ilke ve tekniklerini açıklar.

  2. İnsan ve toplumun davranış, biliş ve duygularına; felsefi, sosyolojik, psikolojik ve eğitsel açıklamalar getirir.

  3. Normal ve normal dışı davranışlar gösteren bireyleri ya da özel gereksinimli bireyleri ayırt eder.

  4. Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetleri sunar.

  5. Alanın gerektirdiği mesleki değerleri, etik ilkeleri, etik kodları ve kuralları içselleştirir; mesleki uygulamalarında bunlara bağlı kalır; etik ikilem çözer.

  6. Oryantasyondan mesleki rehberliğe ve eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.

  7. Alanında edinmiş olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, çalıştığı bağlamdaki paydaşlarına (aileler, öğretmenler vb.) ve topluma eğitim hizmeti sunar.

  8. Etkili iletişim ve psikolojik danışma becerilerini; bilimsel ve kanıta dayalı bir kuramsal yaklaşım dahilinde, uygulayarak bireyle ve grupla psikolojik danışma hizmetlerini yürütür.

  9. Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.

  10. Test ve test dışı bireyi tanıma tekniklerini etkili şekilde kullanır; ihtiyaç doğrultusunda rehberlik programları hazırlar; kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki rehberlik faaliyetlerini planlar, uygular ve değerlendirir.

  11. Bilimsel araştırma basamaklarını izleyerek alanına ilişkin bir araştırmayı uzman gözetiminde planlayabilir, yürütebilir, basit istatistiksel analizleri gerçekleştirebilir ve sonuçları raporlaştırabilir.

  12. Kişisel ve profesyonel niteliğine katkıda bulunacak bilgi ve iletişim teknolojilerini (MS Office, Spss, bilimsel veritabanları vs.) temel-orta düzeyde kullanabilir; B1 düzeyinde İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.

  13. Hem kişisel hem profesyonel yaşamında empatik anlayış, koşulsuz olumlu kabul  içtenlikle iletişim kurmaya sadık kalır; çok kültürlü olmaya ve kendini gerçekleştirmeye yönelmiş çaba gösterir.

  14. Bireyin esenliği ve iyi oluşunu gözeterek; birincil, ikincil ve üçüncül koruma düzeylerinde koruyucu-önleyici ruh sağlığı hizmeti sunar.

  15. Bireyi tanıma, bilgi toplama ve yayma, yerleştirme, izleme, oryantasyon, araştırma-değerlendirme ve çevreyle ilişkiler gibi rehberlik hizmetlerini çalıştığı kurumlarda bir bütünlük içinde uygular.

TYÇÇ Yeterlilikleri

Program Yeterlilikleri

 

BİLGİ (Kuramsal, Olgusal)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

1- Sosyal hizmetler alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.

 

X

 

X

 

X

 

X

 

X

 

 

 

 

 

 

X

 

X

 

 

X

 

X

2- Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.

X

X

 

 

X

 

 

X

 

X

X

 

 

 

 

3- Sosyal hizmetler alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

 

X

 

 

X

 

X

 

BECERİLER (Bilişsel, Uygulamalı)

1-Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.

 

 

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

X

 

 

 

X

 

 

X

 

 

 

 

X

 

 

X

2-Sosyal hizmetler ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

 

X

 

 

 

3-Sosyal hizmetler alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.

 

 

 

X

 

X

X

 

 

 

 

 

 

X

 

4-Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.

 

 

 

X

X

 

X

X

 

 

X

 

 

 

 

 

YETKİNLİKLER

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

1-Sosyal hizmetler alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.

 

 

 

X

 

X

 

 

X

 

X

 

X

 

 

 

X

 

 

 

X

 

X

2-Sosyal hizmetler alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.

 

 

 

 

X

 

 

 

 

 

 

 

 

X

X

3-Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

 

 

4-Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

X

X

 

 

 

 

YETKİNLİKLER

Öğrenme Yetkinliği

1-Sosyal hizmet alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.

 

X

 

 

 

 

 

 

X

 

 

 

 

 

 

2-Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir.

 

 

 

 

 

 

 

 

X

 

 

 

 

 

 

3-Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir.

 

 

 

 

 

 

 

 

X

X

 

X

 

 

 

4-Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.

 

 

 

 

 

 

 

 

X

 

 

X

X

 

X

5-Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.

 

 

 

 

 

 

 

 

X

X

X

X

 

 

X

 

YETKİNLİKLER

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

1-Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.

 

 

 

 

X

 

 

X

 

X

 

 

 

X

 

 

X

 

 

 

X

2-Sosyal hizmetler alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.

 

 

X

 

 

X

 

 

 

X

 

X

 

 

X

 

X

 

X

 

 

 

X

3-Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.

 

 

 

 

 

 

 

X

 

 

 

 

 

 

X

 

X

 

4-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

 

 

 

5-Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

 

 

 

6-Sosyal hizmetler alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.

 

X

 

 

 

 

 

 

X

 

 

 

 

 

X

7-Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.

 

 

 

 

 

 

 

X

 

X

 

X

 

 

 

8-Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.

 

 

 

 

 

 

 

X

X

 

 

X

X

 

 

9-Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar.

 

 

 

 

X

 

 

 

 

X

 

X

 

 

X

 

YETKİNLİKLER

Alana Özgü Yetkinlik

1-Sosyal hizmetler alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.

 

 

 

 

 

X

 

 

X

 

 

 

X

 

X

 

X

 

 

 

X

2-Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.

 

 

 

 

X

 

 

X

X

X

 

 

 

 

 

3-Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.

 

 

 

 

X

 

 

 

 

 

 

 

X

 

 

4-Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.

 

 

 

 

 

 

 

 

X

 

 

 

X

X

 

5-İnsan ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6-Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır.

 

 

 

 

 

 

 

X

 

 

 

 

 

 

 

7-Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini açıklar.

 

 

 

 

X