RPDZ108


Ders Adı Ders Kodu Bölüm Seviye
Kaynak Tarama ve Rapor Yazma RPDZ108 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (2022/2023 Akademik Yılı ve Sonrası Program) Lisans

Dersin Yarıyılı
(Dersin Dönemi)
Eğitim Öğretim Yöntemleri
Krediler
Teori Uygulama Laboratuar Projeler/Alan Çalışması Seminerler/Çalışma Grupları Diğer Toplam Kredi AKTS Kredisi
02
(Bahar)
14 28 - - - 75 117 2 4

Ders Sorumluları Doç. Dr. Aslıhan Erman Aslanoğlu
Dersin Sunulduğu Dil Türkçe (Turkish)
Dersin Türü Zorunlu
Ön Koşul
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin Amacı Bu derste öğrencilerin literatür tarama ve rapor yazma hakkında bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Ev ödevi, dönem ödevi, final ödevi hazırlama, bilimsel raporlaştırmanın kuralları, literatür taramada kısayol ipuçları, bilimsel sonuçların tablolaştırılması , içerik ve hedeflerin çapraz tablolarla gösterilmesi, bilimsel raporlaştırmada apa formatı.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İnternet ve kütüphane yoluyla literatür taraması yapmanın yollarını bilme PDR alanındaki güncel araştırmaları tarayabilme Bilimsel yazma kriterlerine uygun olarak ders ödevi ve araştırma raporu hazırlayabilme
Dersin Veriliş Biçimi Örgün Öğretim
Dersin Gidişatı
Hafta Konular
1. Hafta Giriş: Kaynak tarama ve rapor yazma dersinin içeriği, amaçları, öğrenciden beklentiler. Bilim, bilimsel yöntem ve raporlaştırma.
2. Hafta Bilimsel araştırma süreci ve araştırmaların sınıflandırılması. Eğitimde bilimsel araştırmaların önemi.
3. Hafta Bilimsel yöntemde raporlaştırmanın önemi
4. Hafta Bilimsel kaynakları tarama. Bilimsel içerikli bilgiye ulaşma yolları
5. Hafta Kaynaklara ulaşmada kütüphanenin ve bilgisayarların etkin kullanımı. Bilimsel alanda kullanılabilecek belli başlı veritabanları
6. Hafta Örnek kaynak taramaları yapma; rapor yazmaya başlama
7. Hafta Değerlendirme çalışmaları
8. Hafta Rapor yazma: Giriş
9. Hafta Rapor yazma: Metin içinde ve sonunda kaynak gösterme
10. Hafta Rapor yazma: Metin içinde ve sonunda kaynak gösterme; alıntılar
11. Hafta Rapor yazma: Sonuç ve Öneriler
12. Hafta Rapor yazma: Ekler
13. Hafta Rapor yazma: Tablolar ve Şekiller
14. Hafta Öğrenci ödevlerinin rapor hazırlama kurallarına göre incelenmesi, dersin değerlendirilmesi, finale hazırlık
Değerlendirme Ölçütleri
  Toplam Katkısı (%)
Ara Sınav (%) 40
Kısa Sınavlar (%)
Ödevler (%)
Uygulamalar (%)
Laboratuar (%)
Projeler/Alan Çalışması (%)
Seminerler/Çalışma Grupları (%)
Final (%) 60
Diğer (%)
Toplam(%) 100
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar American Psychological Association. (2022). Publication manual of the American psychological association (No. 1, pp. 1-xxii). : American Psychological Association. Kaptan, S. (1991). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Gazi Üniversitesi. Karasar, N. (2015). Araştırmalarda rapor hazırlama (19. baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Staj / Uygulama
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi

Ders Öğrenim Kazanımları

Program Yeterlilikleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

PY9

PY10

PY11

PY12

PY13

PY14

PY15 

ÖÇ1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

5

1

1

1

ÖÇ2

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

5

1

1

1

1

ÖÇ3

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

5

1

1

1

1

 Program Yeterlilikleri:

  Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık  lisans programımızdan mezun olan öğrenciler;

  1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının temel kavramlarını; kişilik, gelişim ve farklı uzmanlık alanlarına ilişkin psikolojik danışma kuramlarını; temel ilke ve tekniklerini açıklar.

  2. İnsan ve toplumun davranış, biliş ve duygularına; felsefi, sosyolojik, psikolojik ve eğitsel açıklamalar getirir.

  3. Normal ve normal dışı davranışlar gösteren bireyleri ya da özel gereksinimli bireyleri ayırt eder.

  4. Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetleri sunar.

  5. Alanın gerektirdiği mesleki değerleri, etik ilkeleri, etik kodları ve kuralları içselleştirir; mesleki uygulamalarında bunlara bağlı kalır; etik ikilem çözer.

  6. Oryantasyondan mesleki rehberliğe ve eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.

  7. Alanında edinmiş olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, çalıştığı bağlamdaki paydaşlarına (aileler, öğretmenler vb.) ve topluma eğitim hizmeti sunar.

  8. Etkili iletişim ve psikolojik danışma becerilerini; bilimsel ve kanıta dayalı bir kuramsal yaklaşım dahilinde, uygulayarak bireyle ve grupla psikolojik danışma hizmetlerini yürütür.

  9. Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.

  10. Test ve test dışı bireyi tanıma tekniklerini etkili şekilde kullanır; ihtiyaç doğrultusunda rehberlik programları hazırlar; kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki rehberlik faaliyetlerini planlar, uygular ve değerlendirir.

  11. Bilimsel araştırma basamaklarını izleyerek alanına ilişkin bir araştırmayı uzman gözetiminde planlayabilir, yürütebilir, basit istatistiksel analizleri gerçekleştirebilir ve sonuçları raporlaştırabilir.

  12. Kişisel ve profesyonel niteliğine katkıda bulunacak bilgi ve iletişim teknolojilerini (MS Office, Spss, bilimsel veritabanları vs.) temel-orta düzeyde düzeyde kullanabilir; B1 düzeyinde İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.

  13. Hem kişisel hem profesyonel yaşamında empatik anlayış, koşulsuz olumlu kabul  içtenlikle iletişim kurmaya sadık kalır; çok kültürlü olmaya ve kendini gerçekleştirmeye yönelmiş çaba gösterir.

  14. Bireyin esenliği ve iyi oluşunu gözeterek; birincil, ikincil ve üçüncül koruma düzeylerinde koruyucu-önleyici ruh sağlığı hizmeti sunar.

  15. Bireyi tanıma, bilgi toplama ve yayma, yerleştirme, izleme, oryantasyon, araştırma-değerlendirme ve çevreyle ilişkiler gibi rehberlik hizmetlerini çalıştığı kurumlarda bir bütünlük içinde uygular.