RPDZ210


Ders Adı Ders Kodu Bölüm Seviye
Test Dışı Teknikler RPDZ210 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (2022/2023 Akademik Yılı ve Sonrası Program) Lisans

Dersin Yarıyılı
(Dersin Dönemi)
Eğitim Öğretim Yöntemleri
Krediler
Teori Uygulama Laboratuar Projeler/Alan Çalışması Seminerler/Çalışma Grupları Diğer Toplam Kredi AKTS Kredisi
04
(Bahar)
14 28 - - - 105 147 2 5

Ders Sorumluları Doç. Dr. Aslıhan Erman Aslanoğlu
Dersin Sunulduğu Dil Türkçe (Turkish)
Dersin Türü Zorunlu
Ön Koşul
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin Amacı Öğrencinin test dışı teknikler ve tekniklerin geliştirilmesi, uygulanması, değerlendirilmesi hakkında bilgi edinmesi ve edindiği bilgiyi meslek yaşamında uygulayabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) 1. Bireyi tanıma tekniklerinden test dışı tekniklerin kullanım amaçlarını kavrar. 2. Bireyi tanıma tekniklerinden test dışı tekniklerin işlevini ve önemini bilir. 3. Test dışı teknikleri sınıflandırır. 4. Test dışı tekniklerin özelliklerini bilir. 5. Test dışı tekniklerin niteliklerini kavrar. 6. Bireyi tanımada uygun test dışı teknikleri seçebilir. 7. Test dışı tekniklerle ilgili formları hazırlayabilme, uygulayabilme ve yorumlama becerisi kazanır. 8. Test dışı tekniklerin geçerlik ve güvenirliklerini belirleyebilir.
Dersin Veriliş Biçimi Örgün Öğretim
Dersin Gidişatı
Hafta Konular
1. Hafta Dersin tanıtılası, planlanması ve genel amaçların açıklanması
2. Hafta Bireyi tanımanın amacı, ilkeleri ve önemi
3. Hafta Bireyi tanıma tekniklerine genel bakış
4. Hafta Gözleme dayalı teknikler ve uygulaması
5. Hafta Kendini anlatmaya dayalı teknikler ve uygulaması
6. Hafta Kendini anlatmaya dayalı teknikler ve uygulaması
7. Hafta Başkalarının görüşlerine dayalı teknikler ve uygulaması
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Etkileşime dayalı teknikler ve uygulaması
10. Hafta Etkileşime dayalı teknikler ve uygulaması
11. Hafta Diğer teknikler
12. Hafta Test dışı tekniklerin geçerlik ve güvenirliği
13. Hafta Okul ortamında test dışı teknikleri deneyimleme
14. Hafta Final sınavı için konuların gözden geçirilmesi
Değerlendirme Ölçütleri
  Toplam Katkısı (%)
Ara Sınav (%) 40
Kısa Sınavlar (%)
Ödevler (%) 20
Uygulamalar (%) 20
Laboratuar (%)
Projeler/Alan Çalışması (%)
Seminerler/Çalışma Grupları (%)
Final (%) 20
Diğer (%)
Toplam(%) 100
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar Aydın, B. (2007). Rehberlik. Ankara: PegemA Yayıncılık. Erözkan, A. (2014). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Test Dışı Teknikleri. Mentis Yyınevi Hood, A.B., & Johnson, R.W. (2002). Assessment in counseling: A guide to the use of psychological assessment procedures (3rd ed.). Alexandria, VA: American Counseling Association. Drummond, R. J. & Jones, K. D. (2006). Assessment Procedures for Counselors and Helping Professionals-Sixth Edition, Pearson Merrill Prentice Hall. Upper Saddle river, New Jersey. Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2016). Bireyi tanımada test-dışı teknikler (2. Basım).. Ankara: Nobel. Owen,F. K., Owen,D.W., & Karaırmak, Ö. (2013). Okul psikolojik danışmanları için el kitabı. Kendini keşif için araçlar. Ankara: Anı Yayıncılık Özgüven, İ. E. (2004). Görüşme ilke ve teknikleri (3. Baskı). Ankara: PDREM Yayınları. Özgüven, İ. E. (2016). Bireyi tanıma teknikleri (11. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Şahin, C. (Ed.) (2015). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: Pegem Akademi. Yeşilyaprak, B. (Ed.) (2013). 21. yüzyılda eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Yıldız, M. (2006). Sınıf öğretmenleri için öğrenciyi tanıma teknikleri ve sınıf içi rehberlik etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Staj / Uygulama
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi

Ders Öğrenim Kazanımları

Program Yeterlilikleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

PY9

PY10

PY11

PY12

PY13

PY14

PY15 

ÖÇ1

2

1

2

1

1

1

1

1

1

5

1

2

1

1

5

ÖÇ2

2

1

2

1

1

1

1

1

1

5

1

2

1

1

5

ÖÇ3

1

1

1

1

1

1

1

1

1

5

1

2

1

1

5

ÖÇ4

2

1

2

1

1

1

1

1

1

5

1

2

1

1

5

ÖÇ5

1

1

1

1

1

1

1

1

1

5

1

2

1

1

5

ÖÇ6

1

1

1

1

1

1

1

1

1

5

1

2

1

1

5

ÖÇ7

2

1

2

1

1

1

1

1

1

5

1

2

1

1

5

ÖÇ8

2

1

2

1

1

1

1

1

1

5

4

3

1

1

5

 Program Yeterlilikleri:

  Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık  lisans programımızdan mezun olan öğrenciler;

  1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının temel kavramlarını; kişilik, gelişim ve farklı uzmanlık alanlarına ilişkin psikolojik danışma kuramlarını; temel ilke ve tekniklerini açıklar.

  2. İnsan ve toplumun davranış, biliş ve duygularına; felsefi, sosyolojik, psikolojik ve eğitsel açıklamalar getirir.

  3. Normal ve normal dışı davranışlar gösteren bireyleri ya da özel gereksinimli bireyleri ayırt eder.

  4. Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetleri sunar.

  5. Alanın gerektirdiği mesleki değerleri, etik ilkeleri, etik kodları ve kuralları içselleştirir; mesleki uygulamalarında bunlara bağlı kalır; etik ikilem çözer.

  6. Oryantasyondan mesleki rehberliğe ve eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.

  7. Alanında edinmiş olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, çalıştığı bağlamdaki paydaşlarına (aileler, öğretmenler vb.) ve topluma eğitim hizmeti sunar.

  8. Etkili iletişim ve psikolojik danışma becerilerini; bilimsel ve kanıta dayalı bir kuramsal yaklaşım dahilinde, uygulayarak bireyle ve grupla psikolojik danışma hizmetlerini yürütür.

  9. Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.

  10. Test ve test dışı bireyi tanıma tekniklerini etkili şekilde kullanır; ihtiyaç doğrultusunda rehberlik programları hazırlar; kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki rehberlik faaliyetlerini planlar, uygular ve değerlendirir.

  11. Bilimsel araştırma basamaklarını izleyerek alanına ilişkin bir araştırmayı uzman gözetiminde planlayabilir, yürütebilir, basit istatistiksel analizleri gerçekleştirebilir ve sonuçları raporlaştırabilir.

  12. Kişisel ve profesyonel niteliğine katkıda bulunacak bilgi ve iletişim teknolojilerini (MS Office, Spss, bilimsel veritabanları vs.) temel-orta düzeyde düzeyde kullanabilir; B1 düzeyinde İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.

  13. Hem kişisel hem profesyonel yaşamında empatik anlayış, koşulsuz olumlu kabul  içtenlikle iletişim kurmaya sadık kalır; çok kültürlü olmaya ve kendini gerçekleştirmeye yönelmiş çaba gösterir.

  14. Bireyin esenliği ve iyi oluşunu gözeterek; birincil, ikincil ve üçüncül koruma düzeylerinde koruyucu-önleyici ruh sağlığı hizmeti sunar.

  15. Bireyi tanıma, bilgi toplama ve yayma, yerleştirme, izleme, oryantasyon, araştırma-değerlendirme ve çevreyle ilişkiler gibi rehberlik hizmetlerini çalıştığı kurumlarda bir bütünlük içinde uygular.

 

 

1: Çok düşük;          2: Düşük;          3: Orta;          4: Yüksek;          5: Çok yüksek