MBZ200


Ders Adı Ders Kodu Bölüm Seviye
Öğretim İlke ve Yöntemleri MBZ200 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (2022/2023 Akademik Yılı ve Sonrası Program) Lisans

Dersin Yarıyılı
(Dersin Dönemi)
Eğitim Öğretim Yöntemleri
Krediler
Teori Uygulama Laboratuar Projeler/Alan Çalışması Seminerler/Çalışma Grupları Diğer Toplam Kredi AKTS Kredisi
03
(Güz)
28 - - - - 60 88 2 3

Ders Sorumluları -
Dersin Sunulduğu Dil Türkçe (Turkish)
Dersin Türü Zorunlu
Ön Koşul
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin Amacı Öğretimle ilgili temel kavramları, öğretim sürecinde öğrenci ve öğretmen, öğrenme ve öğretim stilleri, öğretimi planlama, öğretim ilkeleri, öğrenme-öğretme modelleri ve stratejileri, öğretim yöntemleri, teknikleri, öğretim ve eğitim durumları ilişkisi konuları incelenerek; öğretim sürecinden daha iyi verim alabilmek ve istenilen düzeyde öğrenmeyi gerçekleştirmek için öğretimin nasıl yapılacağı becerisi kazanmak
Dersin İçeriği Derste, öğretimle ilgili temel kavramlar, öğretim sürecinde öğrenci ve öğretmen, öğrenme ve öğretim stilleri, öğretimi planlama, öğretim ilkeleri, öğrenme-öğretme modelleri ve stratejileri, temel öğretim yöntemleri, öğretim teknikleri, öğretim ve eğitim durumları ilişkisi konuları bulunmaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) Bu dersi alan öğrenci • Öğretimle ilgili temel kavramları açıklar. • Öğretim sürecinde öğrencilerin öğretmenler tarafından tanınması gereken özelliklerini açıklar. • Öğretim sürecinde öğretmenin rolünü açıklar. • Öğretim sürecinde iletişim ve öğelerini açıklar. • Öğretmenin sınıfta iletişimi kolaylaştıran ve engelleyici tutum ve davranışlarını açıklar • Öğrenme stili modellerini açıklar. • Öğretim stillerini açıklar. • Öğretimin planlanmasında temel unsurları açıklar. • Öğretimin planlanmasında dikkate alınması gereken öğeleri kavrar. • Öğretim planları hazırlar. • Öğretim ilkelerini açıklar. • Öğrenme-öğretme modelleri ve stratejilerini tanır. • Temel öğretim yöntemlerini açıklar. • Öğretim tekniklerini açıklar. • Öğretim ve eğitim durumları ilişkisini açıklar.
Dersin Veriliş Biçimi Örgün Öğretim
Dersin Gidişatı
Hafta Konular
1. Hafta Dersin tanıtımı, öğretimle ilgili temel kavramlar
2. Hafta Öğretim sürecinde öğrenci ve öğretmen
3. Hafta Öğretim sürecinde iletişim
4. Hafta Öğrenme stilleri
5. Hafta Öğretimin planlanmasında temel unsurlar
6. Hafta Öğretim planlarının hazırlanması
7. Hafta Öğretim ilkeleri, öğrenme öğretme modelleri
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Öğrenme Öğretme Stratejileri
10. Hafta Temel öğretim yöntemleri
11. Hafta Temel öğretim yöntemleri
12. Hafta Öğretim teknikleri
13. Hafta Öğretim teknikleri
14. Hafta Öğretim ve eğitim arasındaki ilişki
Değerlendirme Ölçütleri
  Toplam Katkısı (%)
Ara Sınav (%) 40
Kısa Sınavlar (%)
Ödevler (%)
Uygulamalar (%)
Laboratuar (%)
Projeler/Alan Çalışması (%)
Seminerler/Çalışma Grupları (%)
Final (%) 60
Diğer (%)
Toplam(%) 100
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar Güven, S., Özerbaş M.A. (Ed.)(2018). Öğretim ilke ve yöntemleri, 3. Baskı, Ankara: Pegem Akademi Demirel, Ö. (2012). Öğretim ilke ve yöntemleri öğretme sanatı,19. Baskı, Ankara: Pegem Akademi Taşpınar, M. (2015). Kuramdan uygulamaya öğretim ilke ve yöntemleri, 7. Baskı, Ankara:EDGE Yayıncılık
Staj / Uygulama
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi

Ders Öğrenim Kazanımları

Program Yeterlilikleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

PY9

PY10

PY11

PY12

PY13

PY14

PY15 

ÖÇ1

3

3

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

ÖÇ2

3

3

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

3

ÖÇ3

3

3

1

1

1

3

1

1

1

1

1

1

1

1

3

ÖÇ4

3

3

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

ÖÇ5

3

3

1

1

1

3

1

1

1

1

1

1

1

1

3

ÖÇ6

1

1

1

1

1

3

1

1

1

1

1

1

1

1

3

ÖÇ7

1

1

1

1

1

3

1

1

1

1

1

1

1

1

3

ÖÇ8

3

3

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

ÖÇ9

3

3

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

ÖÇ10

3

3

1

1

1

1

1

1

1

1

1

3

1

1

1

ÖÇ11

3

3

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 Program Yeterlilikleri:

  Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık  lisans programımızdan mezun olan öğrenciler;

  1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının temel kavramlarını; kişilik, gelişim ve farklı uzmanlık alanlarına ilişkin psikolojik danışma kuramlarını; temel ilke ve tekniklerini açıklar.

  2. İnsan ve toplumun davranış, biliş ve duygularına; felsefi, sosyolojik, psikolojik ve eğitsel açıklamalar getirir.

  3. Normal ve normal dışı davranışlar gösteren bireyleri ya da özel gereksinimli bireyleri ayırt eder.

  4. Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetleri sunar.

  5. Alanın gerektirdiği mesleki değerleri, etik ilkeleri, etik kodları ve kuralları içselleştirir; mesleki uygulamalarında bunlara bağlı kalır; etik ikilem çözer.

  6. Oryantasyondan mesleki rehberliğe ve eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.

  7. Alanında edinmiş olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, çalıştığı bağlamdaki paydaşlarına (aileler, öğretmenler vb.) ve topluma eğitim hizmeti sunar.

  8. Etkili iletişim ve psikolojik danışma becerilerini; bilimsel ve kanıta dayalı bir kuramsal yaklaşım dahilinde, uygulayarak bireyle ve grupla psikolojik danışma hizmetlerini yürütür.

  9. Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.

  10. Test ve test dışı bireyi tanıma tekniklerini etkili şekilde kullanır; ihtiyaç doğrultusunda rehberlik programları hazırlar; kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki rehberlik faaliyetlerini planlar, uygular ve değerlendirir.

  11. Bilimsel araştırma basamaklarını izleyerek alanına ilişkin bir araştırmayı uzman gözetiminde planlayabilir, yürütebilir, basit istatistiksel analizleri gerçekleştirebilir ve sonuçları raporlaştırabilir.

  12. Kişisel ve profesyonel niteliğine katkıda bulunacak bilgi ve iletişim teknolojilerini (MS Office, Spss, bilimsel veritabanları vs.) temel-orta düzeyde düzeyde kullanabilir; B1 düzeyinde İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.

  13. Hem kişisel hem profesyonel yaşamında empatik anlayış, koşulsuz olumlu kabul  içtenlikle iletişim kurmaya sadık kalır; çok kültürlü olmaya ve kendini gerçekleştirmeye yönelmiş çaba gösterir.

  14. Bireyin esenliği ve iyi oluşunu gözeterek; birincil, ikincil ve üçüncül koruma düzeylerinde koruyucu-önleyici ruh sağlığı hizmeti sunar.

  15. Bireyi tanıma, bilgi toplama ve yayma, yerleştirme, izleme, oryantasyon, araştırma-değerlendirme ve çevreyle ilişkiler gibi rehberlik hizmetlerini çalıştığı kurumlarda bir bütünlük içinde uygular.

 

* Katkı Düzeyi:       1 Çok düşük     2 Düşük     3 Orta     4 Yüksek     5 Çok yüksek