RPDZ102


Ders Adı Ders Kodu Bölüm Seviye
Gelişim Psikolojisi 1 (Çocukluk ve Ergenlik) RPDZ102 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (2022/2023 Akademik Yılı ve Sonrası Program) Lisans

Dersin Yarıyılı
(Dersin Dönemi)
Eğitim Öğretim Yöntemleri
Krediler
Teori Uygulama Laboratuar Projeler/Alan Çalışması Seminerler/Çalışma Grupları Diğer Toplam Kredi AKTS Kredisi
02
(Bahar)
42 - - - - 75 117 3 4

Ders Sorumluları Prof. Dr. Mustafa Kılıç
Dersin Sunulduğu Dil Türkçe (Turkish)
Dersin Türü Zorunlu
Ön Koşul
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin Amacı Yaşamın başlangıcından ergenlik döneminin sonuna kadar insanın geçirdiği normal gelişim aşamalarının ve bu aşamalarda ortaya çıkabilecek sorunların incelenmesi.
Dersin İçeriği Gelişimle ilgili temel kavram ve ilkeler, bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerinin fiziksel, zihinsel, duygusal , toplumsal ve ahlaki gelişim açısından incelenmesi,gelişim kuramları
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) 1- Çocuk ve ergenleri anlayabilmek için gereken kuramsal bilgileri edinmek. 2- Çocuğun ve ergenin geçirdiği normal gelişim aşamalarını bilmek ve normalle normal olmayan durumları ayırt edebilmek. 3- Çeşitli kuramcıların farklı bakış açılarından insan gelişimi konusuna nasıl yaklaştıklarını öğrenmek.
Dersin Veriliş Biçimi Örgün Öğretim
Dersin Gidişatı
Hafta Konular
1. Hafta Dersin İçeriği ve İşlenişi
2. Hafta Gelişimin temel ilkeleri
3. Hafta Doğum öncesi dönem
4. Hafta Süt bebekliğinde (yeni doğanda) yaşanan sorunlar
5. Hafta Bebeklik dönemi
6. Hafta Erken çocukluk çağı (Oyun çağı)
7. Hafta Okul çağı ve sorunları
8. Hafta Ara sınavı
9. Hafta Erinlik çağının genel özellikleri
10. Hafta Erinlik çağının gelişim görevleri
11. Hafta Erinlik çağı döneminin davranış ve tutumlar üzerindeki etkilerinin gelişimsel açıdan değerlendirilmesi
12. Hafta Ergenlik çağının genel özellikleri
13. Hafta Ergenlik çağının gelişim görevleri
14. Hafta Ergenlik ve sorunları
Değerlendirme Ölçütleri
  Toplam Katkısı (%)
Ara Sınav (%) 40
Kısa Sınavlar (%)
Ödevler (%)
Uygulamalar (%)
Laboratuar (%)
Projeler/Alan Çalışması (%)
Seminerler/Çalışma Grupları (%)
Final (%) 60
Diğer (%)
Toplam(%) 100
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar • Yaşam Boyu Gelişim. Gelişim Psikolojisi. John W. Santrock. Çeviri Editörü: Prof.Dr.Galip Yüksel. Nobel Yayınevi. • Çocuk ve Ergen Gelişimi. Mary J. Gander, Harry W. Gardiner. Yayıma hazırlayan: Bekir Onur. İmge Kitabevi. • Gerçek Yaşam Tadında: Gelişim Dönemleri 1. Çocukluk, okul. Prof. Dr. Mustafa Kılıç. Pegem Akademi Yayıncılık. • Gerçek Yaşam Tadında: Gelişim Dönemleri 2. Erinlik,ergenlik. Prof. Dr. Mustafa Kılıç. Pegem Akademi Yayıncılık. • Çocuk Gelişim Psikolojisi. Helen Bee- Denise Boyd. Kaknüs Yayınları.
Staj / Uygulama
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi

Ders Öğrenim Kazanımları

Program Yeterlilikleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

PY9

PY10

PY11

PY12

PY13

PY14

PY15 

ÖÇ1

5

5

3

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

2

1

ÖÇ2

5

5

5

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

2

1

ÖÇ3

5

5

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

2

1

 Program Yeterlilikleri:

  Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık  lisans programımızdan mezun olan öğrenciler;

  1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının temel kavramlarını; kişilik, gelişim ve farklı uzmanlık alanlarına ilişkin psikolojik danışma kuramlarını; temel ilke ve tekniklerini açıklar.

  2. İnsan ve toplumun davranış, biliş ve duygularına; felsefi, sosyolojik, psikolojik ve eğitsel açıklamalar getirir.

  3. Normal ve normal dışı davranışlar gösteren bireyleri ya da özel gereksinimli bireyleri ayırt eder.

  4. Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetleri sunar.

  5. Alanın gerektirdiği mesleki değerleri, etik ilkeleri, etik kodları ve kuralları içselleştirir; mesleki uygulamalarında bunlara bağlı kalır; etik ikilem çözer.

  6. Oryantasyondan mesleki rehberliğe ve eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.

  7. Alanında edinmiş olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, çalıştığı bağlamdaki paydaşlarına (aileler, öğretmenler vb.) ve topluma eğitim hizmeti sunar.

  8. Etkili iletişim ve psikolojik danışma becerilerini; bilimsel ve kanıta dayalı bir kuramsal yaklaşım dahilinde, uygulayarak bireyle ve grupla psikolojik danışma hizmetlerini yürütür.

  9. Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.

  10. Test ve test dışı bireyi tanıma tekniklerini etkili şekilde kullanır; ihtiyaç doğrultusunda rehberlik programları hazırlar; kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki rehberlik faaliyetlerini planlar, uygular ve değerlendirir.

  11. Bilimsel araştırma basamaklarını izleyerek alanına ilişkin bir araştırmayı uzman gözetiminde planlayabilir, yürütebilir, basit istatistiksel analizleri gerçekleştirebilir ve sonuçları raporlaştırabilir.

  12. Kişisel ve profesyonel niteliğine katkıda bulunacak bilgi ve iletişim teknolojilerini (MS Office, Spss, bilimsel veritabanları vs.) temel-orta düzeyde düzeyde kullanabilir; B1 düzeyinde İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.

  13. Hem kişisel hem profesyonel yaşamında empatik anlayış, koşulsuz olumlu kabul  içtenlikle iletişim kurmaya sadık kalır; çok kültürlü olmaya ve kendini gerçekleştirmeye yönelmiş çaba gösterir.

  14. Bireyin esenliği ve iyi oluşunu gözeterek; birincil, ikincil ve üçüncül koruma düzeylerinde koruyucu-önleyici ruh sağlığı hizmeti sunar.

  15. Bireyi tanıma, bilgi toplama ve yayma, yerleştirme, izleme, oryantasyon, araştırma-değerlendirme ve çevreyle ilişkiler gibi rehberlik hizmetlerini çalıştığı kurumlarda bir bütünlük içinde uygular.