RPDZ303


Ders Adı Ders Kodu Bölüm Seviye
Psikolojik Testler RPDZ303 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (2022/2023 Akademik Yılı ve Sonrası Program) Lisans

Dersin Yarıyılı
(Dersin Dönemi)
Eğitim Öğretim Yöntemleri
Krediler
Teori Uygulama Laboratuar Projeler/Alan Çalışması Seminerler/Çalışma Grupları Diğer Toplam Kredi AKTS Kredisi
05
(Güz)
28 28 70 126 3 4

Ders Sorumluları Doç. Dr. Aslıhan Erman Aslanoğlu
Dersin Sunulduğu Dil Türkçe (Turkish)
Dersin Türü Zorunlu
Ön Koşul
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin Amacı Bu dersin amacı, psikolojide kullanılan ölçüm araçlarının tarihçesini, gelişim sürecini ve çeşitlerini aktarmak, uygulamada kullanılan belli başlı psikolojik ve nöropsikolojik testleri tanıtmak, uygulama kurallarını materyaller eşliğiyle anlatmak ile bazı testlerin puanlama, yorumlama ve psikometrik özelliklerini aktarmaktır.
Dersin İçeriği Psikolojik testlere ilişkin temel kavram ve ilkeler, bireysel ve grup zekâ testleri, başarı, yetenek ve testleri, ilgi envanterleri, bazı test ve envanterlerin uygulanması ve değerlendirilmesi.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) 1.Psikolojik testlerle ilgili temel kavramları açıklar. 2.Psikolojik testlerin tarihçesindeki önemli gelişmeleri sıralar. 3.Psikolojik testlerin psikometrik özelliklerini açıklar. 4.Psikolojik testlere ilişkin yaklaşımları sınıflar. 5.Psikolojik testlerin çeşitlerini karşılaştırır. 6.Psikolojik testlerin bireysel farklılıklara ilişkin olarak kullanımında karşılaşabileceği problemleri çözer. 7.Psikolojik testlerin kullanılması, uygulanması ve yorumlanmasına ilişkin etik ilkelere örnekler verir. 8.Psikolojik testlerden seçer ve uygular.
Dersin Veriliş Biçimi Örgün Öğretim
Dersin Gidişatı
Hafta Konular
1. Hafta Dersin Tanıtımı ve Yapılandırılması.
2. Hafta Testlerin amaç ve türleri
3. Hafta Psikolojik testler ve tarihsel gelişimi.
4. Hafta Psikolojik testlerin psikometrik özellikleri: Geçerlik ve türleri.
5. Hafta Psikolojik testlerin psikometrik özellikleri: Güvenirlik ve türleri.
6. Hafta Eğitimde ve psikolojide ölçme standartları ve etik
7. Hafta Başarı testleri
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Yeteneğin ölçülmesi
10. Hafta Kişiliğin ölçülmesi
11. Hafta İlgilerin ölçülmesi
12. Hafta Tutumların ölçülmesi
13. Hafta Gelişim testler
14. Hafta Psikolojik ölçme araçlarının geliştirilmesi ve uyarlanması
Değerlendirme Ölçütleri
  Toplam Katkısı (%)
Ara Sınav (%) 40
Kısa Sınavlar (%)
Ödevler (%) 20
Uygulamalar (%)
Laboratuar (%)
Projeler/Alan Çalışması (%)
Seminerler/Çalışma Grupları (%)
Final (%) 60
Diğer (%)
Toplam(%) 100
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar 1. Cohen, R. J. (2018). Psikolojik Test ve Değerlendirme; Testler ve Ölçmeye Giriş. Ankara: Nobel. 2. Özgüven, İ. E .(2017) Psikolojik Testler. Ankara: Nobel. 3. Murphy, K. R. & Davidshofer, C. D. (1991). Psychological testing: Principles and applications. Second Edition. New Jersey: Prentice Hall.Öner, N. (2007) Türkiye’de Sık Kullanılan Ölçekler, Boğaziçi Üniversitesi yayınları. 4. Kuzgun, Y.& Bacanlı, F. (2006) RPD’de Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi, Ankara: Nobel yayıncılık 5. Aiken, L.R. (2000). Psychological testing and assesment. Tenth Edition. Allyn and Bacon. USA. 6. Akkoyun, F. (1994). Projektif teknikler. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
Staj / Uygulama
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi

Ders Öğrenim Kazanımları

Program Yeterlilikleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

PY9

PY10

PY11

PY12

PY13

PY14

PY15

ÖÇ1

4

4

1

1

1

1

1

1

1

4

1

3

1

1

2

ÖÇ2

4

4

1

1

1

1

1

1

1

3

1

2

1

1

2

ÖÇ3

4

4

1

1

1

1

1

1

1

4

2

3

1

1

2

ÖÇ4

4

4

1

1

1

1

1

1

1

3

1

2

1

1

2

ÖÇ5

4

4

1

1

1

1

1

1

1

3

1

2

1

1

2

ÖÇ6

4

4

1

1

1

5

1

1

1

3

1

2

1

1

2

ÖÇ7

4

4

1

1

4

1

1

1

1

3

1

2

1

1

2

ÖÇ8

4

4

2

1

2

2

1

1

1

5

2

3

1

1

5

 Program Yeterlilikleri:

  Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık  lisans programımızdan mezun olan öğrenciler;

  1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının temel kavramlarını; kişilik, gelişim ve farklı uzmanlık alanlarına ilişkin psikolojik danışma kuramlarını; temel ilke ve tekniklerini açıklar.

  2. İnsan ve toplumun davranış, biliş ve duygularına; felsefi, sosyolojik, psikolojik ve eğitsel açıklamalar getirir.

  3. Normal ve normal dışı davranışlar gösteren bireyleri ya da özel gereksinimli bireyleri ayırt eder.

  4. Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetleri sunar.

  5. Alanın gerektirdiği mesleki değerleri, etik ilkeleri, etik kodları ve kuralları içselleştirir; mesleki uygulamalarında bunlara bağlı kalır; etik ikilem çözer.

  6. Oryantasyondan mesleki rehberliğe ve eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.

  7. Alanında edinmiş olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, çalıştığı bağlamdaki paydaşlarına (aileler, öğretmenler vb.) ve topluma eğitim hizmeti sunar.

  8. Etkili iletişim ve psikolojik danışma becerilerini; bilimsel ve kanıta dayalı bir kuramsal yaklaşım dahilinde, uygulayarak bireyle ve grupla psikolojik danışma hizmetlerini yürütür.

  9. Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.

  10. Test ve test dışı bireyi tanıma tekniklerini etkili şekilde kullanır; ihtiyaç doğrultusunda rehberlik programları hazırlar; kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki rehberlik faaliyetlerini planlar, uygular ve değerlendirir.

  11. Bilimsel araştırma basamaklarını izleyerek alanına ilişkin bir araştırmayı uzman gözetiminde planlayabilir, yürütebilir, basit istatistiksel analizleri gerçekleştirebilir ve sonuçları raporlaştırabilir.

  12. Kişisel ve profesyonel niteliğine katkıda bulunacak bilgi ve iletişim teknolojilerini (MS Office, Spss, bilimsel veritabanları vs.) temel-orta düzeyde düzeyde kullanabilir; B1 düzeyinde İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.

  13. Hem kişisel hem profesyonel yaşamında empatik anlayış, koşulsuz olumlu kabul  içtenlikle iletişim kurmaya sadık kalır; çok kültürlü olmaya ve kendini gerçekleştirmeye yönelmiş çaba gösterir.

  14. Bireyin esenliği ve iyi oluşunu gözeterek; birincil, ikincil ve üçüncül koruma düzeylerinde koruyucu-önleyici ruh sağlığı hizmeti sunar.

  15. Bireyi tanıma, bilgi toplama ve yayma, yerleştirme, izleme, oryantasyon, araştırma-değerlendirme ve çevreyle ilişkiler gibi rehberlik hizmetlerini çalıştığı kurumlarda bir bütünlük içinde uygular.