RPKS001


Ders Adı Ders Kodu Bölüm Seviye
İş Analizi ve Performans Değerlendirme RPKS001 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (2022/2023 Akademik Yılı ve Sonrası Program) Lisans

Dersin Yarıyılı
(Dersin Dönemi)
Eğitim Öğretim Yöntemleri
Krediler
Teori Uygulama Laboratuar Projeler/Alan Çalışması Seminerler/Çalışma Grupları Diğer Toplam Kredi AKTS Kredisi
03
(Güz)
28 90 118 2 4

Ders Sorumluları Doç. Dr. Aslıhan Erman Aslanoğlu
Dersin Sunulduğu Dil Türkçe (Turkish)
Dersin Türü Seçmeli
Ön Koşul
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin iş analizi ve performans değerlendirmeye ilişkin temel kavramları ve önemini anlayarak, iş analizi ve performans değerlendirmelerinin nasıl yapılabileceğini ve elde edilen sonuçların örgütler için nasıl kullanılacağını bilmeleridir.
Dersin İçeriği İş, meslek ve kariyer tanımı, iş analizi teknikleri, işin temel özelliklerinin analizi, işletme yönetimi ve iş analizinin önemi, farklı pozisyonlar için iş analizi, kullanılan ölçütler, performans değerlendirme, verimlilik ölçümü, örgüt kariyer planlaması ve iş görenlerin iş analizi
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) Bu dersin sonunda öğrenciler; 1. İş analizinin nasıl yapılacağını bilirler. 2. İş analizinin temel kavramlarını bilirler. 3. İş analizi ve performans değerlendirmenin amacını ve önemini kavrarlar. 4. İş analizi ve performans değerlendirme ilişkisinin önemini bilirler. 5. Örgütlerin performans değerlendirmesinde neden iş analizine ihtiyaçları olduğunu bilirler. 6. Performans değerlendirmenin nasıl yapılabileceğini bilirler. 7. Performans değerlendirmede öz değerlendirme ve akran değerlendirmeyi anlarlar. 8. Performans değerlendirmenin çıktılarının hangi amaçla kullanılacağını bilirler.
Dersin Veriliş Biçimi Örgün Öğretim
Dersin Gidişatı
Hafta Konular
1. Hafta İş analizi ve performans değerlendirmeye giriş
2. Hafta İş analizi yöntemlerinin tanımları, kullanım alanları ve temel yapıları: İş analizi nasıl yapılır?
3. Hafta İş odaklı yöntemler
4. Hafta Çalışan odaklı yöntemler
5. Hafta Karışık yöntemler
6. Hafta İş analizi için bilgi toplama yolları
7. Hafta İş analizi yapma
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta İş analizi yapma
10. Hafta İş analizinin etkileri
11. Hafta İş analizi ve performans değerlendirme
12. Hafta Performans değerlendirme yöntem ve kaynakları
13. Hafta Performans değerlendirmesi yapma
14. Hafta Performans değerlendirmesi kullanmanın sonuçları
Değerlendirme Ölçütleri
  Toplam Katkısı (%)
Ara Sınav (%) 40
Kısa Sınavlar (%)
Ödevler (%)
Uygulamalar (%)
Laboratuar (%)
Projeler/Alan Çalışması (%)
Seminerler/Çalışma Grupları (%)
Final (%) 60
Diğer (%)
Toplam(%) 100
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar Ders notları öğrencilerle paylaşılacaktır.
Staj / Uygulama
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi

Ders Öğrenim Kazanımları

Program Yeterlilikleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

PY9

PY10

PY11

PY12

PY13

PY14

PY15

ÖÇ1

1

1

1

2

1

1

1

1

1

1

2

1

1

1

1

ÖÇ2

1

1

1

2

1

1

1

1

1

1

2

1

1

1

1

ÖÇ3

1

1

1

2

1

1

1

1

1

1

2

1

1

1

1

ÖÇ4

1

1

1

2

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

ÖÇ5

1

1

1

2

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

ÖÇ6

1

1

1

2

1

1

1

1

1

1

3

1

1

1

1

ÖÇ7

1

1

1

1

1

1

2

1

1

2

1

1

1

1

3

ÖÇ8

1

1

1

1

1

1

3

1

1

3

3

1

1

1

3

 Program Yeterlilikleri:

  Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık  lisans programımızdan mezun olan öğrenciler;

  1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının temel kavramlarını; kişilik, gelişim ve farklı uzmanlık alanlarına ilişkin psikolojik danışma kuramlarını; temel ilke ve tekniklerini açıklar.

  2. İnsan ve toplumun davranış, biliş ve duygularına; felsefi, sosyolojik, psikolojik ve eğitsel açıklamalar getirir.

  3. Normal ve normal dışı davranışlar gösteren bireyleri ya da özel gereksinimli bireyleri ayırt eder.

  4. Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetleri sunar.

  5. Alanın gerektirdiği mesleki değerleri, etik ilkeleri, etik kodları ve kuralları içselleştirir; mesleki uygulamalarında bunlara bağlı kalır; etik ikilem çözer.

  6. Oryantasyondan mesleki rehberliğe ve eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.

  7. Alanında edinmiş olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, çalıştığı bağlamdaki paydaşlarına (aileler, öğretmenler vb.) ve topluma eğitim hizmeti sunar.

  8. Etkili iletişim ve psikolojik danışma becerilerini; bilimsel ve kanıta dayalı bir kuramsal yaklaşım dahilinde, uygulayarak bireyle ve grupla psikolojik danışma hizmetlerini yürütür.

  9. Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.

  10. Test ve test dışı bireyi tanıma tekniklerini etkili şekilde kullanır; ihtiyaç doğrultusunda rehberlik programları hazırlar; kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki rehberlik faaliyetlerini planlar, uygular ve değerlendirir.

  11. Bilimsel araştırma basamaklarını izleyerek alanına ilişkin bir araştırmayı uzman gözetiminde planlayabilir, yürütebilir, basit istatistiksel analizleri gerçekleştirebilir ve sonuçları raporlaştırabilir.

  12. Kişisel ve profesyonel niteliğine katkıda bulunacak bilgi ve iletişim teknolojilerini (MS Office, Spss, bilimsel veritabanları vs.) temel-orta düzeyde düzeyde kullanabilir; B1 düzeyinde İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.

  13. Hem kişisel hem profesyonel yaşamında empatik anlayış, koşulsuz olumlu kabul  içtenlikle iletişim kurmaya sadık kalır; çok kültürlü olmaya ve kendini gerçekleştirmeye yönelmiş çaba gösterir.

  14. Bireyin esenliği ve iyi oluşunu gözeterek; birincil, ikincil ve üçüncül koruma düzeylerinde koruyucu-önleyici ruh sağlığı hizmeti sunar.

  15. Bireyi tanıma, bilgi toplama ve yayma, yerleştirme, izleme, oryantasyon, araştırma-değerlendirme ve çevreyle ilişkiler gibi rehberlik hizmetlerini çalıştığı kurumlarda bir bütünlük içinde uygular.