RPOS018*


Ders Adı Ders Kodu Bölüm Seviye
Çocuk ve Ergenlerde Zorbalık ve Şiddet RPOS018 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (2022/2023 Akademik Yılı ve Sonrası Program) Lisans

Dersin Yarıyılı
(Dersin Dönemi)
Eğitim Öğretim Yöntemleri
Krediler
Teori Uygulama Laboratuar Projeler/Alan Çalışması Seminerler/Çalışma Grupları Diğer Toplam Kredi AKTS Kredisi
06
(Bahar)
28 70 98 2 4

Ders Sorumluları
Dersin Sunulduğu Dil Türkçe (Turkish)
Dersin Türü Seçmeli
Ön Koşul
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin Amacı Bu dersin amacı, çocuk ve ergenlerde şiddet ve zorbalığın doğasının çok boyutlu şekilde ele alınması; farklı kuramsal çerçevelerle hazırlanmış birincil, ikincil ve üçüncül düzeyde önlemeyi amaçlayan kanıta dayalı çeşitli müdalelerin incelenmesi ve zorbalığı önlemeye yönelik bir müdahale tasarımı oluşturulmasıdır.
Dersin İçeriği Akran Zorbalığının Tarihsel Gelişimi, Yaygınlığı ve Günümüzdeki Durumu Akran Zorbalığının Sınıflandırılması Zorbalığa Dahil Olma Statüleri Akran Zorbalığı ve Zorbalık Mağduriyetini Açıklayan Kuramsal Yaklaşımlar Zorbalığa Dahil Olmanın Çocuk ve Ergenler Üzerindeki Etkileri Risk Faktörleri ve Koruyucu Süreçler Zorbalığı 3 Düzeyde Önleme
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) 1- Zorbalığı fark ederek, şiddet ve saldırganlıktan ayırt eder. 2- Zorbalığın gelişimini kuramsal temellerle açıklar. 3- Zorbalığın kısa ve uzun vadeli etkilerini bilir. 4- Zorbalığı önlemeye yönelik etkili müdahale örneklerini bilir. 5- Zorbalığı azaltma ve önlemeye yönelik özgün bir taslak müdahale geliştirir.
Dersin Veriliş Biçimi Örgün Öğretim
Dersin Gidişatı
Hafta Konular
1. Hafta Giriş: Dersin içeriği, önemi, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi
2. Hafta Akran Zorbalığının Tarihsel Gelişimi
3. Hafta Akran Zorbalığının Yaygınlığı ve Günümüzdeki Durumu
4. Hafta Akran Zorbalığının Sınıflandırılması
5. Hafta Zorbalığa Dahil Olma Statüleri
6. Hafta Akran Zorbalığı ve Zorbalık Mağduriyetini Açıklayan Kuramsal Yaklaşımlar
7. Hafta Zorbalığa Dahil Olmanın Çocuk ve Ergenler Üzerindeki Etkileri
8. Hafta Vize
9. Hafta Zorbalık Karşıtı Müdahale Programlarının Değerlendirilmesi
10. Hafta Zorbalık Karşıtı Müdahale Programlarının Değerlendirilmesi
11. Hafta Zorbalık Karşıtı Bir Program Tasarlama Adım ve İlkeleri
12. Hafta Özgün Müdahale Programlarının Geliştirilmesi
13. Hafta Özgün Müdahale Programlarının Geliştirilmesi
14. Hafta Özgün Müdahale Programlarının Geliştirilmesi
Değerlendirme Ölçütleri
  Toplam Katkısı (%)
Ara Sınav (%) 20
Kısa Sınavlar (%)
Ödevler (%) 20
Uygulamalar (%)
Laboratuar (%)
Projeler/Alan Çalışması (%)
Seminerler/Çalışma Grupları (%)
Final (%) 60
Diğer (%)
Toplam(%) 100
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar Orpinas, P., & Horne, A. M. (2006). Bullying prevention: Creating a positive school climate and developing social competence. American Psychological Association. Smith, P. K., Pepler, D., & Rigby, K. (Eds.). (2004). Bullying in schools: How successful can interventions be?. Cambridge University Press.
Staj / Uygulama
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi

Ders Öğrenim Kazanımları

Program Yeterlilikleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

PY9

PY10

PY11

PY12

PY13

PY14

PY15

ÖÇ1

4

5

3

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

3

1

ÖÇ2

5

5

3

1

1

1

2

1

1

1

1

1

1

3

1

ÖÇ3

4

4

3

1

1

1

2

1

1

1

1

1

1

4

1

ÖÇ4

4

5

3

1

1

2

4

2

1

2

1

1

1

5

1

ÖÇ5

4

5

3

1

1

4

5

3

1

4

1

1

1

5

1