Ders Sorumluları
|
|
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, çocuk ve ergenlerde şiddet ve zorbalığın doğasının çok boyutlu şekilde ele alınması; farklı kuramsal çerçevelerle hazırlanmış birincil, ikincil ve üçüncül düzeyde önlemeyi amaçlayan kanıta dayalı çeşitli müdalelerin incelenmesi ve zorbalığı önlemeye yönelik bir müdahale tasarımı oluşturulmasıdır.
|
Dersin İçeriği |
Akran Zorbalığının Tarihsel Gelişimi, Yaygınlığı ve Günümüzdeki Durumu
Akran Zorbalığının Sınıflandırılması
Zorbalığa Dahil Olma Statüleri
Akran Zorbalığı ve Zorbalık Mağduriyetini Açıklayan Kuramsal Yaklaşımlar
Zorbalığa Dahil Olmanın Çocuk ve Ergenler Üzerindeki Etkileri
Risk Faktörleri ve Koruyucu Süreçler
Zorbalığı 3 Düzeyde Önleme |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
1- Zorbalığı fark ederek, şiddet ve saldırganlıktan ayırt eder.
2- Zorbalığın gelişimini kuramsal temellerle açıklar.
3- Zorbalığın kısa ve uzun vadeli etkilerini bilir.
4- Zorbalığı önlemeye yönelik etkili müdahale örneklerini bilir.
5- Zorbalığı azaltma ve önlemeye yönelik özgün bir taslak müdahale geliştirir. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Giriş: Dersin içeriği, önemi, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi |
2. Hafta |
Akran Zorbalığının Tarihsel Gelişimi |
3. Hafta |
Akran Zorbalığının Yaygınlığı ve Günümüzdeki Durumu |
4. Hafta |
Akran Zorbalığının Sınıflandırılması
|
5. Hafta |
Zorbalığa Dahil Olma Statüleri
|
6. Hafta |
Akran Zorbalığı ve Zorbalık Mağduriyetini Açıklayan Kuramsal Yaklaşımlar
|
7. Hafta |
Zorbalığa Dahil Olmanın Çocuk ve Ergenler Üzerindeki Etkileri
|
8. Hafta |
Vize |
9. Hafta |
Zorbalık Karşıtı Müdahale Programlarının Değerlendirilmesi |
10. Hafta |
Zorbalık Karşıtı Müdahale Programlarının Değerlendirilmesi |
11. Hafta |
Zorbalık Karşıtı Bir Program Tasarlama Adım ve İlkeleri |
12. Hafta |
Özgün Müdahale Programlarının Geliştirilmesi |
13. Hafta |
Özgün Müdahale Programlarının Geliştirilmesi |
14. Hafta |
Özgün Müdahale Programlarının Geliştirilmesi |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
20 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
20 |
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Orpinas, P., & Horne, A. M. (2006). Bullying prevention: Creating a positive school climate and developing social competence. American Psychological Association.
Smith, P. K., Pepler, D., & Rigby, K. (Eds.). (2004). Bullying in schools: How successful can interventions be?. Cambridge University Press. |
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
Ders Öğrenim Kazanımları | Program Yeterlilikleri | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | PY14 | PY15 | ÖÇ1 | 4 | 5 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 3 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 3 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | ÖÇ4 | 4 | 5 | 3 | 1 | 1 | 2 | 4 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | ÖÇ5 | 4 | 5 | 3 | 1 | 1 | 4 | 5 | 3 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 |
|