MBS 009


Ders Adı Ders Kodu Bölüm Seviye
Eğitimde Program Geliştirme MBS 009 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (2022/2023 Akademik Yılı ve Sonrası Program) Lisans

Dersin Yarıyılı
(Dersin Dönemi)
Eğitim Öğretim Yöntemleri
Krediler
Teori Uygulama Laboratuar Projeler/Alan Çalışması Seminerler/Çalışma Grupları Diğer Toplam Kredi AKTS Kredisi
06
(Bahar)
28 - 90 118 3 4

Ders Sorumluları Dr. Öğrt. Üyesi Sevilay Aydemir
Dersin Sunulduğu Dil Türkçe (Turkish)
Dersin Türü Seçmeli
Ön Koşul
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin Amacı Bu dersi alan öğrenciler: Program geliştirme ile ilgili kavramsal ve kuramsal içerikleri açıklayabilir; Türkiye’deki öğretim programları ve program geliştirme çalışmlarını bu kavram ve kuramlar aracılığıyla analiz edebilir.
Dersin İçeriği Temel kavramlar, program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik ve toplumsal temeller ), eğitim programı tasarımı ve modeller, program geliştirme süreci (planlama, tasarı hazırlama, deneme- değerlendirme, programa süreklilik kazandırma ) , eğitim programları ile ilgili yeni yönelimler (etkin öğrenme, çoklu zeka, işbirliğine dayalı öğrenme, yaşam boyu öğrenme, yapılandırmacılık, yaratıcı düşünme, v.b ).
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) 1 Program geliştirme ile ilgili temel kavramları açıklar 2 Eğitim programının ögeleri arasındaki ilişkileri çözümler 3 Program geliştirmenin kuramsal temellerini açıklar 4 Eğitim programı tasarımlarını açıklar 5 Eğitimde program geliştirme modellerini açıklar 6 Türkiye’de kullanılan program geliştirme modeli ile diğer ülkelerde kullanılan modelleri karşılaştırır 7 Program geliştirme çalışma planı hazırlar 8 Planlamanın önemini fark eder 9 İhtiyaç belirleme tekniklerini açıklar 10 İhtiyacın belirleneceğe alana uygun teknikleri kullanır 11 İhtiyaç belirlemenin önemini fark eder 12 Program tasarısında bulunması gereken ögeleri açıklar 13 Program tasarısının alanda denenmesinin gerekçelerini açıklar 14 Farklı program değerlendirme yaklaşımlarını açıklar 15 Bir öğretim programı tasarısını değerlendirir
Dersin Veriliş Biçimi Örgün Öğretim
Dersin Gidişatı
Hafta Konular
1. Hafta Program geliştirmeyle ilgili temel kavramlar
2. Hafta Program türleri (Posner)
3. Hafta Program geliştirmenin temelleri
4. Hafta Program tasarımları
5. Hafta Programın Tasarlanması: Program geliştirmenin planlanması
6. Hafta Programın Tasarlanması: Programın öğeleri- Hedefler
7. Hafta Programın Tasarlanması: Programın öğeleri - İçerik
8. Hafta Programın Tasarlanması: Programın öğeleri – Eğitim durumları, öğrenme yaşantıları
9. Hafta Programın Tasarlanması: Programın öğeleri – Eğitim durumları, öğrenme yaşantıları
10. Hafta Programın Tasarlanması: Programın öğeleri – Eğitim durumları, öğrenme yaşantıları
11. Hafta Programların uygulanması
12. Hafta Programların değerlendirilmesi
13. Hafta Program okuryazarlığı ve öğretmenlerin program geliştirmedeki rolleri
14. Hafta Konu tekrarı ve özeti
Değerlendirme Ölçütleri
  Toplam Katkısı (%)
Ara Sınav (%) 40
Kısa Sınavlar (%)
Ödevler (%)
Uygulamalar (%)
Laboratuar (%)
Projeler/Alan Çalışması (%)
Seminerler/Çalışma Grupları (%)
Final (%) 60
Diğer (%)
Toplam(%) 100
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar Özcan Demirel. Program Geliştirme. Pegem Yayınları. 2010 Türkçe Veysel Sönmez. Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Anı Yayıncılık. 2009 Türkçe Fatma Varış. Program Geliştirme. Alkım Yayıncılık. 1996 Türkçe G.J. Posner. Analyzing the Curriculum. McGraw-Hill: Boston. 2004 Türkçe Özcan Demirel. Program Geliştirme. Pegem Yayınları. 2010 Türkçe Veysel Sönmez. Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Anı Yayıncılık. 2009 Türkçe Fatma Varış. Program Geliştirme. Alkım Yayıncılık. 1996 Türkçe G.J. Posner. Analyzing the Curriculum. McGraw-Hill: Boston. 2004 Türkçe Bilen, M. (1994). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Anı yayıncılık Türkçe Bloom, B. S. (1994). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. (Çev.: D. A. Özçelik.) Ankara: MEB Yayınevi. Türkçe Demirel, Ö. (2004). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (7. Baskı). Türkçe Doğan, H. (1997). Eğitimde program ve öğretim tasarımı. Ankara: Önder Matbaacılık. Türkçe Erden, M. (1995). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Pegem Yayıncılık Türkçe Ertürk, S. (1997). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan A.Ş Türkçe Hesapçıoğlu, M. (2008). Öğretim ilke ve yöntemleri eğitim programları ve öğretim (6. Türkçe Özçelik, D. A. (1991). Eğitim programları ve öğretim. Ankara: ÖSYM yayınları Türkçe Senemoğlu, N. (1997). Gelişim, öğrenme ve öğretme. Ankara: Usem Yayınları Türkçe Sönmez, V. (2005). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık Türkçe Şeker, H. (Editör). (2012). Eğitimde Program Geliştirme Kavramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık Türkçe Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme teori ve teknikler. Ankara: Alkım yay. Türkçe Yüksel, S. (2004). Örtük program. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Türkçe
Staj / Uygulama
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi