RPDZ305


Ders Adı Ders Kodu Bölüm Seviye
Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri RPDZ305 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (2022/2023 Akademik Yılı ve Sonrası Program) Lisans

Dersin Yarıyılı
(Dersin Dönemi)
Eğitim Öğretim Yöntemleri
Krediler
Teori Uygulama Laboratuar Projeler/Alan Çalışması Seminerler/Çalışma Grupları Diğer Toplam Kredi AKTS Kredisi
05
(Güz)
42 90 132 3 4

Ders Sorumluları Öğr. Gör. Neslihan Salman
Dersin Sunulduğu Dil Türkçe (Turkish)
Dersin Türü Zorunlu
Ön Koşul
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin Amacı Objectives of the course are to get students gain knowledge and skills on preparation , constitution and termination of the counseling process
Dersin İçeriği Professional help ,principles of counseling, process of counseling and its phases, basic counseling skills and techniques and their applications
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) Derse katılan ve yarıyıl sonunda başarılı olan öğrenciler; 1. Danışmanlığın basamaklarını bilmek 2. Danışanla nasıl yakınlık kuracağını bilmek 3. Danışanın sorunlarını değerlendirebilmek 4. Danışmanlıkta amaç oluşturabilmek 5. Strateji belirleyebilmek 6. Bilmek Duygularla ilgili müdahaleleri bilmek 7. Bilişsel müdahaleleri bilmek 8. Davranışsal müdahaleleri bilmek 9. Sonlandırma becerilerini bilmek
Dersin Veriliş Biçimi Örgün Öğretim
Dersin Gidişatı
Hafta Konular
1. Hafta Introduction
2. Hafta Psikolojik danısman olarak kendini tanıma
3. Hafta Psikolojik danısma basamak ve becerileri
4. Hafta Danısanla ilk iliskinin kurulması ve iletisim
5. Hafta Danısanın sorunlarını değerlendirme
6. Hafta Danısmada amaç olusturma
7. Hafta Strateji belirleme ve müdahale seçme
8. Hafta ARA SINAVI
9. Hafta Strateji belirleme ve müdahale seçme
10. Hafta Strateji belirleme ve müdahale seçme
11. Hafta Duygularla ilgili müdahaleler
12. Hafta Bilissel Müdahaleler
13. Hafta Davranısçı müdahaleler
14. Hafta behavioral interventions
Değerlendirme Ölçütleri
  Toplam Katkısı (%)
Ara Sınav (%) 40
Kısa Sınavlar (%)
Ödevler (%)
Uygulamalar (%)
Laboratuar (%)
Projeler/Alan Çalışması (%)
Seminerler/Çalışma Grupları (%)
Final (%) 60
Diğer (%)
Toplam(%) 100
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar Harold Hackney, Sherry , Cormier. ( 2008 ) Psikolojik Danısma Đlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. ( Tuncay Ergene Seher Aydemir Sevim Çev. ) Ankara : Mentis Yayıncılık.
Staj / Uygulama
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi

Ders Öğrenim Kazanımları

Program Yeterlilikleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

PY9

PY10

PY11

PY12

PY13

PY14

PY15

ÖÇ1

5

5

3

3

3

2

3

5

1

2

1

1

5

5

4

ÖÇ2

5

5

3

3

3

2

3

5

1

2

1

1

5

5

4

ÖÇ3

5

5

3

3

3

2

3

5

1

4

1

1

5

5

4

ÖÇ4

5

5

3

3

3

2

3

5

1

4

1

1

5

5

4

ÖÇ5

5

5

3

3

3

2

3

5

1

4

1

1

5

5

4

ÖÇ6

5

5

3

3

3

2

3

5

1

4

1

1

5

5

4

ÖÇ7

5

5

3

3

3

2

3

5

1

4

1

1

5

5

4

ÖÇ8

5

5

3

3

3

2

3

5

1

4

1

1

5

5

4

ÖÇ9

5

5

3

3

3

2

3

5

1

4

1

1

5

5

4

 Program Yeterlilikleri:

  Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık  lisans programımızdan mezun olan öğrenciler;

  1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının temel kavramlarını; kişilik, gelişim ve farklı uzmanlık alanlarına ilişkin psikolojik danışma kuramlarını; temel ilke ve tekniklerini açıklar.

  2. İnsan ve toplumun davranış, biliş ve duygularına; felsefi, sosyolojik, psikolojik ve eğitsel açıklamalar getirir.

  3. Normal ve normal dışı davranışlar gösteren bireyleri ya da özel gereksinimli bireyleri ayırt eder.

  4. Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetleri sunar.

  5. Alanın gerektirdiği mesleki değerleri, etik ilkeleri, etik kodları ve kuralları içselleştirir; mesleki uygulamalarında bunlara bağlı kalır; etik ikilem çözer.

  6. Oryantasyondan mesleki rehberliğe ve eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.

  7. Alanında edinmiş olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, çalıştığı bağlamdaki paydaşlarına (aileler, öğretmenler vb.) ve topluma eğitim hizmeti sunar.

  8. Etkili iletişim ve psikolojik danışma becerilerini; bilimsel ve kanıta dayalı bir kuramsal yaklaşım dahilinde, uygulayarak bireyle ve grupla psikolojik danışma hizmetlerini yürütür.

  9. Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.

  10. Test ve test dışı bireyi tanıma tekniklerini etkili şekilde kullanır; ihtiyaç doğrultusunda rehberlik programları hazırlar; kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki rehberlik faaliyetlerini planlar, uygular ve değerlendirir.

  11. Bilimsel araştırma basamaklarını izleyerek alanına ilişkin bir araştırmayı uzman gözetiminde planlayabilir, yürütebilir, basit istatistiksel analizleri gerçekleştirebilir ve sonuçları raporlaştırabilir.

  12. Kişisel ve profesyonel niteliğine katkıda bulunacak bilgi ve iletişim teknolojilerini (MS Office, Spss, bilimsel veritabanları vs.) temel-orta düzeyde düzeyde kullanabilir; B1 düzeyinde İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.

  13. Hem kişisel hem profesyonel yaşamında empatik anlayış, koşulsuz olumlu kabul  içtenlikle iletişim kurmaya sadık kalır; çok kültürlü olmaya ve kendini gerçekleştirmeye yönelmiş çaba gösterir.

  14. Bireyin esenliği ve iyi oluşunu gözeterek; birincil, ikincil ve üçüncül koruma düzeylerinde koruyucu-önleyici ruh sağlığı hizmeti sunar.

  15. Bireyi tanıma, bilgi toplama ve yayma, yerleştirme, izleme, oryantasyon, araştırma-değerlendirme ve çevreyle ilişkiler gibi rehberlik hizmetlerini çalıştığı kurumlarda bir bütünlük içinde uygular.

 

* Katkı Düzeyi:       1 Çok düşük     2 Düşük     3 Orta     4 Yüksek     5 Çok yüksek