Ders Adı | Ders Kodu | Bölüm | Seviye |
---|---|---|---|
Gelişim Psikolojisi 2 (Yetişkinlik ve Yaşlılık) | RPDZ201 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (2022/2023 Akademik Yılı ve Sonrası Program) | Lisans |
Dersin Yarıyılı (Dersin Dönemi) |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Teori | Uygulama | Laboratuar | Projeler/Alan Çalışması | Seminerler/Çalışma Grupları | Diğer | Toplam | Kredi | AKTS Kredisi | |
03 (Güz) |
28 | - | - | - | - | 60 | 88 | 2 | 3 |
Ders Sorumluları | Prof. Dr. Mustafa KILIÇ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe (Turkish) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ön Koşul | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dersin Amacı | Genç yetişkinlik döneminin başlangıcından yaşamın sonuna kadar insanın geçirdiği normal gelişim aşamalarının ve bu aşamalarda ortaya çıkabilecek sorunların incelenmesi. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dersin İçeriği | Genç, orta ve ileri yetişkinlik dönemlerinin bedensel, bilişsel duygusal, toplumsal, kişilik ve ahlâk gelişimi , bu dönemlerin sorunları ve bunlarla başetme yolları. Bu dönemlerle ilgili çeşitli kuramlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; 1. Genç yetişkinlik, orta yetişkinlik ve yaşlılık dönemlerinin temel özelliklerini bilir. 2. Genç yetişkinlik, orta yetişkinlik ve yaşlılık dönemlerine özgü gelişim görevlerini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dersin Veriliş Biçimi | Örgün Öğretim | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dersin Gidişatı |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Değerlendirme Ölçütleri |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar | Bacanlı, H. & Işık, Ş. (2018). Yetişkinlik ve Yaşlılık Psikolojisi. Ankara: Pegem Akademi. Baymur, F. (1993). Genel Psikoloji. Bilim ve Kültür Eserleri Dizisi. İstanbul: İnkılâp Kitapevi. Beauvoir, S. (1991). Olgunluk Çağı-I. Betül Onursal (Çev.) İstanbul: Payel Yayınları. Beauvoir, S. (1991). Olgunluk Çağı-II. Betül Onursal (Çev.) İstanbul: Payel Yayınları. Beauvoir, S. (1970). Yaşlılık-II. Betül Onursal (Çev.) İstanbul: Milliyet Yayın Ltd. Yayınları Çelen, N. (2007). Ergenlik ve Genç Yetişkinlik-Bir Yaşam Süreci. İstanbul: Papatya Yayıncılık Eğitim. Duben, A. (2018). Yaşlanma ve Yaşlılık: Disiplinlerarası Bakış Açıları. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Kılıç, M. (2013). Gerçek Yaşam Tadında: Gelişim Dönemleri-3. Ankara: Pegem Akademi. Onur, B. (1997). Gelişim Psikolojisi-Yetişkinlik Yaşlılık Ölüm. Ankara: İmge Kitapevi. Santrock, J. (2012). Yaşam Boyu Gelişim-Gelişim Psikolojisi. Galip Yüksek (Çev. Ed.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Schipper, M. ( 2010). Erkek Acı Çeker Kadının Ruhu Duymaz-Dünya Dillerinden Atasözleriyle Kadınlar. İstanbul: NTV Yayınları. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Staj / Uygulama | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans programımızdan mezun olan öğrenciler; 1. Psikolojik danışma ve rehberlik alanının temel kavramlarını; kişilik, gelişim ve farklı uzmanlık alanlarına ilişkin psikolojik danışma kuramlarını; temel ilke ve tekniklerini açıklar. 2. İnsan ve toplumun davranış, biliş ve duygularına; felsefi, sosyolojik, psikolojik ve eğitsel açıklamalar getirir. 3. Normal ve normal dışı davranışlar gösteren bireyleri ya da özel gereksinimli bireyleri ayırt eder. 4. Kariyer gelişimi kuramları, karar verme modelleri ve işgücü piyasası koşulları temelinde bireylere, kariyer gelişimleri sürecinde kendilerini tanımalarını, anlamalarını ve uygun kararlar vermelerini kolaylaştıracak hizmetleri sunar. 5. Alanın gerektirdiği mesleki değerleri, etik ilkeleri, etik kodları ve kuralları içselleştirir; mesleki uygulamalarında bunlara bağlı kalır; etik ikilem çözer. 6. Oryantasyondan mesleki rehberliğe ve eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular. 7. Alanında edinmiş olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, çalıştığı bağlamdaki paydaşlarına (aileler, öğretmenler vb.) ve topluma eğitim hizmeti sunar. 8. Etkili iletişim ve psikolojik danışma becerilerini; bilimsel ve kanıta dayalı bir kuramsal yaklaşım dahilinde, uygulayarak bireyle ve grupla psikolojik danışma hizmetlerini yürütür. 9. Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 10. Test ve test dışı bireyi tanıma tekniklerini etkili şekilde kullanır; ihtiyaç doğrultusunda rehberlik programları hazırlar; kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki rehberlik faaliyetlerini planlar, uygular ve değerlendirir. 11. Bilimsel araştırma basamaklarını izleyerek alanına ilişkin bir araştırmayı uzman gözetiminde planlayabilir, yürütebilir, basit istatistiksel analizleri gerçekleştirebilir ve sonuçları raporlaştırabilir. 12. Kişisel ve profesyonel niteliğine katkıda bulunacak bilgi ve iletişim teknolojilerini (MS Office, Spss, bilimsel veritabanları vs.) temel-orta düzeyde düzeyde kullanabilir; B1 düzeyinde İngilizce yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. 13. Hem kişisel hem profesyonel yaşamında empatik anlayış, koşulsuz olumlu kabul içtenlikle iletişim kurmaya sadık kalır; çok kültürlü olmaya ve kendini gerçekleştirmeye yönelmiş çaba gösterir. 14. Bireyin esenliği ve iyi oluşunu gözeterek; birincil, ikincil ve üçüncül koruma düzeylerinde koruyucu-önleyici ruh sağlığı hizmeti sunar. 15. Bireyi tanıma, bilgi toplama ve yayma, yerleştirme, izleme, oryantasyon, araştırma-değerlendirme ve çevreyle ilişkiler gibi rehberlik hizmetlerini çalıştığı kurumlarda bir bütünlük içinde uygular.
|