Ders Sorumluları
|
|
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Dersin bir önkoşulu bulunmamaktadır.
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
- |
Dersin Amacı |
-Temel dil becerilerini üniversite öğrencilerinin düzeyi ve gereksinimleri doğrultusunda geliştirmek ve pekiştirmek
-Doğru ve güzel ifadenin ne olduğunu, dilin unsurlarını başarılı bir şekilde kullanmanın önemini öğretmek
-Bireylere etkili iletişim becerisini aşılamak ve bunun için temel olarak kendi dilinin özelliklerini aktarmak
-Eleştirel, sorgulayıcı, yorumlayıcı, yaratıcı düşünme ve kurallarıyla ifade etme alışkanlığı kazandırmak
|
Dersin İçeriği |
Türk Dili dersi; kişiler ve kitleler arasındaki iletişimin temeli olan dil becerilerini eş güdümlü şekilde geliştirmek, Türkçenin yapı ve işleyiş özelliklerini kavratmak, dili türüne göre gerek yazılı ve gerekse sözlü anlatımda kullanma yeteneğini kazandırmak, ana dili şuuruna sahip gençler yetiştirmek amacıyla üniversite öğrencilerine sunulmaktadır.
|
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
-Türkçeyi doğru ve etkin konuşma kurallarına uygun, iyi bir iletişime ve anlamaya imkân sağlayacak şekilde estetik olarak kullanabilme
-Yazı dilinin özelliklerine, işleyiş ve kurallarına hâkim olarak yazabilme
-Metinler aracılığıyla söz varlığını geliştirebilme
-Genel anlatım bozuklukların dikkat ederek dili kullanabilme
-Topluluk önünde sunum yapabilme becerisine sahip olma, bilgi ve düşüncelerini başkalarının anlayabileceği düzeyde ifade edebilme
-Düşündüğünü, gözlem ve yaşantılarını yazabilme, üretme ve yorum getirme yeterliliği kazabilme
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Tanışma/Türk Dili dersinin içeriği ve amaçları.
|
2. Hafta |
Dil: Dilin Ortaya Çıkışı/ Dilin Niteliği ve Özellikleri
|
3. Hafta |
Dil ve iletişim ilişkisi / Dil ve kültür ilişkisi / Dil ve düşünce ilişkisi
|
4. Hafta |
Dille ilgili diğer kavramlar: Konuşma dili-yazı dili-lehçe-ağız-argo |
5. Hafta |
Other language-related concepts: Artificial language-specific language-measured language, etc.
|
6. Hafta |
Türkçenin Özellikleri: Yapısal/ Kaynaksal/ Sözdizimsel Özellikler |
7. Hafta |
Türkçenin Yazım Özellikleri ve Noktalama İşaretleri
|
8. Hafta |
Ara Sınav
|
9. Hafta |
Dil Devrimi: Nedenleri ve Sonuçları
|
10. Hafta |
Dünya Dillerinin Sınıflandırılması/ Dil Aileleri
|
11. Hafta |
Türkçenin Bugünkü Durumu: Türkçede Yabancı Sözcükler |
12. Hafta |
Dil Kullanımındaki Yanlışlar-1: Anlam Bakımından Yanlışlar
|
13. Hafta |
Dil Kullanımındaki Yanlışlar-2: Yapı Bakımından Yanlışlar
|
14. Hafta |
Anlatım Bozuklukları
|
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
20 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
20 |
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
ADALI, Oya (2003). Anlamak ve Anlatmak. İstanbul: Pan Yayıncılık
AKSAN, Doğan (2000). Her Yönüyle Dil- Ana Çizgileriyle Dil Bilim. Ankara: TDK Yayınları
AKSAN, Doğan (1998). Türkçenin Gücü. Ankara: Bilgi Yayınevi.
AKSAN, Doğan (2000). Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugünü, Yarını. Ankara: Bilgi Yayınevi.
BANGUOĞLU, Tahsin (2015). Türkçenin Grameri. Ankara: TDK Yayınları.
CAN, Kaya (1999-2001). Üniversite ve Yüksekokullar İçin Türk Dili. İstanbul: Kıral Matbaası.
ÇOTUKSÖKEN, Yusuf (2001). Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili I, II. İstanbul: Papatya Yayıncılık.
DEMİR, Nurettin; EMİNE, Yılmaz (2009). Türk Dili: Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
ERGİN, Muharrem (2009). Üniversiteler İçin Türk Dili. İstanbul: Bayrak Basım Yayın Dağıtım.
GÜNAY, Doğan (2003): Metin Bilgisi. İstanbul: Multılıngual Yayınları.
GÜNAY, Doğan (2004). Dil ve İletişim. İstanbul: Multılıngual Yayınları.
KARAHAN, Leyla (1999): Türkçede Söz Dizimi. Ankara: Akçağ Yayınları.
KAVCAR, Cahit vd. (2009): Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Anı Yayıncılık.
KORKMAZ, Zeynep (2003): Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi). Ankara: TDK Yayınları.
ÖZDEMİR, Emin (2007): Yazınsal Türler. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
ÖZDEMİR, Emin (2010). Anlatım Sanatı/Kompozisyon. İstanbul: Remzi Kitabevi.
UÇAR, İlhan (2007). İletişim Beden Dili ve Sunum Teknikleri. Ankara: Cantekin Matbaacılık
VURAL, Birol (2006). Doğru ve Güzel Konuşma/Uygulama ve Örneklerle. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
YAKICI, Ali vd. (2005). Türkçe-2 Sözlü Anlatım. Ankara: Bilge Yayınları.
Güncel Türkçe Sözlük ve Yazım Kılavuzu. Ankara: Türk Dil Kurumu. www.tdk.gov.tr/
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | | | | 3 | | 2 | | | | 5 | | | | ÖÇ2 | | | | 3 | | 2 | | | | 5 | | | | ÖÇ3 | | | | 3 | | 2 | | | | 5 | | | | ÖÇ4 | | | | 3 | | 2 | | | | 5 | | | | ÖÇ5 | | | | 3 | | 2 | | | | 5 | | | | ÖÇ6 | | | | 3 | | 2 | | | | 5 | | | |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |