Ders Sorumluları
|
|
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu derste, öğrencilere Türk Dilinin özellikleriyle kuralları ve temel dilbilgisi vererek, okuduğunu anlama, yazma ve konuşma becerilerini kazandırmak amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği |
Bu ders, Türk Dili bilincinin geliştirilmesi; dil-düşünce ilişkisinin öneminin vurgulanması ve bilimsel ve teknolojik alanda üretken, yaratıcı olunması için dil-düşünce ilişkisinin geliştirilmesi konularından oluşur. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin Türk Dili ile ilgili elde edeceği kazanımlar şunlardır; 1- Dilin tanımını yapabilme, 2- Dünya dilleri hakkında fikir edinebilme, 3- Okuma, anlama, sözlü ve yazılı anlatma, kendini ifade edebilme, 4- İşletme alanıyla ilgili belgeler hazırlayabilme, 5- Sözlü veya yazılı olarak sunum yapabilme. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Tanışma/Türk Dili dersinin içeriği ve amaçları
|
2. Hafta |
Sözlü Anlatım Türleri (Açıkoturum, Sempozyum, Forum, Panel, Münazara, Söyleşi vb.)
|
3. Hafta |
Anlatım Bozuklukları
|
4. Hafta |
Eleştirel Düşünme
|
5. Hafta |
Yazılı Anlatım Türleri-İşlevsel Türler-1: Dilekçe
|
6. Hafta |
Yazılı Anlatım Türleri-İşlevsel Türler-2: Tutanak
|
7. Hafta |
Yazılı Anlatım Türleri-İşlevsel Türler-3: Niyet Mektubu |
8. Hafta |
Yazılı Anlatım Türleri-İşlevsel Türler-4: Özgeçmiş |
9. Hafta |
Anlatımda Biçimleri ve düşünceyi geliştirme yolları/ Anlatımda bakış açısı |
10. Hafta |
Yazılı Anlatım Türleri-Öğretici ve Bilgilendirici Türler: Rapor ve Araştırma Raporu |
11. Hafta |
Yazılı Anlatım Türleri-Öğretici ve Bilgilendirici Türler: Makale ve Köşe Yazısı |
12. Hafta |
Yazılı Anlatım Türleri-Öğretici ve Bilgilendirici Türler: Deneme |
13. Hafta |
Metin/Kompozisyon Oluşturma |
14. Hafta |
Anlatım bozuklukları, söyleyiş bozuklukları |
15. Hafta |
Yanlış anlamda kullanma Amaca uygun sözcük kullanma Sözcüğü cümlede uygun yerde kullanma Resmi Yazışmalar ve Yazışma Teknikleri |
16. Hafta |
Sözlü anlatım türlerinden toplu anlatım türleri. |
17. Hafta |
Panel, sempozyum, forum (uygulamalı olarak) |
18. Hafta |
Açıkoturum, söyleşi, görüşme (mülakat) (uygulamalı olarak) |
19. Hafta |
Tartışma, münazara |
20. Hafta |
Yazılı anlatım türleri |
21. Hafta |
Resmi yazışmalar ve yazışma teknikleri |
22. Hafta |
Dilekçe, özgeçmiş, başvuru yazısı |
23. Hafta |
Rapor ve rapor yazma teknikleri; Rapor türleri (İnceleme, denetleme, araştırma raporu) |
24. Hafta |
Makale-deneme-köşe yazısı |
25. Hafta |
Eleştiri-bilimsel makale
|
26. Hafta |
Çeşitli ortamlarda dilin kullanımı uygulamaları |
27. Hafta |
Genel Tekrar |
28. Hafta |
Sınavlar |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
30 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
70 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
ADALI, Oya (2003). Anlamak ve Anlatmak. İstanbul: Pan Yayıncılık
AKSAN, Doğan (2000). Her Yönüyle Dil- Ana Çizgileriyle Dil Bilim. Ankara: TDK Yayınları
AKSAN, Doğan (1998). Türkçenin Gücü. Ankara: Bilgi Yayınevi.
BANGUOĞLU, Tahsin (2015). Türkçenin Grameri. Ankara: TDK Yayınları.
CAN, Kaya (1999-2001). Üniversite ve Yüksekokullar İçin Türk Dili. İstanbul: Kıral Matbaası.
ÇOTUKSÖKEN, Yusuf (2001). Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili I, II. İstanbul: Papatya Yayıncılık.
DEMİR, Nurettin; YILMAZ, Emine (2009). Türk Dili: Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
ERGİN, Muharrem (2009). Üniversiteler İçin Türk Dili. İstanbul: Bayrak Basım Yayın Dağıtım.
GÜNAY, Doğan (2003): Metin Bilgisi. İstanbul: Multılıngual Yayınları.
GÜNAY, Doğan (2004). Dil ve İletişim. İstanbul: Multılıngual Yayınları.
KAVCAR, Cahit vd. (2009): Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Anı Yayıncılık.
ÖZDEMİR, Emin (2007): Yazınsal Türler. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
ÖZDEMİR, Emin (2010). Anlatım Sanatı/Kompozisyon. İstanbul: Remzi Kitabevi.
UÇAR, İlhan (2007). İletişim Beden Dili ve Sunum Teknikleri. Ankara: Cantekin Matbaacılık
YAKICI, Ali vd. (2005). Türkçe-2 Sözlü Anlatım. Ankara: Bilge Yayınları.
VURAL, Birol (2006). Doğru ve Güzel Konuşma/Uygulama ve Örneklerle. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
Güncel Türkçe Sözlük ve Yazım Kılavuzu. Ankara: Türk Dil Kurumu. www.tdk.gov.tr/ |
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | | 4 | | 5 | | 4 | 4 | | | | 4 | | | ÖÇ2 | 5 | 4 | | 4 | | | 4 | | 4 | | | | | ÖÇ3 | 4 | | 4 | 4 | | | | 4 | | | 5 | | | ÖÇ4 | | 4 | | | | | 3 | 5 | | | 4 | 5 | | ÖÇ5 | 4 | | 4 | 5 | | | | 4 | 4 | | | 5 | |
|