Ders Sorumluları
|
|
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Dünya ekonomisinin bütüncül olarak ve ampirik veriler temelinde incelenmesi amaçlanmaktadır. Dünya ekonomisi sadece küreselleşme odaklı bir kavramsallaştırma ekseninde değil, temel ekonomik hareketler ve eğilimler ile bunları açıklayan kuramlar zemininde incelenecektir. Böylece, dünya ekonomisini oluşturan dinamikler ve bu dinamiklerin farklılaşma biçimleri ortaya konulabilecektir.
Dünya ekonomisinin, dersi alanların seçecekleri ülkelerin, dış ticaret yapılarının oran-değer, partner ve işlem dengeleri bakımından analizi yapılarak, sadece kuramsal olarak değil sayısal verileri çözümleyebilme bakımından da pratik beceriler edindirilmesi kapsamında kavranılabilmesi amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği |
Ders, üç bölümden oluşmaktadır. Derste, öncelikle, dünya ekonomisini açıklamaya yönelik kuramlar ele alınacaktır. Bu kuramlar, liberal, marxist ve dünya sistemleri kuramlarından oluşmaktadır. Kuramsal tartışmaların yapılmasından sonra dersin ağırlık noktası, dünya ekonomisini hem günümüz hem de geçmiş eğilimleri itibariyle amprik veriler kullanarak analiz etmek olarak öne çıkacaktır. Bu iki biçimde yapılacaktır: Dünya ekonomisi, temel sektörlerden hareketle ve bu sektörlere ilişkin veriler kullanılarak kuramsal-amprik olarak çözümlenecek; dünya ekonomisi; bölgesel yoğunlaşmalar; ülke örnekleri ve genel eğilimler kapsamında ele alınacaktır.
Dünya ekonomisi; 1. ticaret odaklı olarak, ülkelerin birbirleriyle yapmış oldukları ithalat ve ihracatın a. oranı ve miktarı, b. ithalat ve ihracat yapan ülke partnerleri, c. ithalatın ve ihracatın mal bileşenleri, d. dış ticaret ile cari işlemler dengesi ilişkisi, 2. ticaret yapılan ülke ve metaların yapısal ekonomik niteliklerinin GSMH-GSYİH kapsamında çözümlenmesi ve 3. ticaret odaklı olarak dünya ekonomisinde ortaya çıkan ayrışmalar, gruplaşmalar kapsamında olmak üzere, gelişmiş, gelişmekte olan ve az gelişmiş ülke ekonomilerinin konum farklılıklarının saptanması ve tartışılması temelinde ele alınacaktır. Bu ele alış biçimi sadece günümüz küresel ekonomisi odaklı olarak yapılmayacak, dünya ekonomisinin konjonktürel olarak farklı dönemleri ile zaman serileri temelinde karşılaştırmalar da yapılarak gelişme trendindeki farklılaşmalar ortaya çıkartılarak tartışılacaktır.
|
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
1.Uluslararası mal, hizmet, işgücü ve sermaye akımlarının gelişimini ve karşılıklı etkileşimini kavrayabilme
2.Uluslararası ticaret teorileri ile somut dünyadaki gelişmeler arasında ilişki kurabilme
3.Uluslararası finansal hareketler ve finansal krizler ilişkisini çözümleyebilme
4.Küreselleşmenin gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelere etkilerini karşılaştırabilme |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Giriş |
2. Hafta |
Dünya Ekonomisine Genel Bakış |
3. Hafta |
Dünya Ekonomisine Yaklaşımlar (I)
Dünya Sistemi Kuramı |
4. Hafta |
Dünya Ekonomisine Yaklaşımlar (II)
Dünya-Sistemleri Kuramı |
5. Hafta |
Dünya Ekonomisine Yaklaşımlar (III)
Emperyalizm Kuramları |
6. Hafta |
Dünya Ekonomisine Yaklaşımlar (IV)
Liberal Yaklaşımlar
|
7. Hafta |
Dünya Ekonomisinin Yapısal Boyutları (I)
Dünya Ekonomisi ve Sanayi-Tarım
|
8. Hafta |
Dünya Ekonomisinin Yapısal Boyutları (II)
Dünya Ekonomisi ve Ticaret-Finans
|
9. Hafta |
Dünya Ekonomisinin Temel Sorunları (I)
Temel Göstergeler Bazında Azgelişmişlik
|
10. Hafta |
Dünya Ekonomisinin Temel Sorunları (II)
Büyüme ve İşgücü
|
11. Hafta |
Dünya Ekonomisinin Temel Sorunları (III)
Bölüşüm
|
12. Hafta |
Dünya Ekonomisi Çözümleme Örnekleri (I)
Bölgeselleşme Eğilimleri Bazında
|
13. Hafta |
Dünya Ekonomisi Çözümleme Örnekleri (II)
Ülke Bazında Eğilimler
|
14. Hafta |
Dünya Ekonomisi Çözümleme Örnekleri (III)
Genel Eğilimler
|
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Her dönem güncellenen makaleler |
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 5 | | 2 | 4 | 2 | 4 | 4 | 3 | 5 | 2 | | 2 | 5 | ÖÇ2 | 5 | | 2 | 4 | 2 | 3 | 2 | 2 | 4 | | | | 5 | ÖÇ3 | 5 | | 2 | 3 | 2 | 4 | 3 | 5 | 4 | | 2 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | | 2 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | | | | 5 |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |