Ders Sorumluları
|
Doç. Dr. Aslıhan Erman Aslanoğlu |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
- |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
- |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, psikolojide kullanılan ölçüm araçlarının tarihçesini, gelişim sürecini ve çeşitlerini aktarmak, uygulamada kullanılan belli başlı psikolojik ve nöropsikolojik testleri tanıtmak, uygulama kurallarını materyaller eşliğiyle anlatmak ile bazı testlerin puanlama, yorumlama ve psikometrik özelliklerini aktarmaktır. |
Dersin İçeriği |
Psikolojik testlere ilişkin temel kavram ve ilkeler, bireysel ve grup zekâ testleri, başarı, yetenek ve testleri, ilgi envanterleri, bazı test ve envanterlerin uygulanması ve değerlendirilmesi. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
1.Psikolojik testlerle ilgili temel kavramları açıklar.
2.Psikolojik testlerin tarihçesindeki önemli gelişmeleri sıralar.
3.Psikolojik testlerin psikometrik özelliklerini açıklar.
4.Psikolojik testlere ilişkin yaklaşımları sınıflar.
5.Psikolojik testlerin çeşitlerini karşılaştırır.
6.Psikolojik testlerin bireysel farklılıklara ilişkin olarak kullanımında karşılaşabileceği problemleri çözer.
7.Psikolojik testlerin kullanılması, uygulanması ve yorumlanmasına ilişkin etik ilkelere örnekler verir.
8.Psikolojik testlerden seçer ve uygular. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Dersin Tanıtımı ve Yapılandırılması.
|
2. Hafta |
Testlerin amaç ve türleri
|
3. Hafta |
Psikolojik testler ve tarihsel gelişimi.
|
4. Hafta |
Psikolojik testlerin psikometrik özellikleri: Geçerlik ve türleri.
|
5. Hafta |
Psikolojik testlerin psikometrik özellikleri: Güvenirlik ve türleri.
|
6. Hafta |
Eğitimde ve psikolojide ölçme standartları ve etik
|
7. Hafta |
Başarı testleri
|
8. Hafta |
Ara Sınav
|
9. Hafta |
Yeteneğin ölçülmesi
|
10. Hafta |
Kişiliğin ölçülmesi
|
11. Hafta |
İlgilerin ölçülmesi
|
12. Hafta |
Tutumların ölçülmesi
|
13. Hafta |
Gelişim testler
|
14. Hafta |
Psikolojik ölçme araçlarının geliştirilmesi ve uyarlanması
|
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
- |
Ödevler (%) |
20 |
Uygulamalar (%) |
- |
Laboratuar (%) |
- |
Projeler/Alan Çalışması (%) |
- |
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
- |
Final (%) |
40 |
Diğer (%) |
- |
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
1. Cohen, R. J. (2018). Psikolojik Test ve Değerlendirme; Testler ve Ölçmeye Giriş. Ankara: Nobel.
2. Özgüven, İ. E .(2017) Psikolojik Testler. Ankara: Nobel.
3. Murphy, K. R. & Davidshofer, C. D. (1991). Psychological testing: Principles and applications. Second Edition. New Jersey: Prentice Hall.Öner, N. (2007) Türkiye’de Sık Kullanılan Ölçekler, Boğaziçi Üniversitesi yayınları.
4. Kuzgun, Y.& Bacanlı, F. (2006) RPD’de Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi, Ankara: Nobel yayıncılık
5. Aiken, L.R. (2000). Psychological testing and assesment. Tenth Edition. Allyn and Bacon. USA.
6. Akkoyun, F. (1994). Projektif teknikler. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
|