Ders Sorumluları
|
Dr.Öğrt.Üyesi Muhittin ŞAHİN |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
- |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
- |
Dersin Amacı |
Türk tarihinin en eski dönemlerinden günümüze kadar geçen sürede eğitim sisteminin öğretilmesi, değişik dönemlerde uygulanan eğitim politikalarının başarılı ve başarısız yönlerinin gösterilmesi, eğitim sistemimizin sorgulanmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği |
Türk Eğitim Tarihi adlı ders, Türk tarihinin en eski dönemlerinden günümüze kadar geçen sürede eğitim etkinliğinin öğretilmesi ve kurumsal yapısının tanıtılmasını, öğrenilen bilginin toplumsal sorunlarla sentezlenmesini, eğitim tarihini bilmenin ve onu anlamanın geleceğin inşa edilebilmesindeki rolünün farkına varılmasını içerir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi alıp başarıyla tamamlayanların aşağıdaki kazanımları edinmeleri beklenmektedir:
1. Türk eğitiminin İslamiyet öncesinden günümüze nasıl bir değişim ve dönüşüm geçirdiğini tanır.
2. Toplumsal sorunlara eğitim yolu ile çözüm üretme çabasındaki düşünceleri ve akımları tanır.
3. Eğitim tarihini bilmenin ve sentezleyebilmenin geleceğin inşasındaki önemini bilir.
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Dersin tanıtımı: Türk eğitim tarihinin konusu, yöntemi ve kaynakları
|
2. Hafta |
İlk Türk devletlerinde eğitim: Hunlar, Göktürkler, Uygurlar
|
3. Hafta |
İlk Müslüman Türk devletlerinde eğitim: Karahanlılar, Selçuklular, Anadolu Beylikleri
|
4. Hafta |
Osmanlı Devleti’nde eğitim: İlk yenileşme hareketlerine kadar eğitim sistemi
|
5. Hafta |
Osmanlı Devleti’nde eğitim: Tanzimat’a kadar eğitimde yenileşme hareketleri
|
6. Hafta |
Osmanlı Devleti’nde eğitim: Tanzimat’tan Cumhuriyete modern eğitim sisteminin kuruluşu: Tanzimat Dönemi
|
7. Hafta |
Arasınav
|
8. Hafta |
Osmanlı Devleti’nde eğitim: Tanzimat’tan Cumhuriyete modern eğitim sisteminin kuruluşu: Meşrutiyet Dön.
|
9. Hafta |
Osmanlı Devleti’nde eğitim: Tanzimat’tan Cumhuriyete modern eğitim sisteminin kuruluşu: Meşrutiyet Dön.
|
10. Hafta |
Osmanlı Devleti’nde eğitim: Tanzimat’tan Cumhuriyete modern eğitim sisteminin kuruluşu: Milli Müc.Dönemi
|
11. Hafta |
Türkiye Cumhuriyeti’nde eğitim: temelleri, yapısı, kuruluşu ve gelişimi
|
12. Hafta |
Türkiye Cumhuriyeti’nde eğitim: temelleri, yapısı, kuruluşu ve gelişimi
|
13. Hafta |
Osmanlı ve Anadolu coğrafyası dışındaki Türk Devletlerinde eğitimin seyri
21.yy’da Türk dünyasında eğitim: ortak hedefler, dil, ve alfabe birliği, ortak tarih yazma çalışmaları
|
14. Hafta |
Dersin kapanış Tartışması: Başlangıçtan bugüne öğretmen yetiştirme süreci |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
- |
Ödevler (%) |
- |
Uygulamalar (%) |
- |
Laboratuar (%) |
- |
Projeler/Alan Çalışması (%) |
- |
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
- |
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
- |
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Ana Kaynak:
Doğan, İsmail. (2018). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Ek Kaynaklar:
Gencer, Mustafa. Jöntürk Modernizmi ve Alman Ruhu: 1908- 1918 Dönemi Türk-Alman İlişkileri ve Eğitim. İletişim Yay.
Gündüz, Mustafa. Maariften Eğitime: Tanzimat’tan Cumhuriyete Eğitim Düşüncesinde Dönüşüm. Doğu-Batı Yayınları.
Üstel, Füsun. “Makbul Vatandaş”ın Peşinde: II.Meşrutiyet’ten Bugüne Vatandaşlık Eğitimi. İletişim Yayınları.
Somel, Selçuk Akşin. Osmanlı’da Eğitimin Modernleşmesi (1839-1908): İslamlaşma, Otokrasi ve Disiplin. İletişim Yay.
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
|