Ders Sorumluları
|
Öğr. Gör. Neslihan Salman |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
- |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
- |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı öğrencilerin Okul PDR hizmetlerinin tarihsel gelişimi, ilkeleri, PDR modelleri ve yaklaşımları, temel hizmetleri/müdahaleleri ve okul psikolojik danışmanının rol ve görevleri, gelişimsel ve önleyici yaklaşımların amaç ve ilkeleri, yaşam becerileri, pozitif genç gelişimi yaklaşımları hakkında bilgi kazanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği |
PDR’ye ilişkin temel kavram ve ilkeler, PDR’nin tarihçesi, alanı ve dalları; kullanılan araştırma ve değerlendirme yöntemleri, psikolojik danışma süreci, psikolojik danışma kuramları, okul danışmanlığı modelleri (geleneksel ve gelişimsel), okul danışmanlığı yaklaşımları (kriz yönelimli, iyileştirici-çare bulucu, önleyici ve gelişimsel), geleneksel okul danışmanlığı modelinin amacı, ilkeleri, geleneksel okul psikolojik danışmanının rol ve işlevleri, gelişimsel okul danışmanlığı modelinin amacı, ilkeleri ve programı (Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programı), temel hizmetleri/müdahaleleri ve gelişimsel okul danışmanının rol ve işlevleri; PDR’de gelişimsel ve önleyici yaklaşımın amacı ve ilkeleri, gelişimsel yaklaşımda yaşam becerileri eğitiminin önemi, pozitif genç gelişimi yaklaşımları ve önleyici yaklaşımda önleme düzeyleri (temel, ikinci ve üçüncü düzey). |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi alıp başarıyla tamamlayanların aşağıdaki kazanımları edinmeleri beklenmektedir:
1. PDR hizmetlerinin tarihsel gelişimini bilir.
2. PDR hizmetlerinin dallarını bilir.
3. Geleneksel rehberlik modelinin amacını, ilkelerini, yapısını açıklar.
4. Gelişimsel rehberlik modelinin amacını, ilkelerini, yapısını açıklar.
5. Geleneksel ve gelişimsel modellerin farklarını bilir.
6. Gelişimsel-önleyici PDR hizmetinin kapsamını açıklar.
7. Gelişimsel yaklaşımda yaşam becerileri eğitiminin önemini açıklar.
8. Önleyici rehberliğin düzeylerini bilir.
9. PDR’nin üç gelişim alanının kapsamını bilir.
10. Okul PDR hizmetlerinde kullanılan müdahaleleri bilir.
11. Okul psikolojik danışmanının rol ve işlevlerini bilir.
12. Pozitif genç gelişimi yaklaşımlarını bilir.
13. MEB PDR yönetmeliğini bilir.
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Dersin tanıtılması |
2. Hafta |
PDR hizmetlerinin tarihsel gelişimi ve PDR’nin alt dalları |
3. Hafta |
Psikolojik danışma süreci ve psikolojik danışma kuramları |
4. Hafta |
Geleneksel ve gelişimsel rehberlik modelleri |
5. Hafta |
Eğitsel, mesleki ve kişisel-sosyal rehberlik |
6. Hafta |
Okul danışmanlığı yaklaşımları, gelişimsel-önleyici PDR hizmetleri |
7. Hafta |
Gelişimsel yaklaşımda yaşam becerileri eğitimi |
8. Hafta |
ARA SINAV |
9. Hafta |
Gelişimsel okul danışmanlığı modelinin amacı, ilkeleri ve programı (Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programı), |
10. Hafta |
Pozitif genç gelişimi yaklaşımları |
11. Hafta |
Okul psikolojik danışmanının rol ve işlevleri |
12. Hafta |
Ramazan Bayramı |
13. Hafta |
MEB PDR Yönetmeliği |
14. Hafta |
Genel Değerlendirme |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
- |
Ödevler (%) |
- |
Uygulamalar (%) |
- |
Laboratuar (%) |
- |
Projeler/Alan Çalışması (%) |
- |
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
- |
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
- |
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Güven, M. (Ed.). (2009). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Anı.
Yeşilyaprak, B. (2015). İlk ve Ortaöğretimde Gelişimsel Rehberlik. Ankara: Pegem.
Yeşilyaprak, B. (2019). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri: Gelişimsel Yaklaşım. Ankara: Nobel.
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | ÖÇ 1 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ 2 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ 3 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ 4 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|