Ders Sorumluları
|
Öğr. Gör. Neslihan Salman |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
- |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
- |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, öğrencilere mesleki rehberlik ve danışma konusunda kuramsal bilgiler kazandırarak onların mesleki rehberlik ve danışma uygulamaları dersine ve meslek seçimine yardım sürecine hazırlanmalarını sağlamaktır.
|
Dersin İçeriği |
Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı ile ilgili temel kavram ve ilkeler; kariyer gelişim sürecini etkileyen psikolojik faktörler, kariyer gelişim sürecini etkileyen diğer faktörler, kariyer danışmanlığında psikodinamik ve gelişimsel yaklaşımlar, Türkiye’de Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi alıp başarıyla tamamlayanların aşağıdaki kazanımları edinmeleri beklenmektedir:
1. Meslek, iş ve kariyer kavramlarının arasındaki farkları bilir.
2. Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörleri tanımlar.
3. İş ve çalışma dünyasındaki paradigma değişimini açıklar.
4. Kariyer psikolojik danışmanlarının sahip olması gereken yeterlikleri bilir.
5. Mesleğin ve meslek seçiminin insan yaşamındaki yeri ve önemini açıklar.
6. Kariyer danışmanlığı kuramlarının temel varsayımlarını, danışma sürecini ve tekniklerini bilir.
7. Bireylere meslek seçimi sürecinde nasıl yardımcı olunması gerektiğini açıklar.
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Dersin tanıtılması |
2. Hafta |
Temel kavramlar (meslek, iş, kariyer) ve kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörler |
3. Hafta |
Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörler |
4. Hafta |
İş ve çalışma dünyasında paradigma değişimi ve kariyer psikolojik danışman yeterlikleri |
5. Hafta |
Kariyer planlama süreci |
6. Hafta |
Özellik faktör kuramları |
7. Hafta |
Özellik faktör kuramları |
8. Hafta |
Ara Sınav
|
9. Hafta |
Gelişimsel yaklaşımlar |
10. Hafta |
Gelişimsel yaklaşımlar |
11. Hafta |
Sosyal bilişsel yaklaşımlar |
12. Hafta |
Sosyal bilişsel yaklaşımlar |
13. Hafta |
Teoriden uygulamaya geçiş |
14. Hafta |
Genel değerlendirme |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
- |
Ödevler (%) |
- |
Uygulamalar (%) |
- |
Laboratuar (%) |
- |
Projeler/Alan Çalışması (%) |
- |
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
- |
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
- |
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Kuzgun, Y. (2017). Meslek Gelişimi ve Danışmanlığı. Ankara: Nobel
Yeşilyaprak, B. (2020). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı: Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Pegem.
Sharf, R. S. (2017). Kariyer Gelişim Kuramlarının Kariyer Danışmasına Uygulanması (Çev. Ed. F.Bacanlı & K. Öztemel). Ankara: Pegem.
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | ÖÇ 1 | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ 2 | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ 3 | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ 4 | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ 5 | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ 6 | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ 7 | | | | | | | | | | | | | | | |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |