Ders Sorumluları
|
Dr.Öğrt.Üyesi Muhittin ŞAHİN |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Ön Koşul |
- |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
- |
Dersin Amacı |
“Eğitim Felsefesi” adlı ders, felsefe ile ilgili çeşitli kavramların öğrenilmesini, bu kavramların yaşam dünyasına yansımalarının tanınarak eleştirel düşünme yetisinin oluşturulması ve canlı tutulmasını, mevcut bir öğretim programının uygulanma süreçleriyle beraber felsefi açıdan ele alınıp incelenebilmesini amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği |
“Eğitim Felsefesi” adlı ders, felsefe ile ilgili temel kavramların öğretilmesini, felsefenin eğitimle bağlantısı ve eğitime yansımalarının çeşitli felsefecilerin eğitim üzerine görüşleri dikkate alınarak incelenmesini içerir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi alıp başarıyla tamamlayanların aşağıdaki kazanımları edinmeleri beklenmektedir:
1. Genel ve eğitim felsefesine ilişkin kavramları açıklayabilecektir.
2. Felsefenin işlevlerini, türlerini ve çeşitli toplumsal kurumlarla ilişkilerini açıklayabilecektir.
3. Temel felsefi akımları bilir ve bununla bağlantılı eğitim felsefeleri üzerine tartışma yürütebilir.
4. Mevcut bir öğretim programını ve bu programının yönetim süreçlerini eğitim felsefeleri açısından değerlendirebilir.
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Dersin tanıtımı. Felsefenin ne’liği.
|
2. Hafta |
Felsefenin temel konuları ve sorun alanları; varlık, bilgi, ahlak/değerler felsefesi ve eğitim.
|
3. Hafta |
Bazı felsefecilerin bakış açısından temel felsefi akımlar ve eğitim: İdealizm ve realizm
|
4. Hafta |
Bazı felsefecilerin bakış açısından temel felsefi akımlar ve eğitim: Natüralizm
|
5. Hafta |
Bazı felsefecilerin bakış açısından temel felsefi akımlar ve eğitim: Ampirizm ve rasyonalizm
|
6. Hafta |
Bazı felsefecilerin bakış açısından temel felsefi akımlar ve eğitim: Pragmatizm
|
7. Hafta |
Bazı felsefecilerin bakış açısından temel felsefi akımlar ve eğitim: Varoluşçuluk ve analitik felsefe
|
8. Hafta |
Arasınav
|
9. Hafta |
Eğitim felsefesi ve eğitim akımları: Daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik
|
10. Hafta |
Eğitim felsefesi ve eğitim akımları: Yeniden yapılanma ve inşacılık |
11. Hafta |
Eğitim felsefesi ve eğitim akımları: Varoluşçu eğitim, eleştirel/radikal eğitim |
12. Hafta |
Eğitim felsefesi ve eğitim akımları: Postmodern eğitim - İdeolojiler açısından eğitim |
13. Hafta |
Türkiye’de modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımları ve eğitim. Türk eğitim sisteminin temelleri |
14. Hafta |
Dersin kapanışı: Soru ve cevap
|
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
- |
Ödevler (%) |
- |
Uygulamalar (%) |
- |
Laboratuar (%) |
- |
Projeler/Alan Çalışması (%) |
- |
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
- |
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
- |
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Temel Kaynaklar (okuma listesi):
1. Gutek, Gerald L. Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar. (Çev. Nesrin Kale). Ankara: Ütopya Yayıncılık.
2. Sönmez, V. Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
3. Şahin, M. (2015). Eğitime İşlevsel Bir Yaklaşımla Kant Okuması. Ufuk Üniversitesi, Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi. 4/8. ss. 87-100.
Birincil Kaynaklar (isteğe bağlı okuma listesi):
1. Platon. Devlet. (Çev.Sabahattin Eyüboğlu, M.Ali Cimboz). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
2. Rousseau, J.J. Emile. (Çev. Yaşar Avunç). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
3. Locke, J. Eğitim Üzerine Düşünceler. (Çev. Hakan Zengin). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
4. Kant, I. Eğitim Üzerine: Ruhun Eğitim, Ahlaki Eğitim, Pratik Eğitim. İstanbul: Say Yayıncılık.
5. Dewey, J. Deneyim ve Eğitim. (Çev.Sinan Akıllı). ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık.
6. Freire, P. Ezilenlerin Pedagojisi. (Çev. Erol Özbek). Ayrıntı Yayınları.
Bazı eğitim felsefelerinin uygulanması üzerine (zorunlu okuma listesi):
1. Pestalozzi, J.H. Lienhard ve Gertrud: Bir Köy Nasıl Kalkındırılıyor? Türkiye Tic. Matbaa (natüralist eğit. uygl.)
2. Erkılıç, T.A. (2013). Eğitim Felsefeleri Açısından Köy Enstitüleri. DÜSBED. 5/9. (yeniden yapılanmacı uygl.)
3. Şahin, M. Türkiye’de Erkekliğin Dönüşümü: Eğitim, Kültür, Etkileşim. Siyasal Yay. (postmodern eğitim uygl.)
4. Şahin, M. (2017). Alternatif Eğitim Arayışları: Başka Bir Okul Mümkün (BBOM) Örneği ve Topluma Olası Etkileri. ASOS Journal: The Journal of Academic Social Sciences. 5/40. ss.282-300. (eleştirel eğitim uygl.)
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
Ders Öğrenim Kazanımları | Program Yeterlilikleri | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | ÖÇ1 | 3 | 5 | 5 | 1 | 1 | 3 | 4 | 2 | 1 | 5 | 2 | 5 | ÖÇ2 | 3 | 5 | 5 | 1 | 1 | 3 | 4 | 2 | 1 | 5 | 2 | 5 | ÖÇ3 | 3 | 5 | 5 | 1 | 1 | 3 | 4 | 2 | 1 | 5 | 2 | 5 | ÖÇ4 | 3 | 5 | 5 | 1 | 1 | 3 | 4 | 2 | 1 | 5 | 2 | 5 |
|