Ders Sorumluları
|
Prof. Dr. Abdulvahit Çakır |
Dersin Sunulduğu Dil |
İngilizce (English) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Anadil ediniminde yer alan ilke ve süreçlerin anlaşılması ve anadil ediniminin ikinci dil edinimi/öğrenimi üzerindeki etkilerinin kavranması. İkinci dil öğreniminde ve kullanımında geçerli olan ilke ve süreçlerin dilbilimsel, bilişsel ve psikolojik açılardan ele alınıp kavranması. İkinci dil edinimi çalışmaları ve ikinci dil öğretiminin ilişkilendirilmesi, buna bağlı olarak ikinci dil edinimi/ öğrenimine ilişkin süreçlerin dil öğretimine alt yapı oluşturmasının sağlanması |
Dersin İçeriği |
Anadil ediniminde yer alan ilke ve süreçlerin anlaşılması ve anadil ediniminin ikinci dil edinimi/öğrenimi üzerindeki etkilerinin kavranması. İkinci dil öğreniminde ve kullanımında geçerli olan ilke ve süreçlerin dilbilimsel, bilişsel ve psikolojik açılardan ele alınıp kavranması. İkinci dil edinimi çalışmaları ve ikinci dil öğretiminin ilişkilendirilmesi, buna bağlı olarak ikinci dil edinimi/ öğrenimine ilişkin süreçlerin dil öğretimine alt yapı oluşturmasının sağlanması. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin elde edeceği kazanımlar şunlardır; ÖÇ-1 Birinci ve ikinci dil edinimi kuramlarını(davranışçılık, doğuştanlık, bilgi işlemleme, bağlantıcı modeller, etkileşimsel yaklaşım) bilir. ÖÇ-2 Anadil ile erek dilin gelişim evreleri ve süreçlerini bilir ve karşılaştırır. ÖÇ-3Sınıf içi ikinci dil etkileşiminin kayıtları ve çeviri yazısı aracılığıyla çocuklarda ve yetişkinlerdeki ikinci dil ediniminin karşılaştırır ÖÇ-4 İkinci dil edinimi süreçleri, ikinci dil ediniminde öğrenilen özellikler ve nihai kazanımdaki bireysel ayrımların (örn.: kişilik etkisi, dil yeteneği, zeka, edinim yaşı, motivasyon ve tutum, öğrenen tercihleri ve inançları) önemini algılar. ÖÇ-5İkinci dil ve yabancı dil öğrenim bağlamlarının farklılığını (örn.: doğal ve örgün eğitim ortamları) bilir |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Giriş: Temel kavram ve konular, Tartışma: Dil öğrenimine ilişkin yaygın görüşler |
2. Hafta |
Dil öğrenme kuramları (davranışçılık, doğuştanlık, yapısalcılık) |
3. Hafta |
Birinci dil edinimi |
4. Hafta |
Birinci dil edinimi |
5. Hafta |
Anadil edinim evreleri: dil-öncesi, tek sözcük, iki sözcük |
6. Hafta |
Anadil edinim süreçleri: sesbilim, sözcükbilim, sözdizim, anlambilim, edimbilim |
7. Hafta |
Edinim ve öğrenim kavramlarının ayırt edilmesi |
8. Hafta |
Ara sınav |
9. Hafta |
Eğitimsel psikoloji(1) pozitivist okul, bilişsel psikoloji |
10. Hafta |
Eğitimsel psikoloji(2) yapısalcılık, dil öğretiminde hümanizm (Rogers and Maslow) |
11. Hafta |
Sosyal etkileşim (Vygotsky, Feuerstein) İnsanlar nasıl öğrenir ? Öğrenmeye farklı bakış açıları |
12. Hafta |
İkinci dil öğretimi |
13. Hafta |
Second language teaching |
14. Hafta |
İkinci dil öğretimi |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Lightbown and Spada (1999) How Languages are Learned, Oxford Uni. Press Gass and Selinker (2001) Second Language Acquisition: An introductory Course, Lawrence Erlbaum Assoc. |
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| ÖÇ1 | ÖÇ2 | ÖÇ3 | ÖÇ4 | PY1 | 1 | 2 | 3 | 2 | PY2 | 1 | 1 | 1 | 1 | PY3 | 2 | 2 | 2 | 3 | PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | PY5 | 1 | 2 | 3 | 2 | PY6 | 2 | 2 | 2 | 2 | PY7 | 1 | 1 | 2 | 2 | PY8 | 2 | 2 | 2 | 2 | PY9 | 3 | 2 | 1 | 1 | PY10 | 2 | 2 | 1 | 2 | PY11 | 1 | 1 | 2 | 2 | PY12 | 2 | 2 | 1 | 1 | PY13 | 3 | 1 | 1 | 1 | PY14 | 5 | 4 | 4 | 3 | PY15 | 1 | 1 | 2 | 2 | PY16 | 4 | 3 | 3 | 4 | PY17 | 2 | 1 | 1 | 1 | PY18 | 1 | 1 | 1 | 1 | PY19 | 1 | 2 | 1 | 1 | PY20 | 2 | 2 | 1 | 2 | PY21 | 1 | 1 | 1 | 2 | PY22 | 1 | 2 | 1 | 1 | PY23 | 1 | 2 | 1 | 1 | PY24 | 1 | 2 | 2 | 1 | PY25 | 2 | 2 | 2 | 2 | PY26 | 3 | 3 | 3 | 3 | PY27 | 3 | 2 | 3 | 3 | PY28 | 2 | 3 | 2 | 3 | PY29 | 2 | 2 | 1 | 2 |
1= Çok az 2= Biraz 3= Orta 4=Oldukça 5=Çok fazla |