Ders Sorumluları
|
Dr. Öğr. Üyesi Nezahat DOĞAN DEMİRAY |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Lisans Mezuniyetinin Hukuk Fakültesinden Olması |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Anayasa yargısının gelişiminde insan hakları temel alınarak, Anayasa Mahkemesine bireysel başvurunun temel
esaslarının ve kurumlarının eleştirel bir gözle ve karşılaştırmalı hukuk açısından incelendiği bir derstir |
Dersin Amacı |
Anayasa yargısında bireysel başvurunun esaslarını ve işleyişini anlayıp yorumlama bilgi ve becerilerini kazanmak,
bu çerçevede insan hakları, anayasal sorunları ve gelişmeleri anlayıp değerlendirebilmek |
Dersin İçeriği |
|
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
• İnsan hakları temelli hukuk anlayışının devlet, toplum ve bireyin yaşamındaki önemini kavramak ve Anayasaya uygunluk denetiminde temel kavram ve kurumları teoride ve uygulamada tanımlamak
• Anayasa yargısında temel hakların korunması ve bireysel başvuruda temel hakların kapsamını bilmek
• Anayasa yargısında bireysel başvurunun tarihsel gelişimini yorumlayabilmek ve bireysel başvuruya ilişkin hukuki düzenlemeleri çözümleyebilmek ve tartışabilmek
• Bireysel başvuru sistemini yabancı ülke sistemleri ile karşılaştırabilmek
• Anayasa Mahkemesi’nin bireysel başvuru kararlarını anlamak ve değerlendirmek ve bireysel başvuru hakkını mesleki alanda işletebilme ve olası sorunları doğru algılayabilmek ve bireysel başvuru sistemini yabancı ülke sistemleri ile karşılaştırabilmek |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Anayasa yargısının tarihsel gelişimi ve hukuk devleti ilişkisi
|
2. Hafta |
Anayasa yargısı ve insan hakları ilişkisi |
3. Hafta |
Anayasa yargısının meşruluğu tartışmasında Anglosakson hukukunda ve kıta Avrupası hukukunda
yaklaşımlar ve teoriler |
4. Hafta |
Genel olarak anayasa yargısına başvuru usulleri
|
5. Hafta |
Anayasa Mahkemesine bireysel başvurunun gelişimi ve 1982 Anayasasında yer alma süreci
|
6. Hafta |
Anayasa Mahkemesi Kuruluş Kanunu ve İçtüzüğünün incelenip tartışılması
|
7. Hafta |
Arasınav |
8. Hafta |
Ülkemizdeki bireysel başvuru yolunun Almanya, İspanya ve Avusturya’daki sistemle karşılaştırılması |
9. Hafta |
Türk Anayasa Mahkemesinin bireysel başvuru kararlarının incelenmesi |
10. Hafta |
Türk Anayasa Mahkemesi kararlarının temel haklar açısından incelenmesi |
11. Hafta |
AİHM kararlarında Türk hukuk sistemi ve insan hakları sorunları |
12. Hafta |
AİHM kararlarında Türk Anayasa Mahkemesi kararlarına bakış ve karar inceleme |
13. Hafta |
AİHS ve AİHM içtihatları ışığında, ülkemizde bireysel başvurudan beklenenler ve olası gelişmeler |
14. Hafta |
Ülkemizdeki bireysel başvuru yolunun eleştirel olarak değerlendirilmesi ve şemalaştırılması |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
• İbrahim Kaboğlu, Anayasa Yargısı
• Ders kapsamında öğrencilere yaklaşık on akademik makale verilecek ve bunların ilgili ders öncesi okunarak gelinmesi istenecektir. |
Staj / Uygulama |
Yok |
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 | ÖÇ1 | 5 | 3 | | 3 | 4 | | | | | 3 | | 4 | | ÖÇ2 | | | | | 5 | | | | | | | 5 | | ÖÇ3 | | | 4 | | | | | | | | 3 | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | 5 | | 5 | |
|