Course Title | Course Code | Program | Level |
---|---|---|---|
POLITICAL SOCIOLOGY | SİBU302 | Political Science and International Relations | B.A. / B.Sc. |
Course Term (Course Semester) |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Theory | Practice | Lab | Projects/Field Work | Seminars/Workshops | Other | Total | Credits | ECTS Credits | |
06 (Spring) |
42 | 83 | 125 | 3 | 5 |
Teaching Staff | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Language of Instruction | Türkçe (Turkish) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Type Of Course | Compulsory | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prerequisites | No Pre-requisites | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Recommended Optional Programme Component | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Course Objectives | Main standpoints explaining the power structure in the society; analysis of the relationship between social structure and political system; scrutiny of association of civil society, pressure groups, interest groups and social classes with society and politics; basic conceptualisations, institutions and processes analysed in study of Political Sociology such as citizenship, nationalism, democracy, gender, and globalization. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Course Content | Comprehension of relations between social and political structures within a particular conceptual framework constitutes the content of the course. In this respect, types of sub-relations such as politics-power, civil society-state occupy an significant place in the scope of the course. In addition, an analysis of that coil of relations in question by means of notions like political culture, social movements, globalization, modernity and post-modernity is another important parameter for the course. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Outcomes (LO) | The students who attended the course and were successful at the end of semester will acquire the followings; 1- To understand politics, state and relations with collective groups and citizens in society 2- To associate with several political actors, foundations and values 3- Understanding state structre, relations with government and oppositions and analysing sociological 4- To understand these developments taking place in political sphere within their sociological contexts | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mode of Delivery | Face to face | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Course Outline |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Assessment |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Course Book (s) and/or References | Anderson, B. (1993) Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması, Metis yayınları. Duverger, M. (2004) Siyaset Sosyolojisi, Varlık yayınları. Giddens, A. (1992/1994) Modernliğin Sonuçları, Ayrıntı yayınları. Güvenç, Bozkurt (1998), “Cumhuriyet ve Kimlik: Konu, Sorun, Kapsam ve Bağlam”, Ünsal, Artun (der.), 75 Yılda Tebaa’dan Yurttaş’a Doğru, Tarih Vakfı. Habermas, (1997) Kamusal Alanın Yapısal Dönüşümü, İletişim Yayınları. Janoski,T., Alford R., Hicks A. Ve Schwartz M (2005), Siyaset Sosyolojisi, Phoeniz Yayınevi. Keyman, E. Fuat, ve Ali Yaşar Sarıbay (der.) (2002), Global Yerel Ekseninde Türkiye, Alfa, 2002 Keyder, Ç. (1989) Türkiye’de Devlet ve Sınıflar, İletişim yayınları. Laclau,E. Popülist Akıl Üzerine, Epos yayınları. Miliband, R., Poulantzas, N. ve Laclau, E. (1977) Kapitalist Devlet Sorunu, Birikim. Poggi, Gianfranco, Modern Devletin Gelişim: Sosyolojik Bir Yaklaşım,İstanbul: Bilgi Üniversitesi. Özdalga, E. Ve Persson, S. (1998) Sivil Toplum, Demokrasi ve İslam Dünyası, Tarih Vakfı Yurt yayınları. Saramago, José,(2008), Görmek, Can Yayınları. Sarıbay, A. Y. (2000) Global Bir Bakışla Politik Sosyoloji, Alfa Yayınevi. Tekeli, İ. (2006) Katılımcı Demokrasi ve Sivil Toplum, Sosyal Demokrasi vakfi. Tunçay, Mete (der.) (1998), 75 Yılda Düşünceler Tartışmalar, Tarih Vakfı. Ünsal, Artun. (1998) 75 Yılda Tebaa’dan Yurttaş’a Doğru, Tarih Vakfı yayınları. Weber, M. (1996) Sosyoloji Yazıları, İletişim yayınları. Vergin, N. (2008) Siyasetin Sosyolojisi, İstanbul: Doğan Kitap. Wallerstein (2000) Bildiğimiz Dünyanın Sonu: Yirmi Birinci Yüzyıl İçin Sosyal Bilim, Metis Yayınları. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Work Placement(s) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
The Relationship between Program Qualifications (PQ) and Course Learning Outcomes (LO) |
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High |