Teaching Staff
|
Dr. Öğr. Üyesi Başak Karateke |
Language of Instruction |
Türkçe (Turkish) |
Type Of Course |
Compulsory |
Prerequisites |
|
Recommended Optional Programme Component |
|
Course Objectives |
To provide knowledge and skills about children with special needs and their general characteristics. To provide information about the reasons for having special needs, their diagnosis and education. To provide information about inclusion practices. To provide knowledge about working with families. |
Course Content |
Basic concepts of inclusion, aims and principles of inclusion |
Learning Outcomes (LO) |
1 Özel eğitim teriminin tanımını ve kapsadığı alanı açıklar.;
2 Özel gereksinimli çocukların hangi özelliklere sahip olduğunu açıklar.;
3 Ülkemizdeki özel eğitim uygulamalarının dünü ve bugünü hakkında bilgi verir.sıralayabilecektir.;
4 Kaynaştırma uygulamaların nasıl gerçekleştirildiğini anlatır.;
5 Özel eğitim destek hizmetlerini örnekler vererek açıklar.;
6 Kaynaştırma öğrencisi için yapılması gerekenleri aşama aşama belirtir.;
7 Zeka geriliği, üstün zeka, öğrenme güçlüğü, duygu ve davranış bozukluğu, işitme engeli, görme engeli, ileri derecede ve çoklu yetersizlik bedensel engel gibi farklı özelliklere sahip bireylerin genel özelliklerini tanımlar.;
8 Özel gereksinimli çocukların hastalıklarının nedenleri hakkında bilgi verir.-Özel gereksinimli çocukların sınıflandırılmaları hakkında bilgi verir. -Özel gereksinimli çocukların yaygınlık oranlarına ilişkin bilgi verir.-Özel gereksinimli çocukların eğitimleri hakkında bilgi verir.; |
Mode of Delivery |
Face to face |
Course Outline |
Week |
Topics |
1. Week |
Fundamentals of Special Education |
2. Week |
Continue to Fundamentals of Special Education |
3. Week |
Law-regulations, referral process-diagnostic process, RAM, evaluation Parents, families, special needs status—family-expert relationship, experiences in the family |
4. Week |
Early Childhood Special Education |
5. Week |
Mental Disability |
6. Week |
Learning Disabilities-ADHD |
7. Week |
Emotional and Behavioral Disorders |
8. Week |
Autism Spectrum Disorder, |
9. Week |
Communication Disorders |
10. Week |
Hearing Impairment |
11. Week |
Visual Impairment |
12. Week |
Physical Disabilities and Rare Disorders |
13. Week |
Gifted and Talented People |
14. Week |
Attention deficit and hyperactivity |
|
Assessment |
|
Percentage(%) |
Mid-term (%) |
40 |
Quizes (%) |
|
Homeworks/Term papers (%) |
|
Practice (%) |
|
Labs (%) |
|
Projects/Field Work (%) |
|
Seminars/Workshops (%) |
|
Final (%) |
60 |
Other (%) |
|
Total(%) |
100 |
|
Course Book (s) and/or References |
Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim (2012) Editör: Necate Baykoç, Gündüz Eğitim Yayıncılık, Ankara.
Farklı Gelişen Çocuklar (2003) Editör: Adnan Kulaksızoğlu, Epsilon Yayınevi, İstanbul.
Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. (2010). Akçamete, A.G.(Editör).Ankara: Kök Yayıncılık.
Öğrenme güçlüğü ve özel yetenek. Melekoğlu, M.A (Editör) ve Sak, U. (Editör). (2017). Ankara: Pegem Akademi.
Vuran, S. (Editör).(2013). Özel eğitim. Ankara:Maya Akademi
Cavkaytar, A.(Editör). (2017). Özel eğitim. Ankara:Vize Akademi.
24 Değerlendirme
|
Work Placement(s) |
|
The Relationship between Program Qualifications (PQ) and Course Learning Outcomes (LO) |
|