Teaching Staff
|
Dr. Öğrt. Üyesi Sevilay Aydemir |
Language of Instruction |
Türkçe (Turkish) |
Type Of Course |
Elective |
Prerequisites |
|
Recommended Optional Programme Component |
|
Course Objectives |
Students taking this course can: Explain conceptual and theoretical contents related to program development; Can analyze curriculum and program development studies in Turkey through these concepts and theories. |
Course Content |
Basic concepts, theoretical foundations of program development (historical, philosophical, psychological and social foundations), educational program design and models, program development process (planning, draft preparation, trial-evaluation, providing continuity to the program), new trends regarding educational programs (effective learning, multiple intelligences, collaborative learning, lifelong learning, constructivism, creative thinking, etc.). |
Learning Outcomes (LO) |
1 Explains the basic concepts of program development
2 Analyze the relationships between the elements of the training program
3 Explains the theoretical foundations of program development
4 Explains training program designs
5 Explains program development models in education
6 Compares the program development model used in Turkey with the models used in other countries
7 Prepares program development work plan
8 Realizes the importance of planning
9 Explains needs determination techniques
10 Uses techniques appropriate to the area where the need is determined
11 Realizes the importance of determining needs
12 Explains the elements that should be included in the program draft.
13 Explains the reasons for testing the program draft in the field.
14 Explain different program evaluation approaches
15 Evaluates a curriculum draft |
Mode of Delivery |
Face to face |
Course Outline |
Week |
Topics |
1. Week |
Basic concepts of program development |
2. Week |
Program types ( Posner ) |
3. Week |
Fundamentals of program development |
4. Week |
Program designs |
5. Week |
Program Design: Planning program development |
6. Week |
Designing the Programme: Elements of the Programme- Goals |
7. Week |
Program Design: Program elements - Content |
8. Week |
Program Design: Program elements – Educational situations, learning experiences |
9. Week |
Program Design: Program elements – Educational situations, learning experiences |
10. Week |
Program Design: Program elements – Educational situations, learning experiences |
11. Week |
Implementation of programs |
12. Week |
Evaluation of programs |
13. Week |
Curriculum literacy and teachers' roles in curriculum development |
14. Week |
Topic review and summary |
|
Assessment |
|
Percentage(%) |
Mid-term (%) |
40 |
Quizes (%) |
|
Homeworks/Term papers (%) |
|
Practice (%) |
|
Labs (%) |
|
Projects/Field Work (%) |
|
Seminars/Workshops (%) |
|
Final (%) |
60 |
Other (%) |
|
Total(%) |
100 |
|
Course Book (s) and/or References |
Özcan Demirel. Program Geliştirme. Pegem Yayınları. 2010 Türkçe
Veysel Sönmez. Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Anı Yayıncılık. 2009 Türkçe
Fatma Varış. Program Geliştirme. Alkım Yayıncılık. 1996 Türkçe
G.J. Posner. Analyzing the Curriculum. McGraw-Hill: Boston. 2004 Türkçe
Özcan Demirel. Program Geliştirme. Pegem Yayınları. 2010 Türkçe
Veysel Sönmez. Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Anı Yayıncılık. 2009 Türkçe
Fatma Varış. Program Geliştirme. Alkım Yayıncılık. 1996 Türkçe
G.J. Posner. Analyzing the Curriculum. McGraw-Hill: Boston. 2004 Türkçe
Bilen, M. (1994). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Anı yayıncılık Türkçe
Bloom, B. S. (1994). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. (Çev.: D. A. Özçelik.) Ankara: MEB Yayınevi. Türkçe
Demirel, Ö. (2004). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (7. Baskı). Türkçe
Doğan, H. (1997). Eğitimde program ve öğretim tasarımı. Ankara: Önder Matbaacılık. Türkçe
Erden, M. (1995). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Pegem Yayıncılık Türkçe
Ertürk, S. (1997). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan A.Ş Türkçe
Hesapçıoğlu, M. (2008). Öğretim ilke ve yöntemleri eğitim programları ve öğretim (6. Türkçe
Özçelik, D. A. (1991). Eğitim programları ve öğretim. Ankara: ÖSYM yayınları Türkçe
Senemoğlu, N. (1997). Gelişim, öğrenme ve öğretme. Ankara: Usem Yayınları Türkçe
Sönmez, V. (2005). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık Türkçe
Şeker, H. (Editör). (2012). Eğitimde Program Geliştirme Kavramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık Türkçe
Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme teori ve teknikler. Ankara: Alkım yay. Türkçe
Yüksel, S. (2004). Örtük program. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Türkçe |
Work Placement(s) |
|
The Relationship between Program Qualifications (PQ) and Course Learning Outcomes (LO) |
|