Ders Sorumluları
|
Prof.Dr.Cem KARADELİ |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Dersin ön koşulu yoktur. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı öğrencilerin bilim felsefesi, bilimsel bilgi ve sosyal bilimlerde yöntem ve teknik hakkında bilgi edinmelerini sağladıktan sonra sosyal ve siyasal olguları analiz etmelerini ve analizlerini akademik ve bilimsel bir biçimde sunma konusunda bilgi sahibi olabilmelerini sağlayabilmektir. |
Dersin İçeriği |
Bilimsel araştırmanın felsefi (metodoloji) boyutu dışında, bilimsel bilginin ne olduğu, bilimsel bilginin yöntemsel (metod) ve teknik (veri toplama ve analiz araçları) boyutunu kapsamaktadır. Dersin giriş kısmında (metodoloji) sosyal araştırmanın felsefi boyutları üzerinde durularak, belli başlı metodolojik yaklaşımların eleştirel değerlendirmesi yapılır. Dersin ana bölümünde metod bağlamında sosyal araştırmanın temel aşamaları, niteliksel ve niceliksel araştırma yöntem ve teknikleri ele alınır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
Bu dersi tamamlayan ve başarılı olan öğrencilerin dersin alanı ile ilgili elde edeceği kazanımlar şunlardır;
1- Bilim felsefesi, bilimsel bilgi ve sosyal bilimlerde yöntem hakkında bilgi edinir;
2- Sosyal bilimlerde yöntem ve bilim felsefesi hakkında edindiği bilgiler ışığında sosyal ve siyasal olguları analiz etme yeteneği kazanır;
3- Analizlerini akademik ve bilimsel bir biçimde sunma konusunda beceri ile donanır.
|
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Giriş |
2. Hafta |
Sosyal bilimlerde ana düşünce akımları (epistemolojik yaklaşımlar) |
3. Hafta |
Sosyal bilimlerde ana düşünce akımları (epistemolojik yaklaşımlar) |
4. Hafta |
Araştırma yöntemleri: Kavramlar |
5. Hafta |
Araştırma yöntemleri: Niceliksel yöntemler |
6. Hafta |
Araştırma yöntemleri: Niteliksel yöntemler |
7. Hafta |
Uluslararası ilişkilerde sosyal araştırma ve yöntem sorunları |
8. Hafta |
Uluslararası İlişkilerde sosyal araştırma ve yöntem sorunları |
9. Hafta |
Bilimsel araştırmanın aşamaları |
10. Hafta |
Araştırmanın gerçekleştirilmesi ve veri toplama |
11. Hafta |
Veri analizi |
12. Hafta |
Bilimsel etik, alıntı ve kaynak gösterme |
13. Hafta |
Bilimsel araştırmanın yazılması |
14. Hafta |
Genel Değerlendirme ve Tartışma |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Lawrence Neumann, Understanding Research
John Tosh, Pursuit of History, Aims, Methods and New Directions in the Study of Modern HistoryNew York, 2006
Edward Halett Carr, What is History? New York 2001.
Tarih Nasıl yazılır? Tarih Yazımı için Çağdaş Bir Metodoloji, editör: Ahmet Şimşek, İstanbul, 2011.
|
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY 1 | PY 2 | PY 3 | PY 4 | PY 5 | PY 6 | PY 7 | PY 8 | PY 9 | PY 10 | PY 11 | PY 12 | PY 13 | PY 14 | PY 15 | PY 16 | PY 17 | ÖÇ1 | 2 | 1 | | | | 4 | | | 3 | | | 5 | | | | 3 | | ÖÇ2 | | 3 | 5 | | | | | | 3 | | | 4 | | | | 1 | | ÖÇ3 | | | | | | | 2 | 5 | | | | 2 | 4 | | | | |
* Katkı Düzeyi: 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |