Ders Sorumluları
|
Dr. Öğr. Üyesi F. Süzgün ŞAHİN |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Lisans Mezuniyetinin Hukuk Fakültesinden Olması |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin ortadan kaldırılması amacıyla hukuk alanında zaman zaman farklı düzenlemeler yürürlüğe koyulmakta, değiştirilmekte ya da yürürlükten kaldırılmaktadır. Ancak bu reformlar cinsiyetler bağlamında ideal bir düzene ulaşmamız açısından yetersiz kalmaktadır. Ayrıca bu düzenlemelerle ortaya çıkan sonuçlar ile amaçlananlar da her zaman birbirlerine paralel olmamaktadır. Bu durum ise yapılan değişikliklere ilişkin olarak bir eksiklik ya da hata olabileceği ihtimalini akıllara getirmektedir. Bu nedenle, toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamak amacıyla gerçekleştirilmiş hukuki reformlarda eksik/hatalı olan noktaların nasıl düzeltileceğine ve henüz gerçekleştirilmemiş olan reformların ne şekilde yapılması gerektiğine yönelik konular önem arz etmektedir. Bu doğrultuda, cinsiyetler açısından ideal bir hukuk düzenine nasıl ulaşılabileceğine ilişkin sorular bu ders kapsamında cevaplandırılmaya çalışılacaktır. |
Dersin İçeriği |
Eşitlik, ayrımcılık yasağı, pozitif ayrımcılık, feminist teoriler, mahkemelerde ve yasalarda cinsiyetçilik sorunu, kadına karşı ev içi şiddet, cinsel suçlar vb. hukuki konular ile ilgili ulusal ve uluslar arası düzenlemeler ile sanat ve edebiyatta feminist teori sosyo-legal yaklaşımla ele alınacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
I. Genel olarak feminizm/feminist teoriler hakkında bilgi sahibi olması, II. Feminist hukuk teorisinin ortaya çıkışı ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olması, III. Feminist hukuk teorisinin amaçları ve sorunları hakkında bilgi sahibi olması, IV. Farklı feminist hukuk yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olması V. Hukuki düzenlemeleri feminist perspektiften değerlendirebilmesi, |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Feminizm ne değildir? |
2. Hafta |
Feminizmin doğuşu |
3. Hafta |
Feminist Hukuk Teorisine giriş |
4. Hafta |
Feminist Hukuk Teorisi okulları 1 |
5. Hafta |
Feminist Hukuk Teorisi okulları 2 |
6. Hafta |
Metodoloji ve sosyal bilimlerde metodoloji |
7. Hafta |
Feminist metodoloji |
8. Hafta |
Ara sınav |
9. Hafta |
Feminist Hukuk Teorisinde Metodoloji |
10. Hafta |
İlk derece mahkeme kararları üzerinden metodoloji çalışmaları |
11. Hafta |
Yüksek mahkeme kararlarında metodoloji çalışmaları |
12. Hafta |
Kadın suçluluğu |
13. Hafta |
Feminist avukatlık |
14. Hafta |
Genel Tekrar ve Tartışma |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
Erika Kay Srebnicki, A Feminist Analysis of the Female Identity in 'Little Red Riding Hood' , Vrije Universiteit Amsterdam. Dr. Nazlı Hilal Demir, "Yedi Temel İyi ve Kötünün Birlikteliği: John Finnis", AkdHFD, Aralık 2020. Theodore Zeldin, İnsanlığın Mahrem Tarihi. Post-Yapısalcılık ve Postmodernizm- Madan Sarup *Dersin yürütülüşüne bağlı olarak her dönem öğrencilerle ayrıca okuma metinleri ve sinema filmleri paylaşılacaktır. Öğrencilerden ile izlenen filmler ve okunan metinler üzerinden tartışma yapması beklenmektedir. |
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
Dersin Öğrenme Çıktıları Matrisi | | PQ1 | PQ2 | PQ3 | PQ4 | PQ5 | PQ6 | PQ7 | PQ8 | PQ9 | PQ10 | PQ11 | PQ 12 | PQ 13 | | O1 | 3 | | 3 | | 5 | | 3 | | 3 | | 5 | | 3 | | O2 | | 5 | | 3 | | 3 | | 5 | | 3 | | 3 | | | O3 | 3 | | 3 | | 5 | | 3 | | 3 | | 5 | | 3 | | O4 | | 5 | | 3 | | 3 | | 5 | | 3 | | 3 | | | O5 | 3 | | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | | | | 5 | | 3 |
|