Ders Sorumluları
|
Dr. Öğretim Üyesi Nazan TURAN |
Dersin Sunulduğu Dil |
Türkçe (Turkish) |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Ön Koşul |
Ön koşul bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı; psikiyatri hemşireliğinin kuramsal temelleri doğrultusunda, psikiyatri hemşireliği ilkeleri, standartları ve rollerine ilişkin bilgi ve bakış açısını, sağlıklı ve hasta bireylerin gereksinimleri için uygulama, eğitim ve araştırma faaliyetlerini ve yaşam boyu yeni öğrenmeleri açıklamaktır. |
Dersin İçeriği |
Bu dersin içeriğini; psikiyatri hemşireliğinin kuramsal temelleri, psikiyatri hemşireliği temel ve ileri düzey bakım standartları, hastanın hastalığına uyumu, rehabilitasyon, sağlık eğitimi, danışmanlık ve yardım becerileri, kriz ve krize müdahale, öfke ve stres yönetimi, toplum temelli bakım gibi konular oluşturur. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) |
1. Psikiyatri hemşireliğinin tarihçesini ve kuramsal temellerini açıklayabilir. 2. Psikiyatri hemşireliğinin bakım standartlarını temel ve ileri düzeyde sıralayabilir. 3. Psikiyatride kullanılan tedavi yöntemlerine ve uygulamada hemşire sorumluluklarına dikkat eder. 4. Terapötik iletişim, danışmanlık ve yardım becerilerini bilir, tedavi edici ortamı oluşturur. 5. Sağlık hizmeti sunduğu birey, aile ve toplumla ilgili verileri kapsamlı bir şekilde değerlendirir. 6. Psikiyatri Hemşireliği alanı ile ilgili konularda strateji ve politika geliştirir. 7. Ruh sağlığı bozulmuş bireyin hasta olarak haklarını gözetir, etik ilkelerin birey için önemini anlar. 8. Psikiyatri hemşireliği uygulama ve araştırmalarını bilimsel ve etik değerler çerçevesinde yaşam boyu yeni öğrenmeler yoluyla planlar. |
Dersin Veriliş Biçimi |
Örgün Öğretim |
Dersin Gidişatı |
Hafta |
Konular |
1. Hafta |
Psikiyatri hemşireliğinin tarihçesi |
2. Hafta |
Psikiyatri Hemşireliğinin kuramsal temelleri (Peplau, Orlando, Travelbee gibi hemşirelik kuramcılarının incelenmesi) |
3. Hafta |
Psikiyatride ekoller ve akımlar (Yapısalcılık, İşlevselcilik, Davranışçılık, Gestalt psikoloji, Ruhsal çözümleme (psikanaliz), Hümanistik psikoloji, Bilişsel Psikoloji, Psikobiyoloji) |
4. Hafta |
Sistem, gelişim ve öğrenme teorileri |
5. Hafta |
Psikiyatri hemşireliğinde bakım standartları ve temel ve ileri düzey roller |
6. Hafta |
Terapötik iletişim, Tedavi edici ortam |
7. Hafta |
Danışmanlık ve yardım becerileri |
8. Hafta |
Psikiyatride tedavi yöntemleri ve psikiyatri hemşiresinin sorumlulukları |
9. Hafta |
Psikiyatri hemşireliğinde bakım kavramı, hastanın hastalığına uyumu, rehabilitasyon, sağlık eğitimi |
10. Hafta |
Kriz ve krize müdahale, öfke ve stres yönetimi |
11. Hafta |
Psikiyatride hasta hakları, yasal ve etik konular, stigma |
12. Hafta |
Türkiye’de ruh sağlığı politikaları, toplum temelli ruh sağlığı hizmetlerine geçiş |
13. Hafta |
Psikiyatri hemşireliğinde süreç, sağlık değerlendirmesi yapma, kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları, eleştirel düşünme, bilimsel problem çözme |
14. Hafta |
Acil psikiyatrik durumlar, konsültasyon liyezon psikiyatri hemşireliği |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
|
Toplam Katkısı (%) |
Ara Sınav (%) |
40 |
Kısa Sınavlar (%) |
|
Ödevler (%) |
|
Uygulamalar (%) |
|
Laboratuar (%) |
|
Projeler/Alan Çalışması (%) |
|
Seminerler/Çalışma Grupları (%) |
|
Final (%) |
60 |
Diğer (%) |
|
Toplam(%) |
100 |
|
Dersin Kitabı ve/veya Kaynaklar |
1. Abrams’ın Klinik İlaç Tedavisi-Hemşireler İçin Akılcı İlaç Uygulamaları, (çev ed: İyigün, E. & Taştan, S.), Akademisyen Kitabevi, (10. Baskı),1022-1039, (Original work published 2014).
2. Fortinash, K.M,, Holoday Worret P.A., (2003), Psychiatric Nursing Plans, Mosby (4th ed.)
3. Öztürk, M.O., Uluşahin, N.A., (2015), Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Nobel Tıp Kitapevi, (13. Baskı)
4. Kneisl CR, Wilson HS, Trigoboff E. Contemporary Psychiatric Mental Health Nursing. New Jersey USA: Pearson Education Inc, Upper Saddle River; 2004. p.782-99.
5. Townsend, M.C., (2005), Essentials of Psychiatric Mental Health Nursing, FA Davis Company, Philadelphia, (3rd ed.) 6. Varcarolis E.M., Halter Jordan M., (2010), Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach, Saunders, Elsevier, (6th ed.) |
Staj / Uygulama |
|
Program Yeterlilikleri (PY) ve Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ) İlişkisi |
| PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | ÖÇ1 | 5 | | 4 | | | | | | | | ÖÇ2 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | | | | | ÖÇ3 | | 5 | | 4 | 5 | | | 5 | | | ÖÇ4 | | 5 | | 5 | 5 | | | | | | ÖÇ5 | | | 5 | 5 | 4 | | | | | 3 | ÖÇ6 | | | 4 | | | 4 | 4 | | | 3 | ÖÇ7 | | 5 | 4 | | | | | | | | ÖÇ8 | | 4 | 4 | | | | 4 | | 4 | |
|